این پروژه های پرحاشیه
به رغم کم تحرکی نسبی سینماگران درنیمه نخست سال 90 کلید خوردن فیلم های پرحاشیه می توان موتور تولید در سینمای ایران را باردیگر گرم کند.
اکران سینماهای ایران در سال 90 به برکت فعالیت سینماگران نام آشنا در عرصه تولید در سال 89 به نسبت سال های قبل پررونق بود اما با مروری بر اخبار تولید در نیمه نخست سال 90 گمانه زنی درباره کمیت آثار باکیفیت در جشنواره سی ام فیلم فجر و نیز اکران 91 سینماها چندان امیدوارکننده نیست!
در این میان بخصوص جای خالی پروژهای حاشیه ساز و کنجکاوی برانگیز بیشتر احساس می شود. در این میان شاید با اعلام آماده نشدن فیلم احمدرضا درویش (روز رستاخیز) جدی ترین شانس از آن فیلم تازه ابوالقاسم طالبی باشد. فیلم قلاده های طلا به دلیل سوژه حساس در صورت آماده شدن برای حضور در جشنواره سی ام می تواند مورد توجه قرار گیرد. در این میان طی یکی دو هفته اخیر خبرهای خوشحال کننده ای هم درباره اخذ پروانه ساخت توسط کارگردانان حاشیه ساز منتشر شده است که البته شاید تا جشنواره فجر امیدی به سرانجام آن ها نباشد اما لااقل می توان امید داشت اکران 91 را از رکود خارج کند!
شکست طلسم كاهانی!
یکی از مهمترین اخبار در این زمینه صدور مجوز برای ساخت فیلم «بی خود و بی جهت» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی بود. کارگردانی که پس از سه فیلمنامه ارائه شده به شورای صدور پروانه ساخت و مردود شدن همه آن ها تاامید نشد و با این چهارمین فیلمنامه سرانجام طلسم فیلمسازی خود را شکست. جلسه شورای صدور پروانه فیلمسازی 35 میلیمتری در تاریخ 28 شهریور برای دو پروژه سینمایی پروانه ساخت صادر کرد.
داریوش مهرجویی جدیدترین فیلم بلند سینمایی اش را با فیلمبرداری بخش های مستند در خیابان های تهران آغاز می کند. بعد از اجاره نشین ها و مهمان مامان این، یك فیلم پربازیگر دیگر از مهرجویی است و 17 بازیگر سینمای ایران در این فیلم حضور خواهند داشت
«زندگی خصوصی» به تهیه کنندگی عبدالله علیخانی و کارگردانی محمدحسین فرحبخش (اجتماعی) عنوان پروژهای است که از این شورا پروانه ساخت دریافت کرده است . به دلیل علامندی تهیه کننده و کارگردانش به سینمای گیشه می توان حاصل آن را پیش بینی کرد! از سوی دیگر در همین جلسه با صدور موافقت اصولی برای دو پروژه به نام های «بی خود و بی جهت» به تهیه كنندگی و كارگردانی عبدالرضا كاهانی (اجتماعی) و «لحظه» به تهیهكنندگی سیدمسعود اطیابی و كارگردانی سیدرضا رضوی (اجتماعی) موافقت شد.
17 بازیگر مقابل دوربین مهرجویی
«نارنجی پوش» هم از آن پروژه های خبرسازی بوده که بالاخره این هفته مقابل دوربین داریوش مهرجویی خواهد رفت. داریوش مهرجویی جدیدترین فیلم بلند سینمایی اش را با فیلمبرداری بخش های مستند در خیابان های تهران آغاز می کند. بعد از اجاره نشین ها و مهمان مامان این، یك فیلم پربازیگر دیگر از مهرجویی است و 17 بازیگر سینمای ایران در این فیلم حضور خواهند داشت. نارنجی پوش بازگشت مهرجویی به سینمای اجتماعی است و لوكیشن های خارجی فراوانی دارد . گروه مدتی است كارشان را با عکاسی از نقاط مختلف تهران آغاز كرده اند. مهرجویی این روزها در گرجستان و در حال داوری جشنواره باتومی است و با بازگشت او فیلمبرداری فاز اول فیلم آغاز می شود. فاز دوم فیلم مربوط به بخش داستانی است كه فیلمبرداری اش از نیمه مهر ماه آغاز خواهد شد. مهرجویی كه این اواخر جایزه بهترین فیلم جشن حافظ را برای ساخت «سنتوری» دریافت كرد. به خاطر یك عمر فعالیت هنری در جشنواره باتومی تقدیر می شود. پیش از این در خلاصه داستان نارنجی پوش آمده بود: این فیلم داستان تحول عجیب یک مرد را روایت میکند. این شخصیت تلاش دارد تا با پاکیزگی محیط اطراف، به تطهیر روح و روان خود بپردازد و به پاکیزگی روح دست یابد. فیلمنامه این فیلم را مهرجویی و وحیده ممحدی فر بر اساس طرحی از محمدی فر نوشته اند.
نسخه اولیه "استرداد" آماده میشود
اگر پیگیر اخبار سیاسی و سینمایی بوده باشید حتماً از داستان تقاضای ایران برای اخذ غارمت از انگلیس خبر دارید و می دانید که پروژه سینمایی استرداد با نیم نگاهی به همین درخواست کلید خورده است. محسن علیاکبری، تهیهکننده این فیلم اخیراً از آماده شدن فیلمنامه "استرداد" به کارگردانی علی غفاری و آغاز پیش تولید آن خبر داد. علی اکبری در این باره گفت: هم اکنون علیرضا طالبزاده مشغول نگارش فیلمنامه این اثر است و نسخه اولیه آماده میشود. این فیلم تاریخی درباره موضوع استرداد در زمان پایان دولت استالین در شوروی سابق و زاهدی در ایران است و به سال 1333 بر میگردد.وی افزود: دو بازیگر اصلی فیلم یک زن و مرد خارجی هستند، به همین دلیل قصد داریم آنها را از بازیگران مطرح کشوری انتخاب کنیم که سینمای آن در سطح بینالمللی مطرح باشد. بنابراین از روسیه، ترکیه یا مصر بازیگر انتخاب میکنیم. بقیه بازیگران ایرانی هستند. علی اکبری ادامه داد: بعد از آماده شدن نسخه اولیه فیلمنامه پیش تولید به طور جدی آغاز خواهد شد. البته از دو ماه پیش کارها را آغاز کردیم. لوکیشنهای فیلم در ایران، روسیه، لهستان و ارمنستان است که این دو کشور هنوز فضای روسیه قبلی را حفظ کردهاند. وی درباره حضور این فیلم در جشنواره فجر امسال گفت: بعید میدانم به جشنواره فجر برسد، چون برای ما مهم است که اثری با کیفیت تولید کنیم و این به زمان نیاز دارد.
امید صبوری
بخش سینما و تلویزیون تبیان