تبیان، دستیار زندگی
خیلی از پدر و مادرها از دست بچه‌های بدغذایشان كلافه‌اند و از هر روشی برای خوراندن غذا به آنها استفاده می‌‌كنند تا كودكان دلبندشان دچار سوءتغذیه یا فقر غذایی نشوند. این در حالی است كه به عقیده متخصصان تغذیه، اصرار به بچه‌ها بیشتر نتیجه عكس می‌‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كودك شما هم بدغذاست؟!

 کودک بیمار


خیلی از پدر و مادرها از دست بچه‌های بدغذایشان كلافه‌اند و از هر روشی برای خوراندن غذا به آنها استفاده می‌‌كنند تا كودكان دلبندشان دچار سوءتغذیه یا فقر غذایی نشوند. این در حالی است كه به عقیده متخصصان تغذیه، اصرار به بچه‌ها بیشتر نتیجه عكس می‌‌دهد.


اغلب كودكان هشت، نه ماهه قادرند به تنهایی بنشینند؛ به همین دلیل اگر سر میز، غذا می‌‌خورید، صندلی بلندی برای كودك تهیه كنید تا او بتواند در كنار شما غذایش را بخورد و اگر هم روی زمین غذا می‌‌خورید، پارچه‌ای سفید و پاكیزه زیر كودك پهن كنید تا از پراكنده شدن غذا، عصبانی نشوید.

داشتن برنامه‌ای منظم برای غذا خوردن به كودك كمك می‌‌كند تا رفتارهای صحیح تغذیه‌ای را از شما و اعضای خانواده‌اش فرابگیرد. این عمل به رشد مهارت‌های اجتماعی او نیز كمك می‌‌كند و موجب ارتباط راحت‌تر و بیشتر او با دنیای بزرگ‌ترها می‌‌شود.

نباید به كودكان خردسال آب‌معدنی داد؛ زیرا املاح درون آن برای كودك سنگین است

برای غذا دادن به كودك، رعایت چند نكته زیر می‌‌تواند مفید باشد:

1- همیشه هنگامی كه كودك در حال غذا خوردن است، كنار او بمانید تا در صورت نیاز به او كمك كنید.

2- هنگامی كه كودك خودش سعی می‌‌كند غذا بخورد، شما نیز با یك قاشق دیگر به او غذا بدهید تا به تدریج كودك روش غذا خوردن با قاشق را نیز یاد بگیرد.

3- هرگز كودك را مجبور به خوردن نكنید.

4- غذاهای جدید را یكی‌یكی به كودك بدهید تا در صورت مشاهده هر نوع حساسیتی، زود متوجه شوید.

5- همیشه با توجه به اشتهای كودك به او غذا دهید. غذای كودك باید سالم، مقوی و منظم باشد.

6- نباید به كودكان خردسال آب‌معدنی داد؛ زیرا املاح درون آن برای كودك سنگین است. سؤال بسیاری از والدین این است كه خوراكی‌های میانِ ‌وعده‌های اصلی غذا، برای كودكان مناسب است یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت كه می‌‌توان از خوراكی‌های كم‌حجم مانند سیب، هویج، آب‌میوه یا میوه استفاده كرد؛ ‌زیرا علاوه بر این‌كه مواد طبیعی را به بدن كودك می‌‌رسانند، موجب بی‌اشتهایی او نیز نمی‌‌شوند. خیلی از پدر و مادرها از دست بچه‌های بدغذایشان كلافه‌اند و از هر روشی برای خوراندن غذا به آنها استفاده می‌‌كنند تا كودكان دلبندشان دچار سوءتغذیه یا فقر غذایی نشوند. این در حالی است كه به عقیده متخصصان تغذیه، اصرار به بچه‌ها بیشتر نتیجه عكس می‌‌دهد. متخصصان تغذیه می‌‌گویند كودكان به ویژه‌ بچه‌های كوچك‌تر، غذاهای كوچك و جمع‌و‌جور را می‌‌پسندند و به خوردن آنها تمایل بیشتری نشان می‌‌دهند. خوردن غذاهای كوچك اما خوش‌رنگ و لعاب و متنوع برای كودكان لذت‌بخش‌تر است. همچنین تزئین غذا در تحریك اشتهای بچه‌ها موثر است.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: arefe60