تبیان، دستیار زندگی
با در نظر داشتن وضعیت کنونی، نیاز به روشنگری بیشتر و تبلیغات جدید و جدی است تا مسلمانان و به ‌ویژه جوانان جهان عرب بفهمند كه پیوند عمیقی میان خواسته‌های آنها و پیشینه تاریخی انقلاب اسلامی ایران برقرار است/ اكنون ما در موقعیتی هستیم كه سكولاریسم و لیبرال ‌
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهید ربانی 2روز قبل از شهادت


با در نظر داشتن وضعیت کنونی، نیاز به روشنگری بیشتر و تبلیغات جدید و جدی است تا مسلمانان و به ‌ویژه جوانان جهان عرب بفهمند كه پیوند عمیقی میان خواسته‌های آنها و پیشینه تاریخی انقلاب اسلامی ایران برقرار است/ اكنون ما در موقعیتی هستیم كه سكولاریسم و لیبرال ‌دمكراسی شكست خورده است و دیگر در دنیا و به ویژه در دنیای اسلام و جهان عرب جذابیتی ندارد.


شهید ربانی 2روز قبل از شهادت

بیش از یك دهه از حضور نظامی ایالات متحده‌ آمریكا در افغانستان می‌گذرد و هنوز هم بهترین بهانه برای تداوم آن، مبارزه با تروریسم است؛ تروریسمی خودساخته كه بهای آن را ملت مسلمان و مظلوم افغانستان می‌پردازند. ترور مجاهد شهید برهان‌الدین ربانی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان، آخرین شاهكار حضور و اِعمال سیاست‌های ضد تروریستی نظام سلطه در افغانستان است.

«شهید برهان‌الدین ربانى چه در دوره‌ اشغال افغانستان توسط شوروى و جریان چپ و چه در دوره‌ تسخیر این كشور مظلوم توسط ناتو و غرب از افراد حاضر در صف اول مبارزه با اشغالگران بود. حضور وى در حركت‌هاى جهادى از همان آغاز نیاز افغانستان به مردان شجاع آغاز شد.

وى از پایه‌گذاران حزب «جمعیّت اسلامى» بود كه از گروه‌هاى مهم جهادى افغانستان به شمار مى‌آید و افرادى همچون مرحوم احمد شاه مسعود از اعضاى مؤثر آن بود».

بنا بر این گزارش، مجاهد شهید ربانی مدتی پیش، میهمان اجلاس بیداری اسلامی در ایران بود كه در روز افتتاحیه به بیان دیدگاه‌های خود در قبال بیداری اسلامی پرداخت.

گفت‌وگوی کوتاه حاضر با رئیس فقید «شورای صلح افغانستان»، دو روز پیش از شهادتش توسط khamenei.ir انجام شده است.

 اما موضع‌گیری‌ها و سخنان مقام معظم رهبری در قبال استكبار جهانی و صهیونیست‌ها راه خود را در بین نسل جوان باز كرده است؛ هرچند گمان می‌كنم كه هنوز هم جا برای كار وجود دارد تا گروه‌های دیگر و به ویژه در جهان اسلام و عرب، آشنایی بیشتری با افكار و دیدگاه‌های ایشان پیدا كنند

ـــ رهبر انقلاب اسلامی ایران در موقعیت‌های گوناگون، سخنان بسیاری درباره‌ بیداری اسلامی بیان كرده‌اند. با توجه به خلأهایی كه در جهان اسلام وجود دارد، به نظر شما این سخنان چه تأثیری بر جهان اسلام و بر كشورهای گوناگون گذاشته است؟

شهید ربانی: شكی نیست كه اولاً از نوشته‌ها و صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره‌ بیداری اسلامی، به‌ ویژه در كشورهایی استقبال زیادی می‌شود كه نوعی هم‌زبانی و اشتراك زبانی دارند.البته كشورهای عربی وضعیت دیگری دارند. این سخنان در برخی كشورهای عربی به دلیل حكومت‌ها و نظام‌های حاكم بر آنها، كمتر بازتاب خواهد داشت، اما به ‌طور كلی موضع‌گیری‌ها و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در قضایای بیداری اسلامی برای نسل جوان جذاب بوده است؛ بنابراین، همواره سخنان ایشان را دنبال می‌كنند و از آن اثر می‌پذیرند.

شهید ربانی 2روز قبل از شهادت

شما می‌بینید كه خیزش‌هایی در جهان اسلام و به ویژه در دنیای عرب صورت گرفته و این آغاز یك مرحله‌ جدید است. دیدگاه‌های ایشان نیز در مسائل فكری و اعتقادی و هم در مسائل سیاسی و بین‌المللی فضا را بسیار تغییر داده است.

