تبیان، دستیار زندگی
تاریخ رژیم صهیونیستی از روز اول تاكنون با ترور عجین بوده و كسی از شنیدن ترور شخصیتی سیاسی یا مذهبی چه در داخل مرزهای فلسطین اشغالی و یا در هرجای جهان تعجب نمی‌كند. با این حال تاكنون كمتر به ترورهای بیولوژیك كه بارها توسط موساد مورد استفاده قرار گرفته، پرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موساد، ترورهای بیولوژیك و مرگ های آرام


تاریخ رژیم صهیونیستی از روز اول تاكنون با ترور عجین بوده و كسی از شنیدن ترور شخصیتی سیاسی یا مذهبی چه در داخل مرزهای فلسطین اشغالی و یا در هرجای جهان تعجب نمی‌كند. با این حال تاكنون كمتر به ترورهای بیولوژیك كه بارها توسط موساد مورد استفاده قرار گرفته، پرداخته شده است.

استفاده از سموم مرگ‌آور و خطرناك كه با تاثیر منفی بر روی ارگان‌های مختلف بدن مرگی تدریجی، سخت و دردآور را به همراه دارد، در موساد و شبكه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی رواج دارد.

از میان برداشتن مخالفان سیاسی بخصوص فعالان فلسطینی از طریق خوراندن، تزریق و روش‌های دیگر انتقال سم، یكی دیگر از جنایات رژیم صهیونیستی است كه توسط كارشناسان و برخی رسانه‌ها تا حدودی پرده از اسرار آن برداشته شده است.

موساد- ودیع حداد

'ودیع حداد' از فرماندهان برجسته جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، بنیانگذار جنبش ملی‌گرایان عرب و از مهمترین مبارزان فلسطینی در دهه‌های 70 و 80 میلادی، 'خالد مشعل' از فرماندهان حماس و رییس دفتر سیاسی این حزب، 'محمود المبحوح' از رهبران حماس و 'یاسرعرفات' رهبر جنبش آزادیبخش فلسطین ازجمله افرادی هستند كه گفته می‌شود، قربانی ترورهای خاموش سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی شده‌اند.

*ودیع حداد

-ودیع حداد از رهبران جنبش مردمی برای آزادی فلسطین با مرگی آهسته و عذاب‌آور در بیمارستان محقری در آلمان شرقی از دنیا رفت. وی كه پزشكی فلسطینی بود به دلیل یك بیماری سخت و ناشناخته كه به دستگاه ایمنی بدن وی حمله كرده بود، در سی ام مارس 1978 جان باخت.

بسیاری از دوستداران وی در تحلیل معمای مرگ حداد احتمال می‌دادند، دستان موساد به وی رسیده و باعث مرگش شده است، اما پس از گذشت بیش از سی سال از مرگ حداد كه در دوران نخست وزیری 'مناخیم بگین' صورت گرفت، رسانه‌های عربی راز مرگ وی را آشكار كردند.

'القدس العربیه' در گزارشی كامل كه به مرگ ودیع حداد اختصاص داشت، افشا كرد كه وی با خوردن شكلاتی مسموم از پای در آمده و نوشت: آنها درست می‌گفتند حداد به وسیله یك شكلات سمی مرده است. گفتنی است 'اهارون كلاین' روزنامه نگار صهیونیستی برای اولین‌بار در كتاب 'حساب باز' از ماجرای ترور بیولوژیكی 'حداد' پرده برداشت.

علاقه دكتر حداد به شكلات بلژیكی عوامل موساد را بر آن داشت تا از طریق خوراندن شكلات مسموم وی را از پای درآورند. به گفته این نویسنده؛ كارشناسان موساد سم بیولوژیك كشنده‌ای را وارد شكلات كرده بودند. حداد نیز به تنهایی تكه‌های شكلات مملو از ماده مسموم را خورد. چند هفته پس از خوردن شكلات سم فعال شد و حداد شروع به كاهش وزن كرد.

بعد از مرگدکتر حداد همه شاهد كاهش شدید آمار تعداد عملیات‌ها علیه اهداف رژیم صهیونیستی در خارج از كشور بودند و این موضوع نشانگر آن است كه وی از مبارزان علیه رژیم صهیونیستی بود كه می‌توانست از اهداف ترور این رژیم به حساب آید.

