تبیان، دستیار زندگی
سال 1979 بود كه جیمی كارتر، رئیس‌جمهور آمریكا متوجه شد، رژیم صهیونیستی از طریق همكاری با آفریقای جنوبی توانسته درجنوب اقیانوس اطلس آزمایش‌های اتمی خود را با موفقیت به انجام رساند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فعالیت پنهانی هسته‌ای "رژیم صهیونیستی"


سال 1979 بود كه جیمی كارتر، رئیس‌جمهور آمریكا متوجه شد، رژیم صهیونیستی از طریق همكاری با آفریقای جنوبی توانسته درجنوب اقیانوس اطلس آزمایش‌های اتمی خود را با موفقیت به انجام رساند.

در 5/10/1986 بود كه روزنامه ساندی تایمز افشاگری‌های مردخای انونو، شهروند اسرائیلی مراكشی‌تبار و كارشناس مسائل هسته‌ای رژیم صهیونیستی را به چاپ رساند. سازمان موساد طی اقداماتی، انونو را دستگیر و به تل‌آویو منتقل كرد.

صهیونیست-هسته ای

گفته می‌شود، رژیم صهیونیستی هم‌اكنون حدود 350 تا 400 كلاهك هسته‌ای در اختیار دارد. همچنین این رژیم از امكانات موشكی، هوایی و دریایی برای فرستادن كلاهك‌های هسته‌ای خود تا مرزهای جنوبی روسیه برخوردار است.

دركتاب دكتر عبدالعزیز شرف تحت عنوان "جنگ‌های شیمیایی و بیولوژیك و هسته‌ای" میزان تخریب بمب‌های اتمی كه برهیروشیما انداخته شد، به دقت توصیف شده؛ دراین كتاب آمده است: بمب اتمی هیروشیما با قدرت انفجار 20 كیلوتن تا مسافت 570 متر از سطح زمین منفجر و سپس كوهی از آتش را به وجود آورد كه قطر آن 60 متر و درجه حرارت آن به 300 هزار درجه سانتی‌گراد می‌رسید. بعد از 45 ثانیه از انفجار، غبار ذرات اتمی در 3000 متر و در كمتر از یك دقیقه تا 9000 متر مسافت پخش شد. درست 15 دقیقه بعد این غبارها بر سطح شهر هیروشیما فرود آمد. فشاری كه ناشی از تخلیه و حرارت بمب اتمی بود تمام خانه‌ها را تا شعاع 2/5 كیلومتری از مركز انفجار نابود كرد و 20 دقیقه بعد آتشی پدید آمد كه تا 10 مایل مربع از شهر امتداد و اطراف آن را نیز فرا گرفت و موجب قتل 29 هزار نفر و سوخته شدن 100 هزار نفر گردید.

نوع دیگری از بمب‌ها كه با عنوان بمب هیدروژنی شناخته می‌شوند با قدرت یك الی 50 مگاتن (از ماده تی‌ان‌تی) توان تخریب بسیار زیادی دارد. این در حالی است كه اتحاد جماهیر شوروی سابق پیشتر بمب‌هایی با قدرت 570 مگاتن ساخته بود.

از این رو اگر فرض كنیم بمب‌های هیدروژنی با قدرت یك مگاتن منفجر شود بر دهها هزار فوت از كره زمین تاثیر خواهد گذاشت و تا 40 مایلی، تمام ساختمان‌ها به طور كامل منهدم و تا 130 مایلی همه چیز خواهد سوخت. البته این امر جدا از تاثیر تابشی است كه بعد وسیع‌تری دارد و اثر آن بر محیط تا بیش از 50 سال ادامه خواهد یافت.

بیان این مطلب مقدمه ساده‌ای برای اثبات قدرت تخریب سلاح‌های هسته‌ای است. بمب‌هایی كه تاكنون 2 بار ارتش آمریكا از آنها استفاده كرده است. در جریان جنگ جهانی دوم اولین بمب هسته‌ای – 8/6/1945- برسر شهر هیروشیما و دومین بمب نیز – 9/8/1945- بر سر شهر ناكازاكی انداخته شد و بعد از مدت كمی در 15/8/1945ژاپن را تسلیم نیروهای متفقین كرد.

آشکار است، از اولین زمان به كارگیری انرژی هسته‌ای تا قرن بیستم، 3 گروه از كشورها براساس سیاست‌های موثر جهانی در این زمینه دست به فعالیت زده‌اند كه عبارتند از:

الف: كشورهای قدرتمند شامل روسیه و آمریكا.

