تبیان، دستیار زندگی
استقلال و آزادی کشور در گرو تربیت صحیح کودکان، نوجوانان و جوانان است و این کار نیازمند همتی والاست و نقش معلمان و مربیّان اساسی و مهم است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخشی از پیام امام خمینی (ره) به مناسبت آغاز سال تحصیلی:

استقلال و آزادی کشور در گرو تربیت صحیح دانش آموزان است

رفقای ما امسال به حج نروند

استقلال و آزادی کشور در گرو تربیت صحیح کودکان، نوجوانان و جوانان است و این کار نیازمند همتی والاست و نقش معلمان و مربیّان اساسی و مهم است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، روزهای آغازین مدرسه از جهات مختلف دارای اهمیت است، ایجاد نگرش های مثبت و پویا در دانش آموزان، تقویت انگیزه تلاش و تحصیل، کاهش دغدغه، اضطراب و تردید و زدودن هرگونه آثار بدبینی نسبت به درس و مدرسه و کلاس و معلم، و سرانجام آشنایی با شخصیت و دیدگاه های دانش آموزان می تواند در روزهای اول مدرسه صورت پذیرد.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) در بخشی از پیام خود به مناسبت آغاز سال تحصیلی فرموده اند؛ اکنون بر معلمان متعهد و مسئول دبستانی و دبیرستانی است که با کوشش خود جوانانی را تحویل مدارس و دانشگاه ها دهند که با آگاهی از انحرافات گذشته دانشگاه، بر فرهنگ غنی و مستقل اسلامی ایران تکیه کنند و بر اساتید متعهد است که جوانانی متعهد نسبت به مصالح کشور و آگاه به اهداف اسلام تحویل جامعه دهند.

اساتید متعهد باید مطمئن باشند که با این خدمت، استقلال و آزادی کامل میهن عزیزشان تضمین خواهد شد و از این روست که نقش خانواده و به خصوص مادر در نونهالان و پدر در نوجوانان بسیار حساس است و اگر فرزندان در دامن مادران و حمایت پدران متعهد به طور شایسته و با آموزش صحیح تربیت شده و به مدارس فرستاده شوند، کار معلمان نیز آسان تر خواهد بود.

*معلّمان در کلام امام رحمه الله

طبّ تحصیلی ابزاری برای تحقق تحصیل اثر بخش

استقلال و آزادی کشور در گرو تربیت صحیح کودکان، نوجوانان و جوانان است و این کار نیازمند همتی والاست و نقش معلمان و مربیان اساسی و مهم است.

امام خمینی رحمه الله در این زمینه می فرمایند؛ باید دستگاه های آموزشی متعهد و دل سوز برای نجات کشور، اهمیت ویژه ای در حفظ نوپایان و جوانان عزیزی که استقلال و آزادی کشور در آینده منوط به تربیت صحیح آنان است، قائل باشند و نیز از این روست که نقش معلمان و اساتید در تربیت و تهذیب دانش آموزان و دانشجویان به عنوان اساسی ترین و مؤثرترین نقش مطرح می شود.

*خانه و مدرسه، مکمل یکدیگر

سال های آغازین تحصیل دوران بسیار حساسی است، در این دوران خانه و مدرسه هریک نقش ویژه دارند.

روابط در خانه فردی تر و عاطفی تر، در مدرسه جمعی تر و منطقی تر است؛ از این رو این دو محیط یعنی خانه و مدرسه از لحاظ فراهم آوردن زمینه های لازم برای رشد کودک مکمّل یکدیگرند و باید همدیگر را یاری کنند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنان خود تاکید داشته اند که همکاری پدر و مادر با معلمان و اولیای مدرسه اهمیت ویژه ای دارد و علاوه بر تاکید ایشان، تحقیقات نیز نشان داده است در مدارسی که والدین با اولیای مدرسه کم تر ارتباط داشته اند مشکلات رفتاری بیشتری در دانش آموزان وجود دارد.


خبرگزاری پانا

مرکز یادگیری سایت تبیان - تجمیع و تنظیم : نوربخش