كسی نمی‌توانست بین این بیماری مرموز و شكلات رابطه برقرار كند. وقتی بیماری او وخیم شد، به آلمان رفت و پزشكان متوجه نقص مرموزی در دستگاه دفاعی بدن وی شدند. این نویسنده استدلال می‌كند، بعد از مرگ او همه شاهد كاهش شدید آمار تعداد عملیات‌ها علیه اهداف رژیم صهیونیستی در خارج از كشور بودند و این موضوع نشانگر آن است كه وی از مبارزان علیه رژیم صهیونیستی بود كه می‌توانست از اهداف ترور این رژیم به حساب آید.

*ترور ناكام خالد مشعل

خالد مشعل، از فرماندهان برجسته حماس نیز از دیگر قربانیان ترورهای بیولوژیك رژیم صهیونیستی در زمان نخست وزیری 'بنیامین نتانیاهو' است. وی با تزریق سم توسط دو فرد كانادایی كه از جاسوسان موساد بودند، در سپتامبر 1997 در سفری كه به عمان داشت مسموم و بیمار شد، اما در نهایت اسراییل وادار به فرستادن پادزهر این سم و نجات جان مشعل شد. در حال حاضر مشعل رهبر ارشد حماس است. بسیاری از تحلیلگران ترور ناكام خالد مشعل توسط عوامل موساد را عامل رسوایی و سرافكندگی رژیم صهیونیستی می‌دانند.

موساد- محمودالمبحوح

*محمودالمبحوح

محمود المبحوح، از رهبران حماس هم از قربانیان اعمال جنایتكارانه رژیم صهیونیستی است. حدود دو سال پیش روزنامه 'ساندی تایمز' چاپ انگلیس فاش كرد: صهیونست‌ها محمود المبحوح را در هتلی در دبی با خوراندن سمی كه باعث حمله قلبی می‌شود، ترور كردند.

بنابراین گزارش، عوامل رژیم صهیونیستی پس از ترور المبحوح از همه مدارك وی تصویر برداری و كارتی را به در اتاق او آویزان كردند كه روی آن نوشته شده بود، تقاضا می‌كنم مزاحم نشوید.

ساندی تایمز می‌نویسد: 9 روز پس از مرگ این رهبر حماس نمونه‌ای از خون وی برای آزمایش به پاریس پایتخت فرانسه فرستاده شد كه آزمایشگاه آثار سم در خون او مشاهده كرد.

خبرگزاری 'الجزیره' نیز در خبرهای خود مرگ المبحوح را ترور با سم اعلام كرد. در زمان مرگ وی موساد و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی دست داشتن در این ترور را انكار می‌كردند، اما پس از چندی اعتراف كردند كه موساد در قتل مقام ارشد حماس در امارات دست داشته است.

خبرگزاری 'آسوشیتدپرس' در آن زمان اعلام كرد، نیروهای امنیتی و مقام‌ها و البته افكار عمومی در اسراییل به شدت منتقد عملكرد موساد در این پرونده هستند.

'رونن برگمن' كارشناس نزدیك به تشكیلات امنیتی اسراییل در مقاله‌ای در روزنامه 'بدیعوت آحارونوت' تحت عنوان 'نمایش خاموش' اذعان كرد، (موساد) در حالی دخالت در ترور محمود ‌‌المبحوح را در ماه ژانویه 2010 تكذیب می‌كند كه در نوامبر 2009 نیز تلاش نموده بود، او را از طریق مسموم‌‌كردن به قتل برساند.

دكتر برگمن در این گزارش تاكید می‌كند، عوامل موساد در فاصله ششم تا هشتم نوامبر 2009 وارد دبی شده بودند و با تعقیب كردن محمود المبحوح سعی نمودند، از طریق آلوده كردن وی به سم كشنده او را ترور کنند.

براساس این نقشه سم وارد بدن وی می‌شود و ظرف چند ساعت بعد و هنگامی كه تیم ترور دبی را ترك می‌كردند، المبحوح را از پای درمی‌‌آورد. این نقشه به مرحله اجرا درآمد، ولی عمل نكرد.

