تبیان، دستیار زندگی
خیلی گرسنه وارد میهمانی نشویم، بهتر است. می‌توانیم یک ساعت قبل از رفتن، یک تخم مرغ آب‌پز یا یک عدد میوه بخوریم که هم انرژی زا هستند و هم کم کالری.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 پیشنهاد برای مهار پُرخوری در میهمانی‌ها


خیلی گرسنه وارد میهمانی نشویم، بهتر است. می‌توانیم یک ساعت قبل از رفتن، یک تخم مرغ آب‌پز یا یک عدد میوه بخوریم که هم انرژی زا هستند و هم کم کالری.

  میهمانی‌

یکی از مهیج‌ترین مرحله در میهمانی‌ها، پذیرایی و وعده‌ی ناهار یا شام است. معمولاً چشم‌ها منتظر غذاهای خوش رنگ و لذت بخش است؛ و چه اشتیاقی برای چشیدن انواع غذاها وجود دارد.

ما همگی فراموش می‌کنیم که میهمانی زمانی برای افراط و زیاده‌روی نیست، چون خیلی وقت‌ها به هم می‌گوییم «میهمانی است بابا، بخور! فردا نخور!» ولی چه زیباتر است که میزبان فقط با یک نوع غذا، تکلیف میهمان را روشن کند!

و اما چند پیشنهاد برای خویشتن‌داری در مقابل هوس‌های فراوان در میهمانی‌ها

1- به خوبی نگاه کنیم!

قبل از انتخاب غذا و خوردن حتماً همه‌ی غذاها را به خوبی نگاه کنیم و سعی کنیم انتخابی آگاهانه داشته باشیم و بدانیم می‌خواهیم چه بخوریم و مطمئن باشیم چشم‌های‌مان گرسنه‌تر از ما هستند.

2- نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنیم!

سعی کنیم آب خنک را جایگزین شربت‌ها و نوشابه‌ها کنیم و در خوردن نوشابه‌های رژیمی زیاده‌روی نکنیم. گاهی در مقابل نوشابه‌های رژیمی، سست می‌شویم و اگر از نوع غیر رژیمی یک لیوان می‌خوریم، 2 لیوان رژیمی می‌خوریم که می‌شود، همان! در مورد نوشیدنی‌های گرم هم آن را که کم چرب تر و کم شیرین‌تر است انتخاب کنیم مثلاً چای را به شیرکاکائو ترجیح دهیم.

قبل از انتخاب غذا و خوردن حتماً همه‌ی غذاها را به خوبی نگاه کنیم و سعی کنیم انتخابی آگاهانه داشته باشیم و بدانیم می‌خواهیم چه بخوریم و مطمئن باشیم چشم‌های‌مان گرسنه‌تر از ما هستند

3- «نه» گفتن را به کار ببریم

لازم نیست به همه‌ی غذاها جواب مثبت داده و از همه‌ی آن‌ها بخوریم. به یاد بیاوریم که باز هم این غذا در دسترس‌مان قرار خواهد گرفت و ما در آینده می‌توانیم دوباره آن‌ها را امتحان کنیم.

4- قبل از رفتن بخوریم!

خیلی گرسنه وارد میهمانی نشویم، بهتر است. می‌توانیم یک ساعت قبل از رفتن، یک تخم مرغ آب‌پز یا یک عدد میوه بخوریم که هم انرژی زا هستند و هم کم کالری؛ هم حس سیری را ایجاد می‌کنند و هم نشاط آور هستند. این باعث می‌شود هم ضعف نکنیم و هم صبورانه‌تر با غذاها برخورد کنیم.

5- آهسته بجویم!

هرگز عجله‌ای در بلعیدن لقمه‌ی داخل دهان‌مان نداشته باشیم. با آرامش و با کمال رضایت لقمه‌مان را بجویم و دائم حس پُری‌مان را چک کنیم. هشدار دهنده‌ی خوبی است!

سالاد

6- سبزیجات را اولین انتخاب‌مان قرار دهیم

در ابتدا سروقت سبزیجات برویم. ولی فراموش نکنیم سالاد را همراه غذا نخوریم، بلکه قبل از غذا بخوریم.

سبزیجات و سالاد را ترجیحاً کم سُس و چه بهتر بدون سس بخوریم. اگر بتوانیم فقط از طعم دهنده‌هایی مانند آب لیمو خصوصاً تازه یا سرکه و... استفاده کنیم بسیار بهتر است. البته در مقابل سس‌ها و طعم دهنده‌ها باید دقت کنیم چرا که ممکن است اشتهای‌مان را افزایش دهد، و ناخودآگاه به خاطر آن‌ها، غذا خوردن را ادامه دهیم.

7- کنترل نامحسوس مقدار غذا در موقع کشیدن

حتماً قبل از کشیدن، یک نفس عمیق بکشیم و در مقدار غذایی که می‌کشیم، زیاده‌روی نکنیم.

پیش غذاها و پس غذاها را می‌توانیم جایگزین غذای اصلی کنیم. اگر یک پیش و یا پس غذا نظرمان را بسیار جلب کرده، و نمی‌توانیم از آن بگذریم، می‌توانیم آن را جایگزین غذای اصلی‌مان کنیم. البته کار چندان درستی نیست و فراموش نکنیم این قبیل غذاها مملو از چربی و قندهای ساده است! و سرشار از کالری!

راحله باباپور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

مطالبی جامع و کامل درباره‌ی رژیم‌های لاغری

4 نکته برای غذا خوردن در رستوران

چه رستورانی برویم؛ چه‌ غذایی بخوریم؟

وقتی رستوران‏ ها نمی‏ خوابند

غذاهای آماده و فوری را کم بخورید (Fast Foods)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.