تبیان، دستیار زندگی
با این همه ساتورو ایگوچی می‌گوید گزینه سومی نیز وجود دارد. این‌که می توان پوست برنج را تا حدی گرفت. در ژاپن این طریقه را «هی گامای» می‌نامند. روشی که نزد گروهی از ژاپنی‌ها جای خود را باز کرده است؛ زیرا از نظر سلامتی منافعی در آن مشاهده کرده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنج بخورید؛ سكته نكنید

برنج

یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید عقل سالم در بدن سالم است و اکنون پژوهش‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که برای داشتن قلبی برخوردار از سلامت (اگر اهمیت عقل را در بدن در کنار قلب به طور برابر قرار دهیم)، باید به سراغ برنج رفت. آن هم برنجی که بخش اعظم پوست خارجی آن گرفته شده باشد. چنین برنجی می‌تواند به جلوگیری از حمله‌های قلبی افراد کمک کند. پژوهش‌گران می‌گویند شناسایی اجزای تشکیل‌دهنده برنج است که آنان را به این نتیجه‌گیری رسانده است.

دفع حملات قلبی با برنج!

کسانی که از حمله قلبی نگران هستند، توصیه‌های مختلفی را درباره این‌که "چه باید بخورند؟"، دریافت می‌کنند.

به آنان گفته می‌شود که کمتر چربی بخور، بیشتر میوه بخور یا بیشتر از سبزیجات در غذایت استفاده کن.

اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که مهم‌ترین چیزی که آنان برای سلامت قلب خود می‌توانند بکنند، خیلی ساده است. بیشتر برنج بخورند.

با این همه ساتورو ایگوچی می‌گوید گزینه سومی نیز وجود دارد. این‌که می توان پوست برنج را تا حدی گرفت. در ژاپن این طریقه را «هی گامای» می‌نامند. روشی که نزد گروهی از ژاپنی‌ها جای خود را باز کرده است؛ زیرا از نظر سلامتی منافعی در آن مشاهده کرده‌اند

مشکل است بتوان نیاز به خوردن برنج را کاملاً درک کرد هر چند که برنج، بخش اعظمی از هر یک از وعده‌های غذایی بیشتر مردم جهان را تشکیل می‌دهد. اما یک پژوهش‌گر ژاپنی «Satoru Eguchi» ساتورو ایگوچی می‌گوید در ژاپن برنج محبوبیت خود را در برابر سایر رژیم‌های غذایی غرب از دست داده است. وی می‌گوید مردم ژاپن در پنجاه سال گذشته بیشتر به سوی رژیم غذایی غربی روی آورده‌اند.

به گفته ایگوچی، ژاپنی‌ها در مقایسه با پنجاه سال پیش، پنجاه درصد کمتر برنج مصرف می‌کنند و این گرایش، برخی از پزشکان ژاپنی را نگران کرده است.

آنان به رژیم سنتی‌ای باور دارند که پایه‌اش به طور گسترده بر مصرف ماهی و مصرف مقدار زیادی برنج است و می‌گویند اینها سالم‌تر از غذاهایی است که چربی زیاد دارند.

در همین حال رژیم غذایی ژاپنی که از پروتئین زیادی برخوردار است، نیز جای گسترده‌ای را برای خود باز کرده است.

ترکیبی شگفت‌آور در یک کاسه برنج

مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف ماهی برای سلامت قلب تا چه اندازه ارزش دارد. اما هیچ پژوهش مشابهی درباره منافع خوردن برنج وجود ندارد. هر چند که وجود مقدار زیادی سبوس و برخی از ویتامین‌ها نیز در برنج قطعی است.

ساتورو ایگوچی و هم‌کارانش به این نتیجه رسیده‌اند که حتی چیزهای قابل ملاحظه بیشتری در برنج وجود دارد.

چیزی که آنان کشف کرده‌اند آن است که اجزای تشکیل‌دهنده برنج می‌تواند مانع از حمله قلبی شود.

ساتورو ایگوچی می‌گوید هر چند که داروهایی برای جلوگیری از حمله قلبی وجود دارد، اما شما می‌توانید با خوردن برنج نیز به همان نتیجه برسید.

با این همه باید توجه کرد که تمام انواع برنج‌ها دارای چنین خصوصیت مهمی نیستند. در واقع باور بر این است که برنج قهوه‌ای سالم‌ترین دانه‌هاست.

پژوهش‌گران می‌گویند برنج، جلوی هورمونی را که می‌تواند باعث تنگ شدن رگ‌ها شده و نمک اضافی را در خون روی هم انباشته کند، می‌گیرد.

پژوهش‌گر ژاپنی بر این باور است که در واقع بخش بیشتری از مواد غذایی هضم نمی‌شود و می‌گوید تصادفا پوست برنج قهوه‌ای بسیار سخت است. وی می‌افزاید ما در واقع نمی‌توانیم تمام غذایی را که می‌خوریم، هضم کنیم و برای این‌که پوست قهوه‌ای‌رنگ برنج به اندازه کافی برای هضم نرم بشود، لازم است شما برنج را در مدت طولانی‌تری بپزید. وقتی برنج را برای حدود چهل‌و‌پنج دقیقه در آب می‌جوشانید، آن به این معناست که برنج بتواند به اندازه کافی برای خوردن نرم شود. در برابر، برنج سفید، وقت کمتری برای پختن لازم دارد

"هی گامای" یعنی پوست‌كندن برنج

با این همه ساتورو ایگوچی می‌گوید گزینه سومی نیز وجود دارد. این‌که می توان پوست برنج را تا حدی گرفت. در ژاپن این طریقه را «هی گامای» می‌نامند. روشی که نزد گروهی از ژاپنی‌ها جای خود را باز کرده است؛ زیرا از نظر سلامتی منافعی در آن مشاهده کرده‌اند.

اکنون با توجه به تحقیقات این پژوهش‌گر ژاپنی، این پنداشت‌ها جنبه علمی و قطعی به خود گرفته است. وی می‌گوید روش درست کردن برنج به گونه «هی گامای» اصلا مشکل نیست. تنها کاری که باید کرد آن است که پوست برنج را تا قبل از آن که کاملا سفید نشده است، صیقل نداد. این تکنیکی است که می‌تواند توسط تولیدکنندگان برنج در سراسر جهان انجام شود. ساتورو ایگوچی و هم‌کارانش در صددند تا برای آنان که به مصرف این نوع برنج علاقه‌ای ندارند، یا مایل نیستند از برنج قهوه‌ای یا سفید متداول مصرف کنند، دارویی طبیعی از اجزای موجود در برنج تهیه کنند.

ایگوچی نتیجه پژوهش‌های خود را در این زمینه در اجلاس سالانه انجمن آمریکایی متخصصین علم کالبد‌شکافی به دانشمندان و پزشکان ارائه کرده است.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: bashybashyboy