تبیان، دستیار زندگی
عامل بسیار مهمی در زندگی است که به مرور باعث خواهد شد اختلافات کمتر شده و تفاهمات بیشتر گردد ؛ شیرینی روز افزون زندگی....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تداخل دو جنس مخالف در هم


ازدواج ، دو دنیای فکری متفاوت را کنارهم می آورد. حال انسان چگونه انتظار دارد که شریک زندگیش همانند خودش فکر کند ، آنگونه که او می پسندد رفتار کند و ...؟

ازدواج

به زندگی گذشته ی خود مراجعه کنید و گذشته ی خود را با دقت  بررسی کنید ؛ از ابتدای زندگی چه امکانات و چه محدودیتهایی داشتید ؟ برخورد دیگران خصوصا والدینتان با شما چگونه بوده است ؟ از کدام یک از رفتار آنان خوشتان نمی آمد و کدام برای شما مطلوب بود ؟ مدارسی که در آن بزرگ شدید ، چه فشارهایی را بر شما تحمیل می کردند و از طرف دیگر چه آموزشهایی را به شما داده اند ؟ خصوصیات اخلاقی شما مجموعه ای است از آن چه بر شما گذشته است ؛ امکانات و محدودیت ها ، ملایمات و ناملایمات ، فراخی ها و فشارها ، برخوردهای مهربانانه و خشونت بار دیگران و ... ، همه و همه در شکل گیری شخصیت شما موثر بوده است. در نتیجه دنیای درونی شما ، مخصوص خود شماست .

در ازدواج ، دو دنیای متفاوت کنارهم قرار می گیرند ؛ اعتقادات متفاوت ، نگرشها و ارزشهای متفاوت ، رفتار متفاوت و ... . حال که چنین است ، چگونه انتظار دارید که همسرتان مانند شما فکر کند ؟ آن طور که شما دوست دارید رفتار کند ؟ مواردی که برای شما مهم است برای او هم مهم باشد ؟

امام صادق علیه السلام می فرمایند که اگر مردم می دانستند که خداوند متعال چگونه این مخلوقات را خلق کرده است ، هیچ کس ، کس دیگری را سرزنش نمی کرد. (1)

تحمل تفاوت ها و تکیه بر تفاهمات عاملی بسیار مهم در شیرینی زندگی است و به مرور باعث خواهد شد که اختلافات کمتر شده تفاهمات بیشتر گردد ؛ شیرینی روز افزون زندگی.

تمرینی در جهت نزدیک کردن دو دنیای فکری به یکدیگر (2) :

** تصویر ذهنی خود را از یک رابطه ی زناشویی ارضاء کننده و ایده آل در قالب جملاتی مثبت ، بنویسید ( هم شما و هم همسرتان) (3) .

** برای هر یک از جملات بر حسب اهمیتی که برای شما دارند ، نمره ای از 1تا 5 در نظر بگیرید.(1، نشان دهنده « خیلی مهم » و 5، نشان دهنده « نه چندان مهم» می باشد.)

** دو جمله ای که بیش از بقیه برایتان مهم هستند را با کشیدن دایره ای دور آن ها مشخص کنید .

** مواردی را که فکر می کنید رسیدن به آن برای هر دوی شما مشکل ترین خواهد بود را با علامت * مشخص کنید .

دقت کنید که انتقال افکار و احساسات ممکن است باعث آسیب روحی گردد لذا می بایست که به طرز محبت آمیزی انجام شود تا چنین اثری نداشته باشد

** حال به همراه یکدیگر تصویر ذهنی مشترکی را مثل زیر ترتیب دهید . اول مواردی را بنویسید که برای هر دوی شما مهمتر هستند و بر سر مهمتر بودنشان توافق دارید. مواردی که رسیدن به آن ها برای هردویتان مشکل است را نیز مشخص کنید . در انتهای آمار ، مواردی را که برای هیچ کدام از شما چندان مهم نیستند ، بنویسید . چنان چه مواردی وجود دارند که در گذشته موجب بروز درگیری و اختلاف میان شما شده اند ، ببینید که آیا می توانید به صورت مشترک بر سرجمله ای به توافق برسید که هردوی شما را راضی کند یا نه . چنان چه به توافق نرسیدید ، آن جمله را از لیست مشترکتان حذف کنید .

مریم

تصویر ذهنی مشترک

علی

1

با یکدیگر خوش می گذارنیم

1
1

اختلافتمان را با صلح و آرامش حل و فصل می کنیم

1
1

روابط جنسی ما ارضاء کننده و زیباست

1
1

بچه هایمان شاد و خوشحالند و احساس امنیت می کنند

1
2

به یکدیگر اعتماد داریم

1
1

از لحاظ جنسی به یکدیگر وفادار هستیم

1
4

نیازهای عمیق یکدیگر را ارضا می کنیم

2
2

از امنیت و ثبات اقتصادی خوبی برخوردار هستیم

3
3

نزدیک پدر و مادرمان زندگی می کنیم

4
5

عقاید ونگرش های سیاسی مشابهی داریم

5

**  سعی کنید که اقلا هفته ای یک بار این لیست را با هم مرور کنید و در رابطه ی آن با هم صحبت کنید . یادآوری شدن تفاهمات و بر قرار شدن گفتگویی سالم، بسیار در کم شدن اختلافات موثر خواهد بود.

دقت کنید که انتقال افکار و احساسات ممکن است باعث آسیب روحی گردد لذا می بایست که به طرز محبت آمیزی انجام شود تا چنین اثری نداشته باشد

پی نوشت ها:

1. کافی 2 ص 44

2. این تمرین برگرفته از کتاب « بازگشت به عشق» نوشته « هارویل هندریکس » ترجمه ی هادی ابراهیمی می باشد .

3.  نحوه نوشتن این تصویر ذهنی را می توانید در مقاله ای با عنوان «مثل دلال ها عشق نورزید » دوشنبه ی هفته ی آینده مطالعه کنید.

دکتر محمد حسین بهفر

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

سه قدم مانده به قهر، ایست!

علاقه ی واقعی یا ادای دوست داشتن

همسران نه چندان جالب!

فهرست انتظارات و حس خوشبختی

زن و شوهر های ناشی

دلبستگی های ناایمن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.