خبرگزاری 'الجزیره' نیز در خبرهای خود مرگ المبحوح را ترور با سم اعلام كرد. در زمان مرگ وی موساد و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی دست داشتن در این ترور را انكار می‌كردند، اما پس از چندی اعتراف كردند كه موساد در قتل مقام ارشد حماس در امارات دست داشته است

آثار بیماری در بدن المبحوح خیلی شدید ظاهر و او مجبور شد، به سوریه مراجعت كند. المبحوح هوشیاری‌‌اش را به شدت از دست داد. پزشك به وی اطلاع داد، نشانه‌‌هایی از بیماری موسوم به 'مرض بوسه' در او مشاهده می‌شود.

مرض بوسه نوعی بیماری عفونی است كه از طریق ویروس در بدن ایجاد شده و سلول‌های ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهد. آثار این بیماری در بزرگسالان با شدت‌ زیاد و بصورت فراگیر‌شدن دانه‌های قرمز بر روی پوست ‌بدن، احساس ‌درد، خونریزی، خستگی، مشكلات تنفسی و... ظاهر می‌‌گردد. ابتلا به این بیماری از طریق بزاق‌ ‌دهان در نتیجه بوسیدن فرد دیگر و یا وارد شدن ویروس در خون صورت می‌‌گیرد. اما رژیم صهیونیستی در این عملیات موفق به از پای در آوردن المبحوح نشد. سرانجام در سال 2010 ماموران امنیتی رژیم صهیونیستی با خوراندن سم وی را به قتل رساندند.

*مرگ مشكوك یاسر عرفات

یاسر عرفات، رهبر جنبش آزادیبخش فلسطین نیز ازجمله كسانی است كه گمان می‌رود موساد در ماجرای مرگ وی نقش داشته است.

'ابو شریف'، مشاور ویژه عرفات در سخنانی اعلام كرده كه نوع سم مورد استفاده در ترور عرفات ' ثالیوم' نام دارد كه نامی ناشناخته و غیررایج است و به سختی می‌توان این سم یا آثار و علایم آن را شناخت.

وی افزود سم مذكور خطرناك و بی‌بو و بی‌رنگ است كه از یک گیاه مخصوص بدست می‌آید و می‌توان آن را بدون اینكه دیده شود، در غذا یا آب ریخت یا با استفاده از سرنگ در شریان و عروق یا پوست انسان تزریق كرد.

وی همچنین اظهار داشت كه كارشناسان سموم انگلیس و اروپا با این نوع سم آشنایی ندارند، اما كارشناس پرونده جنایی مرتبط با قتل با استفاده از سم، این نام را می‌شناسد و تاكید كرد كه سم مذكور از قدرت تاثیر بالایی برخوردار است و پس از گذشت 5 ساعت از تزریق آمپول یا خورانده شدن، هیچ پادزهری نمی‌تواند تاثیر آن‌ را خنثی سازد.

به گفته كارشناسان این سم بتدریج سیستم داخلی انسان را تخریب می‌كند و به نوبت كبد، كلیه، ریه و مغز انسان را از كار می‌اندازد تا در نهایت وی را بكشد و مدت زمان كشته شدن یك فرد با این سم در اشخاص مختلف متفاوت است و به ساختار جسمی و عمر وی و نیز قدرت سیستم داخلی بدن وی برای مقاومت در مقابل این سم بستگی دارد و به طور معمول بین 2 تا 8 ماه بطول می‌انجامد و بدین ترتیب به عوامل جنایت امكان می‌دهد كه از صحنه جرم دور شوند.

اما اهارون كلاین، نویسنده كتاب 'حساب باز' می‌گوید: 'تلاش نكردم تا (در این كتاب) به این مطلب(ترور یاسر عرفات) اشاره كنم. وقتی فصل ترور حداد را می‌نوشتم این تفكر هرگز به ذهنم خطور نكرد.'

یاسر عرفات

*مرکز بیولوژیك اسرائیل طراح ترورهای بیولوژیك

رژیم صهیونیستی انواع سلاح‌های بیولوژیك غیرمتعارف را تولید و مورد آزمایش قرار می‌دهد و از آنها برای ترورهای آرام از جمله ترور رهبران مقاومت استفاده می‌كند.

گفته می‌شود این مرکز كه یكی از سری‌‌ترین مراکز امنیتی رژیم صهیونیستی است، در شهر 'ریشون لیژن' در جنوب شرق تل‌آویو، تحت تدابیر امنیتی و نظامی شدید قرار دارد.

