تبیان، دستیار زندگی
بسیارى از مردم ویتامین A را پیام آور بینایی بهتر مى دانند. توجه كنید كه سلامت پوست ما نیز مستقیماً به میزان ویتامین A غذاى ما مرتبط است. ویتامین A براى خنثى كردن عناصر مضر پوست نقش آنتى اكسیدان را بازى کرده و از تشكیل چین و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوستى بدون چروك با ده ماده غذایى


بسیارى از مردم ویتامین A  را پیام آور بینایی بهتر مى دانند. توجه كنید كه سلامت پوست ما نیز مستقیماً به میزان ویتامین A غذاى ما مرتبط است. ویتامین A براى خنثى كردن عناصر مضر پوست نقش آنتى اكسیدان را بازى کرده و از تشكیل چین و چروك در آن جلوگیرى مى كند. به علاوه پیشرفت آن را به تاخیر مى اندازد و پوست ما را جوان نگاه مى دارد.دو سوم ویتامین A  مصرفى ما از بتاكاروتن تامین مى شود كه تولیدكننده رنگ زرد و نارنجى در میوه ها و سبزی هاست. بدن ما بتاكاروتن را به ویتامین A كه براى سلامت پوست الزامى است تبدیل مى كند و به مصرف مى رساند. سیب زمینى ، هویج و زردآلو  منبع غنى بتاكاروتن است.

ویتامین A نوسازی پوست را افزایش می دهد و از تشكیل چین و چروك در آن جلوگیرى مى كند.

ویتامین A محلول در چربى بوده و به راحتى در بافت بدن ما ذخیره مى شود، در حالى كه قابلیت ذخیره شدن در هیچ گیاهى را ندارد. مصرف آن بیش از میزان مجاز روزانه تاثیر سمى دارد، بنابراین عاقلانه نیست كه قرص ویتامین A را به غذاى خود بیفزایید. به مزه دلپذیر میوه ها و سبزیجاتى كه حاوى مقدار زیاد بتاكاروتن هستند و مصرف آنها خطری براى سلامتی پوست ندارد بسنده كنید.

10 راه ساده براى افزودن بتاكاروتن به سبد غذایى شما وجود دارد:

1- هویج رنده شده به سس ماکارونی یا لازانیای خود بیفزایید. در مزه غذا تاثیر چندانى ندارد، اما كاروتن آن پوست شما را تغذیه مى كند.

2- برگ تازه اسفناج را به سبزیجات سالاد خود بیفزایید. اسفناج نسبت به سایر سبزیجات گروه خود بتاكاروتن بیشترى دارد.

3- روزانه یك ماده لبنى با طعم میوه مصرف کنید، مثل ماست  و میوه تازه. زردآلو، هلو  و انبه را به آن بیفزایید تا میزان كاروتن غذاى شما افزایش چشمگیری داشته باشد.

4- برش هاى كوچكى از هندوانه  را همراه با نعناع به نوشیدنى خود بیفزایید. تاثیر بسیار مطلوبى بر پوست شما خواهد گذاشت.

منابع غنی از ویتامین A عبارتند از: جگر، شیر، زرده تخم مرغ، پنیر چدار، ماهی ، سیب زمینی شیرین، هویج، کدو حلوایی، طالبی، زرد آلو، هلو، کلم بروکلی، گریپ فروت ، اسفناج و سایر سبزیجات سبز تیره و برگی شکل.

5- همیشه برگ كلم  تازه داشته باشید و به عنوان پیش غذا آن را میل كنید.

6- به شام خود میوه بیفزایید. كمپوت هلو و زردآلو یا هلو و زردآلو تازه را در دسترس نگه دارید تا به سالاد میوه شبانه خود بیفزایید.

7- میوه هاى گرمسیرى را انتخاب كنید. اگر از میوه هاى عادى خسته شده اید به میوه هاى مناطق حاره مانند انبه روى آورید.

8- گل كلم یا اسفناج تازه را به ماكارونى یا سالاد گوجه فرنگى بیفزایید. موجب شادابى پوست شما خواهد شد.

9- انبه را در سس تند جانشین گوجه فرنگى كنید که نه تنها گیرنده هاى چشایى شما به وجد در مى آیند بلكه میزان زیادى كاروتن نیز به سبد غذایى شما افزوده شده است.

10- آب میوه هاى غنى از كاروتن را بنوشید، مثل آب طالبی  و آب هویج .

* مطالب مرتبط :

- راه درمان جوش و چین و چروك پوست چیست؟

- بهترین رژیم غذایی برای پوست شما

- پوستی زیبا با مصرف آنتی اكسیدان

- حفظ سلامتی پوست با تغذیه مناسب

- تأثیر ویتامین ها و املاح در حفظ جوانی پوست (1)

- تأثیر ویتامین ها و املاح در حفظ جوانی پوست (2)

ترجمه : احسان صحافیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.