تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران جوان دبیرستان بانو امین، با حضور در بخش سمینار و غرفه این دوره از جشنواره موفق به کسب رتبه برتر در یک زمینه شده‌اند، که در زیر می‌توانید گزارشی از این حضور را ببینید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان مجتهده بانو امین

در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

دستاوردهای دانش آموزان دبستان مجتهده بانو امین

پژوهشگران جوان دبیرستان بانو امین، با حضور در بخش سمینار و غرفه این دوره از جشنواره موفق به کسب رتبه برتر در یک زمینه شده‌اند، که در زیر می‌توانید گزارشی از این حضور را ببینید.

غرفه

«بررسی غلظت‌های متفاوتی از 6 نوع ضدعفونی‌ کننده و تاثیر آن بر مقاومت باکتری E.coli» عنوان پژوهش خانم‌ها مائده کرمی، نیایش سادات مسعودیان به راهنمایی سرکار خانم فرحبخش بود. به گفته این پژوهشگران :

«امروزه با توجه به استفاده وسیع از ضدعفونی کننده‌ها برای میکروب کشی در مصارف مختلف (منزل، بیمارستان‌ها و ...)، این سوال به ذهن می‌رسد که آیا این مواد با این کاربرد فراوان و با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که در رسانه‌ها انجام می‌شود، محققاً دارای این توان بالا در از بین بردن میکروب‌ها می‌باشند؟

پس تصمیم گرفتیم که آزمایشی را انجام دهیم که در طی آن اثر 6 ماده ضدعفونی کننده را مورد بررسی قرار دهیم. که عبارتند از : آب ژاول، فرمالین، بتادین، سرکه، الکل و دهانشویه.

و باکتری E.coli را هم با توجه به بیماری‌زایی گسترده به عنوان عامل میکروبی انتخاب کردیم. پس از انجام آزمایش‌های متعدد به این نتیجه رسیدیم که باکتری به آب ژاول و فرمالین حساس است و به بتادین و سرکه نیمه مقاوم است. همچنین این باکتری به الکل مقام و به دهانشویه کاملاً مقاوم است.

دیگر گروه این دبیرستان پژوهشی با عنوان «بررسی عوامل موثر در طراحی یک پوشش اسلامی مورد قبول دختران نوجوان و طراحی یک چادر بر مبنای آن» انجام داده بودند. این گروه متشکل از خانم‌ها زهرا فروغی، منصوره فارسی و محیا رضاپور به راهنمایی سرکار خانم منا شعبانی بود. طبق مطالبی که در این پژوهش آمده است :

«طبق تحقیقات به عمل آمده و با توجه به سخنان بزرگان و علما گرانقدر، حجاب امری واجب و لازم برای دختران و زنان مسلمان است. با بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که رنگ مشکی مناسب‌ترین رنگ می‌باشد،

بنابر این سعی شده تا با استفاده از رنگ‌های روشن و شاد به شکل طرح‌های سنتی و حذف روسری به علت گرما و جایگزینی آن به وسیله طرح خاصی در دوخت چادر برای دختران در همه گیر شدن چادر به عنوان حجاب برتر گامی برداشته باشیم.»

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان مجتهده بانو امین

خانم کوثر محمد علی خاکی، یکی دیگر از پژوهشگران این دبیرستان بود که با راهنمایی سرکار خانم قربان زاده بر روی موضوع «بررسی عوامل موثر بر ضعف نمرات درسی نابینایان دختر مقطع راهنمایی و ارائه راهکارهای بهبود آن» پژوهش کرده بود. به گفته ایشان :

«پژوهش انجام شده به منظور بررسی عوامل موثر بر ضعف نمرات درسی نابینایان در جامعه دختران مقطع راهنمایی مدرسه نرجس در سال 89-90 انجام شده است. نمونه مورد بررسی شامل 10 نفر از جامعه نابینایان (نابینایان مطلق و نیمه مطلق) دختر این مدرسه و 7 نفر نمونه از دبیران این مدرسه می‌باشد که با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده‌اند و به پرسش‌نامه خود ساخته پاسخ داده‌اند.

در نمونه فوق دانش آموزان اغلب از شهرهای مجاور تهران و نیز از استان‌های دیگر مانند کردستان، فارس، آذربایجان و ... در خوابگاه‌های این مدرسه ساکن هستند. یافته‌های حاصل از این نمونه‌گیری نشان می‌دهد که دختران در این مقطع با ضعف نمره مواجه‌اند. منظور از ضعف نمره در این جا تنها از دید معلمین بررسی شده و باید توجه داشت که در این مدرسه از سیستم توصیفی استفاده نمی‌شود و دبیران برای سنجش دانش آموزان از سیستم نمرات 0 تا 20 استفاده می‌نمایند. همچنین در این پژوهش راهکارهای متفاوتی برای افزایش نمرات این دانش آموزان یافتیم که شامل :

• برگزاری کلاس‌های کار گروهی

• تغییر در شیوه تدریس کتاب‌های این مقطع

• ایجاد هدف برای دانش آموزان

• درونی کردن علایق آنان

• ...