اما موضع‌گیری‌ها و سخنان مقام معظم رهبری در قبال استكبار جهانی و صهیونیست‌ها راه خود را در بین نسل جوان باز كرده است؛ هرچند گمان می‌كنم كه هنوز هم جا برای كار وجود دارد تا گروه‌های دیگر و به ویژه در جهان اسلام و عرب، آشنایی بیشتری با افكار و دیدگاه‌های ایشان پیدا كنند. ناگفته نماند كه یك جریان تبلیغات غرض‌ورزانه و دشمنانه‌ی مذهبی و فرقه‌ای علیه ایشان وجود دارد و این هدف را دنبال می‌كند كه بیشتر دیدگاه‌های ایشان در مسائل گوناگون روشن نشود؛ بنابراین، با در نظر داشتن وضعیت فعلی، نیاز به روشنگری بیشتر و تبلیغات جدید و جدی وجود دارد تا مسلمانان و به‌ ویژه جوانان جهان عرب بفهمند كه پیوند عمیقی میان خواسته‌های آنها و پیشینه‌ تاریخی انقلاب اسلامی ایران برقرار است. ما امیدواریم إن‌شاءالله و با گذشت روزها، تحولات جدیدی بین نسل جوان عرب شكل بگیرد.

ـــ آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بر این نكته تأكید داشته‌اند كه مردم باید در این تحولات جدید مراقب باشند تا استعمار با چهره‌ای جدید و لباسی مزورانه وارد نشود. اكنون این نیازِ هست كه یك الگوی مناسب از حكومت اسلامی تعریف و تبیین شود؛ افزون بر این‌كه ایشان تأكید دارند كه باید تفاوت بین دمكراسی غربی و دمكراسی لیبرالی و مردم‌سالاری دینی ایجاد شود. فكر می‌كنید در فضای جهان اسلام چقدر این نیاز را حس می‌كنند و می‌توانند این پیشنهاد و تجربه‌ جمهوری اسلامی را به كار ببندند؟

شهید ربانی: اكنون ما در موقعیتی هستیم كه سكولاریسم و لیبرال ‌دمكراسی شكست خورده است و دیگر در تمام دنیا و به ویژه در دنیای اسلام و جهان عرب جذابیتی ندارد. در بحث الگو اما، این «مردم‌سالاری دینی» كه مد نظر است، باید بیشتر تبیین و توضیح داده شود. همه باید بفهمند كه در اینجا چه می‌گذرد، زیرا این احتمال وجود دارد كه در فضای غبارآلود تبلیغاتی، بسیاری از حقایق روشن نشود. البته به هر حال پذیرش و تقاضا برای الگوی مردم‌سالاری دینی كه در جمهوری اسلامی وجود دارد، زیاد خواهد شد و این غبارهای تبلیغاتی زودگذر است.

 برهان الدین ربانى 30شهریور ماه سال جاری در خانه اش در اثر یك حمله انتحارى كشته شد، طالبان مسئولیت ترور ربانى را به عهده گرفتند. ربانى اخیرا با شركت در اجلاس بین المللى بیدارى اسلامى در تهران از همه فقهاى شیعه و سنى خواست، علیه حملات انتحارى فتوا دهند و آن را از نظر شرعى حرام اعلام كنند.

اما هنوز نیز پس از این خیزش‌ها، جهان اسلام و عرب در یك مرحله گذراست؛ مرحله‌ای كه آثار و مخلفات گذشته را گذرانده و نیاز به گذشت زمان دارد؛ بنابراین، كار و تبلیغات بیشتری ضرورت دارد و نیز نیاز به تأكید بر پیوندهای عمیقی كه وجود دارد. ما امیدواریم این مطالبی كه مقام معظم رهبری به آنها اشاره كردند، به ‌زودی تحقق یابد.

برهان الدین ربانى رییس شوراى عالى صلح افغانستان و رییس جمهورى سابق این كشور 30 شهریور ماه سال جاری در خانه اش در اثر یك حمله انتحارى كشته شد، طالبان مسئولیت ترور ربانى را به عهده گرفتند. ربانى اخیرا با شركت در اجلاس بین المللى بیدارى اسلامى در تهران از همه فقهاى شیعه و سنى خواست، علیه حملات انتحارى فتوا دهند و آن را از نظر شرعى حرام اعلام كنند.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع : تابناک