تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیز، در بسیاری از پروژه های آزمایشگاهی لازم است برای انجام آزمایش مورد نظر خود ابتدا محیط مناسب برای آن آزمایش را فراهم کنید تا نتایج حاصل از آزمایش شما درست و با خطای کمتری به دست آید. در ذیل برخی از این محیط ها معرفی می شود: حمام های آب.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایجاد محیط های مناسب برای آزمایش ها

صابون

دانش پژوهان عزیز، در بسیاری از پروژه های آزمایشگاهی لازم است برای انجام آزمایش مورد نظر خود ابتدا محیط مناسب برای آن آزمایش را فراهم کنید تا نتایج حاصل از آزمایش شما درست و با خطای کمتری به دست آید. در ذیل برخی از این محیط ها معرفی می شود:

حمام های آب، روغن و شن

برای انتقال حرارت به صورت تدریجی، پیوسته و یکنواخت از حمام ها استفاده می شود. از آن جا که حمام ها حرارت را به صورت تدریجی انتقال می دهند برای گرم شدن ظرف و محتویات آن زمان بیش تری نیاز است.

یکی دیگر از خصوصیات حمام ها این است که از حرارت دادن مستقیم جلوگیری می کنند که این مسئله باعث می شود برخی از مواد که بر اثر حرارت مستقیم تجزیه شده یا می سوزند، به راحتی حرارت مورد نیاز در آزمایش را تحمل کنند، البته برای اینکه حرارت به صورت یکنواخت در کل حمام پخش شود از یک وسیله ی آزمایشگاهیی به نام لوله تیل استفاده می شود که لوله جانبی آن باعث ایجاد جریان همرفتی در کل حمام شده و در نتیجه دما در سرتاسر لوله ی تیل یکنواخت می شود.

ظرف مسی

انتخاب این که از کدام حمام استفاده کنید به نیاز شما بستگی دارد. حمام آبی قابلیت گرم کردن تا 100 درجه سانتی گراد را دارد در حالی که حمام شن یا روغن می تواند بیش تر گرم شود.

تدکر: در مورد حمام روغن باید کمی با احتیاط عمل کنید زیرا اگر روغن خیلی داغ شود دود می کند.

نکته: در حمام آب همان طور که از نام آن مشخص است از آب، در حمام روغن از مایعاتی مانند پارافین، گلیسیرین و اسید سولفوریک غلیظ و در حمام شن از شن و ماسه که ماده اولیه ی آن ها، سیلیس است استفاده می شود.

حمام یخ

گاهی لازم است با توجه به شرایط آزمایش یک ظرف را خنک نگه دارید، برای این کار بهتر است که از حمام یخ استفاده کنید. حمام یخ به دلیل تماس بیشتر با ظرف مورد نظر کاراتر از سایر روش های خنک نگه داشتن یک ظرف است.

ایجاد محیط های مناسب برای آزمایش ها

البته در برخی آزمایش ها که لازم است ماده خنک کننده همواره در جریان باشد تا دمای آن تغییر نکند و تا پایان آزمایش باقی بماند، حمام یخ نمی تواند کاملاً مؤثر باشد زیرا به محض تمام شدن یخ در حمام دمای آن شروع به بالا رفتن می کند به همین دلیل در آزمایش هایی مثل تقطیر در مبرد از آب سرد در حال جریان به جای یخ استفاده می کنند.

برای انجام این کار حمامی درست کنید که تا نصفه یخ و نصف دیگر آن آب است. اگر به حمام خنک تری نیاز داشتید کمی نمک طعام هم به آن اضافه کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: نسرین صادقی