تبیان، دستیار زندگی
بگویید سبک آشپزی‌تان چیست تا بگوییم وضعیت سلامتی‌تان در آینده چگونه خواهد بود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبک آشپزی سرنوشت شما را رقم می‌زند


بگویید سبک آشپزی‌تان چیست تا بگوییم وضعیت سلامتی‌تان در آینده چگونه خواهد بود؟

آشپزی

منظورمان از سبک آشپزی این است که مواد استفاده شده در رژیم غذایی‌تان بیشتر به شیوه آشپزی‌تان به مردم کدام کشورها شبیه‌تر است.

ما در این گزارش همچنین قصد نداریم درباره همه رژیم‌های غذایی در دنیا حرف بزنیم و مسلماً شما بر حسب مطالعه پراکنده در حوزه سلامت، نتیجه مصرف بیش از حد برخی از انواع مواد غذایی را در بدن می‌دانید، مثلاً خبر دارید که اگر در استفاده از روغن زیاده‌روی کنید چاق می‌شوید یا استفاده بیش از اندازه برنج، نان و قند شما را در معرض خطر دیابت قرار می‌دهد، اما ما به چند نوع رژیم غذایی خاص اشاره می‌کنیم که شاید کمتر درباره عوارض آن‌ها شنیده باشید!

کارشناسان تغذیه می‌گویند، رژیم‌های غذایی وقتی برای سلامت مفید واقع می‌شوند که در آن‌ها تعادل میان انواع گروه‌های مواد غذایی رعایت شده باشد و در غیر این صورت امکان دارد آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن وارد کنند. با این حال بسیاری از مردم دنیا این تعادل را در رژیم غذایی‌شان رعایت نمی‌کنند و حتی برخی کشورهای دنیا به دلیل نوع خاص آشپزی‌شان شناخته شده‌اند و اگر رژیم غذایی شما هم به آن‌ها شبیه باشد، احتمالاً با مشکلات جسمانی مشابه آن‌ها مواجه می‌شوید.

دارچین، فلفل قرمز، فلفل سبز، فلفل سیاه و انواع دیگر ادویه‌ها اگر چه خاصیت‌های گوناگونی مانند طولانی کردن عمر یا پیشگیری از سرطان دارند، اما این دلیل نمی‌شود در مصرف آن‌ها افراط کنید

این نکته‌ای است که دکتر سید علی کشاورز، متخصص تغذیه نیز با تایید آن می‌گوید: تعادل در هر رژیم غذایی بسیار مهم است با وجود این استفاده از زیتون، ادویه زیاد و حرارت زیاد به ترتیب شاخصه رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای، هندی و چینی است که در این بین رژیم غذایی مدیترانه‌ای از همه سالم‌تر و مناسب‌تر است.

آشپزی

مدیترانه‌ای آشپزی کنید، سلامت می‌مانید

به گفته دکتر کشاورز استفاده از زیتون و روغن زیتون شاخصه اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای است و راز سلامت استفاده‌ کنندگان از آن محسوب می‌شود، اما استفاده فراوان از این ماده و انواع سبزیجات و میوه‌ها و سپس حبوبات به عنوان منابع پروتئینی منجر به کاهش جذب کلسترول در متقاضیان این نوع از رژیم غذایی می‌شود.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تفاوت و تنوع غذای اصلی در هر کشور به ایسنا توضیح می‌دهد که در بسیاری از کشورها، گوشت غذای اصلی و در برخی کشورها نان غذای اصلی محسوب می‌شود، با این حال مصرف نان سبوس‌دار در برخی از کشورها در مقایسه با برنج سفید شده و با فقر ویتامینی B1 ارجح‌تر و مناسب‌تر است.