ب: كشورهای عضو آژانس انرژی اتمی كه به ترتیب اولویت می‌توان از فرانسه، انگلستان، چین، رژیم صهیونیستی، ژاپن، هند، برزیل، آرژانتین، آفریقای جنوبی، اسپانیا و پاكستان نام برد.

ج: كشورهایی كه از آژانس انرژی هسته‌ای كنار گذاشته شده‌اند. این كشور‌ها عمدتا به 2 دسته تقسیم می‌شوند: كشورهای بی‌نیازی كه اگر تلاش كنند می‌توانند به توان هسته‌ای دست یابند و كشورهای فقیری كه روزی به سلاح‌های هسته‌ای دست خواهند یافت.

گفته می‌شود، رژیم صهیونیستی هم‌اكنون حدود 350 تا 400 كلاهك هسته‌ای در اختیار دارد. همچنین این رژیم از امكانات موشكی، هوایی و دریایی برای فرستادن كلاهك‌های هسته‌ای خود تا مرزهای جنوبی روسیه برخوردار است.

لازم است در اینجا بین انرژی هسته‌ای و فناوری غنی‌سازی اورانیوم كه برای هدف‌های صلح‌آمیز نیز استفاده می‌شود تفكیك قایل شویم. رژیم صهیونیستی طی 2 دهه گذشته گام‌های سریعی در زمینه استفاده نظامی از آن برداشته است. براساس شاخص تعداد كلاهك‌های هسته‌ای كه یكی از معیارهای طبقه‌بندی كشورها به حساب می‌آید اسرائیل جزو دولت‌هایی محسوب می‌شود كه حدود 350 تا 400 كلاهك هسته‌ای در اختیار دارد.

تمایل كشورها برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای علت‌های زیادی دارد كه عبارتند از: قدرت بالای تخریب این سلاح‌ها و سرعت و شتاب بی‌نظیر آنها. بخصوص بعد از سال 1960 كه به دلیل پیشرفت در زمینه حمل و نقل به وسیله هواپیماهای بمب‌افكن و موشك‌های بالستیك و مجهز به سیستم‌های هدفگیر افزایش یافت. مساله دیگر، سهولت به كارگیری این موشك‌ها از دریا به خشكی است.

علاوه براین‌كه سلاح‌های هسته‌ای قدرت بازدارندگی دارند، ‌دستیابی به آنها بر جایگاه یك كشور به عنوان یك قدرت بین‌المللی تاثیر می‌گذارد. كشورها زمانی كه با ابزارهای سنتی جنگی نتوانند اهداف خود را محقق سازند از این سلاح برای تهدید استفاده می‌كنند.

در واقع كشورهای بزرگ چوب هسته‌ای را بر سر می‌چرخانند تا سایر كشورها را از بكارگیری آن بترسانند. تاكنون جنگ‌ها و نبردهای بین اعراب ورژیم صهیونیستی در حیطه استفاده از ابزارهای سنتی و براساس معیارهای استراتژیك ژنو بوده است؛ هرچند به امكان استفاده از سلاح‌های هسته‌ای بویژه در جنگ 1973 اشاره‌هایی شده است.

برای بدست آوردن سلاح‌های هسته‌ای شرایطی وجود دارد كه عبارتند از: تامین هزینه مورد نیاز این تكنولوژی كه بسیار پرهزینه است. همچنین بهره‌مندی از كادر علمی و فنی دانشمندان و متخصصان كه در زمینه مراحل ساخت آن به موفقیت‌هایی دست یافته باشند. طراحی و جمع‌آوری و تاسیس نیروگاه‌های هسته‌ای و داشتن سوخت لازم برای تولید كه باید اورانیوم 235 و پلوتونیوم 239 باشد نیز از مقدمات دیگر این امر است.

صهیونیست-هسته ای

همچنین در اختیار داشتن تجهیزات پرتاب مانند موشك و هواپیما، زیردریایی، ناوشكن، هواپیمابرها و ‌ماهواره‌های فراگیر كه هر كشوری به تناسب از آنها برخوردار می‌شد.

در 14/2/1985یكی از مسوولان وزارت خارجه فرانسه تایید كرد كه روابط فرانسه و رژیم صهیونیستی برای تجهیز نیروگاه‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی به بالاترین سطح رسیده است. 11 فوریه 1984 یوفال نعمان وزیر سابق تحقیقات و فناوری رژیم صهیونیستی تصریح كرد: این رژیم از 20 سال پیش انرژی هسته‌ای در اختیار داشته است.

