تبیان، دستیار زندگی
حتما برای شما پیش آمده است که القابی چون پدر فیزیک، شیمی و ... را شنیده باشید اما آیا تا به حال با خود اندیشیده اید که در زمینه IT نیز از القابی چون پدر IT استفاده می شود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدران IT


حتما برای شما پیش آمده است که القابی چون پدر فیزیک، شیمی و ... را شنیده باشید اما آیا تا به حال با خود اندیشیده اید که در زمینه IT نیز از القابی چون پدر IT استفاده می شود؟

پدران it

پدر IT به چه کسی گفته می شود؟

کسی که طراح است و از نیروی لازمه برای ساخت یک محصول خلاقانه یا متحول کننده بر خوردار باشد. (البته در زمینه IT)

شخصا آشنا شدن با این دسته از افراد که در سایت های گوناگون مورد بررسی قرار می گیرند جالب است، البته لازم به ذکر است که این بررسی از سال 2008 آغاز شد و با نظرات گوناگون از سوی سایت های متعدد رو به رو شد آنچه که در ادامه می آید نام این افراد به همراه رزومه کوتاهی از آنهاست:

1. ری تام لینسون  (Ray Tomlinson)

از این به بعد زمانی که برای دوستان خود ایمیل می زنید و یا به هر دلیل تجاری از Email استفاده می کنید دعای خیری در حق برنامه نویسی با سابقه  یعنی ری تام لینسون که به پدر ایمیل معروف است، بکنید.

اولین ایمیل جهان توسط این فرد در سال 1971 ارسال شد. همچنین او برای اولین بار كاراكتر @ را به عنوان جدا كننده نام كاربر ایمیلی از نام دستگاه كاربر در آدرسهای الكترونیكی معرفی كرد. در اوایل دهه 60 كاربران یك ابركامپیوتر می توانستند پیامهای محدودی بین یكدیگر رد و بدل كنند اما تا سال 1971 ایمیل به شكلی كه امروزه وجود دارد، یعنی قابل انتشار در شبكه است، وجود نداشت همچنین شبکه اینترنت هم تنها آرپانت بود.

2.مایکل هارت  (Michael Hart)

زمانی که ما در فرصتی اندک به دنبال مطلبی هستم و فرصت جست و جو در کتابخانه که بسیار وقت گیر می باشد را نداریم، چه باید کرد؟ اولین فکری که به ذهن من می رسد جستجو در نت است البته راستش را بخواهید اگر حتی من زمانش را هم داشته باشم باز هم اولین انتخاب من جستجو در نت است همچنن فایل های متنی که جزء کتابخانه های الکترونیکی محسوب می شوند، این فابل ها برای اولین بار توسط مایکل هارت ایجاد شد.

وی بنیان گذار پروژه گوتنبرگ بوده  و خود اولین کتابخانه دیجیتال دنیا را گردآوری کرد. در اینکه ایده  او زمینه ساز  فرصت هایی چون نشر الکترونیک و آموزش مجازی شده است، بحثی وجود ندارد.

اولین ایمیل جهان توسط  ری تام لینسون در سال 1971 ارسال شد

3. گری تورک  (Gary Thuerk)

هر بار که وارد Email خود می شوید با چند Email تبلیغاتی که از شرکت های متفاوت می باشد، مواجه می شوید.

اولین هرزنامه یا همان Spam در تاریخ 3 می سال 1987 در شبكه آرپانت به 393 دریافت كننده ارسال شد. این پیام توسط گری تیورك ارسال شد و حاوی تبلیغاتی از مدل جدید كامپیوترهای DEC بود. به عبارت دیگر گری تیورك افتخار ارسال اولین اسپم تاریخ را داراست به طوری كه نام وی در كتاب ركوردهای گینس هم به ثبت رسیده است.

پدران it

4.اسکات فلمند  (Scott Fahlman)

در سال 1912 شخصی به نام امبروز بیرز ، از /___\ برای رساندن مفهوم یک دهان خندان استفاده کرد.

در 1953 برای اولین بار از دو نقطه و یک نیم‌دایره برای نشان دادن حالت چهره انسان استفاده شد. در سال 1963 با استفاده از علامت ها، چهره انسان بازسازی شد ، برای این کار از از یک خط تیره زرد با دو نقطه سیاه برای نشان دادن چشم و یک علامت گود برای نشان دادن دهان استفاده شد. این کار به وسیله شخصی به نام هاروی بال انجام شد و به سفارش یک شرکت بیمه بزرگ بود.

اما شکلک‌های بسیار مشهور   پدران it   و  پدران it   به وسیله آقای اسکات فالمن ابداع شد. ایشان دقیقا نخستین بار در

19 سپتامبر سال 1982 پیام الکترونیکی به شرح زیر به یکی از کامپیوترهای دانشگاه Carnegie Mellon ارسال کردند:

I propose that the following character sequence for joke markers

پدران it

Read it sideways.  Actually, it is probably more economical to mark things that are NOT jokes, given

current trends.  For this, use

پدران it

این اشکال بر پایه کدهای اسکی تحت نام شکلک ها ( Smiley ) ، مورد استفاده قرار می گیرد.

اسکات بر این  باور بود که  با این کار می توان به متون خشک روحی با طراوت و شاد بخشید. همین خلاقیت به ظاهر ساده وی، امروزه در صد ها برنامه پیام رسان اینترنتی کاربرد دارد.

     ادامه دارد....  

فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

pcmag

readerszone

wikipedia

”The Intersection Problem”‌by: Scott E. Fahlman

مطالب مرتبط:

همه چیز الكترونیك  یا E-everything

سیستم رای گیری الکترونیکی چیست

تاریخچه ای کمی متفاوت