او می‌افزاید: مصرف سبزی‌ها نیز در رژیم غذایی مدیترانه‌ای جایگاه بسیار مهمی را ایفا می‌کند، به طوری که با دارا بودن فیبر زیاد معده را پر می‌کند. همچنین ویتامین‌ها و رنگ‌دانه‌های موجود در برگ سبزی‌ها، برای جلوگیری و کاهش خطر ابتلا به سکته‌های قلبی بسیار مفید است.

آشپزی

چینی آشپزی کنید، بی ویتامین می‌شوید

آن‌ها که به سبک چینی آشپزی می‌کنند یعنی آن‌ها که غذاهای‌شان را در حرارت بالا سرخ می‌کنند، همان‌هایی که دلشان می‌خواهد در قورمه سبزی، سبزی آن قدر سرخ شود که روی خورشت‌شان یک وجب روغن بایستد، کسانی هستند که مثل برخی چینی‌ها با مشکل کمبود ویتامین مواجه می‌شوند.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص حرارت زیاد هنگام پخت مواد غذایی در رژیم‌های چینی، می‌گوید: غذاهایی که بسیار سرخ شده و به عنوان غذای برشته مصرف می‌شود به تیرگی گراییده و خطر تشکیل مواد سرطان‌زا را افزایش می‌دهد، همچنین حرارت زیاد هنگام طبخ مواد غذایی که به وضوح در رژیم‌های غذایی چینی دیده می‌شود، منجر به از بین رفتن ویتامین‌ها و پروتئین‌ها در مواد می‌شود.

آشپزی

هندی آشپزی کنید، بچه‌ها بیش‌فعال می‌شوند

شما هم غذای آن‌ها که به شکل وسواس گونه‌ای از انواع ادویه استفاده می‌کنند را چشیده‌اید؟ دارچین، فلفل قرمز، فلفل سبز، فلفل سیاه و انواع دیگر ادویه‌ها اگر چه خاصیت‌های گوناگونی مانند طولانی کردن عمر یا پیشگیری از سرطان دارند، اما این دلیل نمی‌شود در مصرف آن‌ها افراط کنید!

دکتر کشاورز هم مصرف بیش از اندازه ادویه‌ها را نادرست می‌داند و توضیح می‌دهد: اصولاً در پخت مواد غذایی استفاده از ادویه‌ها تا اندازه‌ای مناسب است و مصرف بیش از حد آن‌ها برای سلامتی بدن زیان دارد؛ به طوری که استفاده از غذاهای هندی که فلفل در آن‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کند، در کودکان، بیش‌فعالی را به دنبال دارد.

علاوه بر این استفاده زیاد از برخی از ادویه‌ها، خطر تشکیل مواد سرطان‌زا را به همراه دارد.

او استفاده از زودپز را وسیله‌ای مناسب برای پخت مواد غذایی عنوان و اظهار می‌کند: هرچه زمان پخت مواد غذایی کوتاه‌تر باشد، تخریب مواد غذایی نیز کمتر است به این منظور دیگ زودپز با بالا بردن فشار و دما، زمان پخت را کوتاه کرده و تخریب کم ویتامین‌ها را در پی خواهد داشت.

کباب نخورید!

به گفته این متخصص آب‌پز کردن مواد غذایی بهترین روش برای استفاده از آن‌ها است، به شرطی که آب طبخ غذاها دور ریخته نشده و مصرف شود. علاوه بر این در کباب کردن مواد غذایی، با توجه به زمان پخت کوتاه، سموم میکروبی غذا از بین نمی‌رود و این شرایط در گوشت‌ها خطر مسمومیت را به دنبال دارد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: جام جم آنلاین

مطالب مرتبط:

غذاهای‌تان را بخارپز کنید

برای بخارپز کردن سبزیجات باید...

هر ظرفی برای پختن غذا مناسب نیست

جدیدترین لوازم آشپزخانه

ظروف چدنی بخریم یا نخریم؟

راهنمای خرید و نگهداری از زودپز

از گرم و سرد کردن مکرر غذاها بپرهیزید

خورش‌های جا افتاده ویتامین کمتری دارند

چه طور غذا بپزیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.