تبیان، دستیار زندگی
پوشاك و لباس، در همان نگاه اول ناخواسته معرف شخصیت شما هستند. بنابراین، نباید این مسئله مهم را نادیده بگیرید و به سادگی از آن بگذرید. هر لباسی كه برای روز خواستگاری انتخاب می كنیدـ گذشته ازمدل و رنگ ـ باید برازنده سن و اندام شما باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوششی مناسب در روز خواستگاری


پوشاك و لباس، در همان نگاه اول ناخواسته معرف شخصیت شما هستند. بنابراین، نباید این مسئله مهم را نادیده بگیرید و به سادگی از آن بگذرید. هر لباسی كه برای روز خواستگاری انتخاب می كنیدـ گذشته ازمدل و رنگ ـ باید برازنده سن و اندام شما باشد.

پوششی مناسب در روز خواستگاری

در انتخاب رنگ لباس دقت كنید و قبل ازخواستگاری، رنگ های مناسب را امتحان كنید. در این رابطه می توانید از اعضای خانواده خود نیز نظر بخوا هید. یادتان باشد كه نخستین دیدار همیشه تأثیرگذار است و نمی توان اثر آن را به سادگی کم کرد.

آقایان نیز باید در مورد پوشش خود دقت كنند. استفاده از لباس های سبک و اسپرت (حتی اگر در زندگی اجتماعی خود چنین پوششی دارند) برای جلسه خواستگاری مناسب نیست. بهتر است در جلسه خواستگاری، لباس رسمی تر و البته ساده و راحت پوشیده شود و درباره پوشش اجتماعی خود نیز در جلسه اول سخن بگوید.

توصیه می شود در خواستگاری آرایش نكنید، تا خواستگار چهره واقعی شما را ببیند و بتواند آگاهانه انتخاب كند. اما بعد از ازدواج با آرایشی كه می كنید، می توانید زیبایی بیشتر و در نتیجه جذابیت بالاتری برای فرد مقابل داشته باشید

آرایش درخواستگاری

دختران درباره آرایش ظاهر خود در جلسه خواستگاری بسیار مقید هستند. این مطلب از این حیث كه آراستگی فرد تأثیر بسزایی در طرف مقابل دارد، محترم است، اما اگر آرایش دختر در مراسم خواستگاری به قصد پنهان كردن عیب خود باشد، به نوعی نشان از بی صداقتی دختر نسبت به پسر دارد. حتی گاه ممكن است این امر منجر به جدایی طرفین بشود.

توصیه می شود در خواستگاری آرایش نكنید، تا خواستگار چهره واقعی شما را ببیند و بتواند آگاهانه انتخاب كند. اما بعد از ازدواج با آرایشی كه می كنید، می توانید زیبایی بیشتر و در نتیجه جذابیت بالاتری برای فرد مقابل داشته باشید.

علاوه بر این مسائل، آرایش باعث می شود كه صورت فرد زینت داشته باشد و نگاه كردن به دست و صورت زنی كه آرایش داشته باشد جایز نیست. این موضوع برای مؤمنی كه نمی خواهد مرتكب حرام شود، مانعی برای دیدن صورت دختر ایجاد می كند؛ در نتیجه شخص در شناخت و انتخاب آگاهانه دچار مشكل می شود.

پوششی مناسب در روز خواستگاری

نقابی بر زشتی ها

در فقه شیعه بحثی به نام تدلیس وجود دارد كه به معنای پنهان كردن عیب است و بسیار مورد نكوهش قرار گرفته است. پس اگر فرد به وسیله آرایش كردن یكی از عیب های هفت گانه (كه منجر به بطلان عقد می شوند) مثل پیسی را بپوشاند، عقد باطل می شود.

در گویش فقهی گفته می شود که تدلیس، فاقد را واجد، وانمود كردن است. یعنی کسی کم مو یا بی مو باشد اما موی مصنوعى بگذارد و وانمود کند موی خودش است. یا چاله هاى آبله صورت را پر كند، تا آبله رو دیده نشود.

مثلا مردی كه سـواد کمی در حد خوانـدن و نوشتـن دارد و به خاطر سـانحه ای كـه در كـودكی بـرایش اتـفاق افتـاده، گردنـش كج بـوده اسـت، بـه خواستگاری دختـری می رود و در مراسـم خواستگاری خـود را دیپلمه معرفـی می کند و گردن خود را بسته و وانمود می كند كه موقتاً دچارگردن درد شده است. پس از ازدواج همسر این مرد متوجه فریب شوهر می شود و می تواند به دادگاه مراجعه کرده و تقاضای فسخ نكاح بدهد.

یا زنی که قبلاً ازدواج كرده و شش ماه زندگی زناشوئی داشته است، پس از طلاق، شناسنامه المثنی گرفته و خود را دوشیزه معرفی می نماید، بعد از ازدواج، همسرش متوجه ازدواج قبلی زن می شود. او می تواند به دلیل تدلیس همسرش را طلاق دهد.

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: آداب خواستگاری جلد8 از مجموعه کتب آموزشی ساج،

مقاله آثار فقهی- حقوقی فریب در ازدواج نوشته :زهرا آیت اللهی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.