همچنین درمطلبی كه سپتامبر 1981 در مجله "نیروهای مسلح بین‌المللی" در واشنگتن به چاپ رسید تحقیقات كلی زلمان شابیرو از سازمان سیا و آژانس تحقیقاتی فدرال نشان می‌داد، 206 پوند اورانیوم غنی شده تحویل رژیم صهیونیستی شده است. این مقدار برای ساخت ده‌ها بمب اتمی مانند آنچه در هیروشیما استفاده شد كافی بود.

روزنامه نیویورك تایمز نیز یك بار مساله قاچاق تجهیزات انفجاری و هسته‌ای از ایالات متحده آمریكا به رژیم صهیونیستی را افشا و خاطرنشان كرد كه رژیم صهیونیستی سعی دارد، تمام اسنادی را كه ثابت می‌كند، این رژیم به صورت قاچاق 800 نوع تجهیزات انفجاری هسته‌ای از ایالات متحده آمریكا وارد كرده، محو سازد. این در حالی است كه دادگاه فدرال كالیفرنیا فردی به نام ریچارد كلی را به جرم صادرات غیرقانونی تجهیزات هسته‌ای به اسرائیل طی سال‌های 1980تا 1982 محكوم كرد.

همچنین گفته می‌شود رژیم صهیونیستی 47 تن ماده اورانیوم از انگلیس و فرانسه خریداری كرده است. این اقدام را یك شركت ویژه اسرائیلی در لوكزامبورگ انجام داد. حال آن‌كه این شركت ادعا می‌كرد، مواد معدنی صادر می‌كند، اما سال 1984 اقدام به بارگیری و انتقال اورانیوم كرده بود. رابرت ساموئل، سخنگوی وزارت خارجه آمریكا سال 1985 تصریح كرد كه آمریكا ماده اورانیوم ضعیف شده را به صورت آماده برای استفاده در سلاح‌های سنتی واز طریق هواپیماهای خود به رژیم صهیونیستی صادر كرده است.

پیش از پایان سال اول تاسیس رژیم صهیونیستی، برنامه‌های اولیه اسرائیل طراحی شد و گروهی از جوانان انتخاب و در رشته‌های مختلف هسته‌ای به خارج فرستاده شدند. آنها در سال‌های 54 ـ 1953 در هلند، سوئیس،‌ بریتانیا و ایالات متحده درس خوانده و به فلسطین اشغالی بازگشتند. پس از بازگشت آنها بود كه شاخه فیزیك هسته‌ای در دانشگاه وایزمن تاسیس شد

حاییم وایزمن اولین رئیس‌ رژیم صهیونیستی، پیوسته با دانشمندان برجسته هسته‌ای در ارتباط بود و حتی خود وی یكی از دانشمندان برجسته شیمی آلی به حساب می‌آمد. او برای موفقیت دستاوردهای علمی و اهداف صهیونیستی بسیار تلاش كرد. وی در سخنرانی مراسم افتتاحیه دانشسرای فیزیك و شیمی وابسته به دانشگاه وایزمن گفت: علم، بزرگ‌ترین سلاح اسرائیل است و باید با مهارت و تخصص و به هر وسیله‌ای كه ممكن باشد از آن بهره برد. او افزود: علم، سلاح و نبض قدرت و منبع دفاع ماست.

پیش از پایان سال اول تاسیس رژیم صهیونیستی، برنامه‌های اولیه اسرائیل طراحی شد و گروهی از جوانان انتخاب و در رشته‌های مختلف هسته‌ای به خارج فرستاده شدند. آنها در سال‌های 54 ـ 1953 در هلند، سوئیس،‌ بریتانیا و ایالات متحده درس خوانده و به فلسطین اشغالی بازگشتند. پس از بازگشت آنها بود كه شاخه فیزیك هسته‌ای در دانشگاه وایزمن تاسیس شد.

رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته با كمك هم‌پیمانان غربی خود بخصوص آمریكا مجهز به سلاح‌های هسته‌ای و فناوری‌های مربوط به آن شده است. هم‌اكنون نیز این رژیم به دور از چشم آژانس انرژی اتمی و قوانین بین‌المللی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد بدون این‌كه در معرض انتقاد یا اعتراض كشورهای غربی قرار گیرد. آیا كشورهای غربی حاضرند مسوولیت خطرات ناشی از این امر را نیز برعهده گیرند؟

فرآوری : قبس زعفرانی

 بخش سیاست تبیان


منبع: فارس