برخی گزارش‌ها حكایت از آن دارد كه 'دیوید بن گورین' نخست‌وزیر اول رژیم صهیونیستی بنا بر پیشنهاد شماری از دانشمندان یهود طی سال‌های 1948 تا 1963 دستور تاسیس این مرکز بیولوژیكی را داد و تنها فردی بود كه از ریز و درشت آن خبر داشت، تا آنجا كه كاركنان بدون اطلاع بن گورین اجازه دستیابی به اطلاعات را به احدی نمی‌دادند.

از دهه پنجاه تاكنون دانشمندان بسیاری عهده‌دار ریاست این مرکز شده‌اند كه 'آویگدور شفرمن' رییس كنونی مرکز برجسته‌ترین روسای آن است كه بیشترین تاثیر را بر روی فعالیت آن داشته و به شكلی گسترده و ناگسستنی با نخست‌وزیران، وزرای جنگ و رهبران سرویس‌های اطلاعاتی ارتباط دارد. وی شخصیت قاطعی دارد كه در اخراج دانشمندان بنابر مشكلات انضباطی تردید نمی‌كند.

واحد 'كیدون' كه در عبری به معنای 'سرنیزه' است نیز از جمله واحدهای رسمی ترور در موساد است. گروه‌های عملیاتی كیدون معمولا، 12 نفرند و 'قیساریا' نامیده می‌شوند.

'تزیپی لیونی'، وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی و رهبر حزب 'كادیما' از فرماندهان سابق این واحد محسوب می‌شود. درباره او گفته می‌شود كه جزو واحدی بود كه در سال 1983 عملیات مسموم و ترور كردن یكی از دانشمندان هسته‌ای عراق را در پاریس بر عهده داشت.

جالب اینكه حزب كادیما را غربی‌ها به عنوان یك حزب معتدل كه با سیاست‌های افراطی لیكود مخالف است، به افكار عمومی معرفی كرده‌اند.

*سخن آخر

ترور با سم و مسموم كردن مخالفان در نقاط مختلف جهان، در میان رژیم‌های دیكتاتوری سابقه‌ای دیرینه دارد و محدود به رژیم صهیونیستی نیست، اما این رژیم آن را به كمال رسانده است!

به گفته كارشناسان حذف مهره‌های مخالف از این طریق به دلیل آن كه مرگی تدریجی و آرام را درپی دارد، می‌تواند شبهات متوجه نظام موجود را درمورد مرگ افراد برطرف و این انحراف را در افكار عمومی ایجاد كند كه فرد مورد نظر در اثر یك بیماری مهلك مانند سرطان از پای درآمده است.

مشابه موارد گفته شده در این گزارش و اعمال رژیم صهیونیستی طی سال‌های اخیر در كشورهای مختلفی چون عراق و اوكراین نیز دیده شده است. 'سید عبدالعزیز حكیم'، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در جریان سفر خود به اردن در اواسط 2007 در ضیافت شاه اردن، براثر نوشیدن قهوه‌ای كه به ماده سمی 'تالیوم' آغشته بود، به سرطان خطرناك ریه و مثانه مبتلا و پس از چندی فوت كرد.

وی بیش از 20 كیلوگرم از وزن خود را از دست داد و موهایش ریخت و چهره‌اش رو به زردی گرایید و پیوسته حالت تهوع به وی دست می‌داد. پس از آزمایش‌های پزشكی ثابت شد، وی هدف ترور با ماده تالیوم قرار گرفته است.

گفته می‌شود این نوع ترور بر روی مخالفان صدام انجام می‌گرفت. مسمومیت 'ویكتور یوشچنكو' كاندیدای مخالفین كه پیروز انقلاب نارنجی اوكراین بود با 'دی‌اكسین' در سال 2004 یكی دیگر از ترورهای سیاسی انجام شده با سم بود كه به تغییر چهره و پیری ناگهانی وی انجامید.

یوشچنكو كه رقیب انتخاباتی یانكوویچ محسوب می شد با وجود اینكه تحت تاثیر مواد شیمیایی صورتش از فرم خارج شده بود، در ژانویه 2005 به عنوان رییس جمهور اوكراین قسم یاد كرد.

فرآوری:قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان


منبع: ایرنا