پس از بررسی‌های صورت گرفته این نتیجه رسیدیم که عوامل کاهش نمره این دانش آموزان عبارتند از :

• کم توجهی آموزش و پرورش استثنایی کشور برای تامین احتیاجات نابینایان از قبیل مدرسه

• گاه ترک فرزند توسط خانواده و اقوام به دلیل نقص عضو و در نتیجه تضعیف روحیه دانش آموزان

• نداشتن تصویر ذهنی از اجسام و در نتیجه خوب درک نکردن دروسی مانند هندسه و ریاضی

• در مدارس نابینا دانش آموزان ملزم هستند فقط در رشته انسانی تحصیل کنند و این خود باعث می‌شود دانش آموزانی که به این رشته علاقه ندارند، هدف مشخصی هم نداشته باشند.

• در کنار هم بودن دانش آموزان نابینا با دانش آموزان معلول جسمی و ذهنی

و برای آن راهکارهایی پیشنهاد دادیم که عبارتند از :

• ایجاد رشته‌های متنوع‌تر و قابلیت تحصیل در آنها توسط آموزش و پرورش کشور

• شناساندن این افراد به جامعه و آموزش جامعه و محیط از طریق رادیو و تلویزیون برای ایجاد برخورد مناسب.

• جدا کردن دانش آموز نابینا از دانش آموزان دارای معلولیت‌های دیگر

• نداشتن ترحم نسب به این دانش آموزان

• برگزاری کلاس‌های فرزند پروری برای والدین»

شایان ذکر است که این پژوهش به عنوان یکی از پژوهش‌های برتر این دوره از جشنواره انتخاب شده است.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان مجتهده بانو امین

«بررسی نقاط ضعف عملکرد کانون طراحان نوین‌گرا و ارائه راهکار» عنوان پژوهش خانم‌ها محدثه فارسی، زهرا زاغری و فاطمه نجبا است. در چکیده این تحقیق آمده است که :

«در ابتدا با مطالعه کتاب‌های مرتبط با علم بازاریابی با تعاریف و اصطلاحات این علم آشنا شدیم، سپس با بررسی وضعیت، مصاحبه با موسسین و یافتن پیشینه کانون طراحات نوین‌گرا نقاط ضعف و قوت این کانون را استخراج کردیم. سپس با افراد موفق وضعیف مطلوب یک شرکت را پیدا کردیم. با مقایسه این دو وضعیف، ایده‌های خود را به کانون ارائه کردیم و در حال حاضر همه ایده‌ها و راهبردهایمان در حال اجرا می‌باشد.»

آخرین موضوعی که در این غرفه به نمایش در آمده بود «بررسی میزان چسبندگی نشاسته سیب زمینی در تولید چسب در مقایسه با دکسترین» بود. این پژوهش توسط خانم‌ها فاطمه مباشری و زهرا نصر به راهنمایی سرکار خانم روزی طلب انجام شده است. در بخش نتیجه‌گیری این تحقیق می‌خوانیم که :

«نشاسته حاصل از پوست سیب زمینی قابلیت جایگزین شدن به جای دکسترین را در دستور العمل تهیه چسب صحافی دارد و چسبندگی حاصل از آن برای کاغذ و مقوا تقریباً خوب است. اما برای بهبود کیفیت آن از جمله افزایش قدرت چسبندگی، رنگ و دوام بیشتر، پروژه‌های جدیدی را می‌توان در نظر گرفت. همچنین می‌توان سایر پسماند‌های حاوی نشاسته را نیز در پروژه‌های بعدی امتحان کرد. اجرای این طرح می‌تواند در کاهش حجم زباله‌تر در کارخانه‌های تولید مواد غذایی نیز نقش قابل توجهی ایفا کند.»

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان مجتهده بانو امین

سمینار

در قسمت ارائه سیمنارها نیز 6 گروه از پژوهشگران این دبیرستان حضور داشتند که شرح فعالیت‌ها آنها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمائید :

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان مجتهده بانو امین

شما می‌توانید برای مشاهده گالری تصاویر این پژوهشگران به اینجا مراجعه نمائید.

دستاوردهای دانش آموزان دبستان مجتهده بانو امین

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی مجتهده بانو امین

بخش پژوهش‌های دانش آموزی تبیان، تهیه: علیرضا سرمدی

تنظیم : نسرین صادقی