تبیان، دستیار زندگی
وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس گفت: آموزش و پرورش مهم‌ترین نقش را در تكوین و تعالی هویت دانش‌آموزان دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت بازگشایی مدارس

آرشیو شد

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت بازگشایی مدارس

حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس:

آموزش و پرورش مهم‌ترین نقش را در تكوین و تعالی هویت دانش‌آموزان دارد.

به گزارش مركز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش و پرروش، پیام دكتر حاجی‌بابایی به شرح زیر است:

انقلاب شكوهمند اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) معمار و بنیان گذار انقلاب، موهبت و ودیعه الهی بود تا زمینه دستیابی به حیات طیبه را برای مردم ایران به ارمغان آورد.

مهم ترین پیام این حركت عظیم، ضرورت تربیت انسان های صالح درسایه معارف بلند و انسان ساز مكتب اسلام بود تا بتوانند زمینه های دستیابی به جامعه عدل مهدوی را فراهم آورند. در میان تمامی نهادهای اجتماعی، نهاد آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی امر تعلیم و تربیت رسمی افراد جامعه درسطوح ابتدایی و راهنمایی و متوسطه، مهم ترین جایگاه و نقش را در راستای تكوین و تعالی هویت دانش‌آموزان و تربیت انسان های فرهیخته برعهده دارد و انجام چنین رسالت سترگی توسط این نهاد، مستلزم سیاستگذاری‌های تحولی در ابعاد ومولفه های مختلف می‌باشد.

همان‌گونه كه مقام معظم رهبری نیز هوشمندانه و مدبرانه برضرورت تحول بنیادین در آموزش وپرورش تاكید فرمودند و تحقق آن را از دست‌اندركاران نظام مطالبه نمودند.

حال كه ماه مهر آغاز گشته است و نسیم حركت، رحمت و مودت درعرصه تعلیم وتربیت شروع به وزیدن نموده است...

ضروری است با انجام سیاست های تحولی در مدرسه به عنوان یكی از مهم ترین موقعیت های تربیتی و كانون اصلی تحقق عینی تعلیم و تربیت، نسیم مهر را به وزش درآورد به ویژه آنكه شروع این ماه با هفته دفاع مقدس تقارن دارد كه یادآور مجاهدت، سخت كوشی و ایثار كسانی است كه مسیر تعلیم وتربیت را به خوبی پیموده‌اند.

این ماه بیانگر دمیدن روح تلاش و پویایی درمدرسه برجسم و روان معلمان و دانش‌آموزان و خانواده ها است.

معلمانی كه به عنوان اسوه حسنه افتخار می‌كنند كه ادامه دهندگان راه انبیاء الهی در راستای انجام تكلیف سنگین تربیت می‌باشند و دانش‌آموزانی كه با تمام وجود خواستار آن هستند كه به كمك معلمان فرهیخته و تلاشگر، مسیر دستیابی به كمال را طی نمایند.

این ماه یادآور سخت كوشی و همت بیشتر ما خدمتگزاران نظام تعلیم و تربیت است تا با سیاست گذاری های تحولی مطلوب، زمینه های مناسب تعالی معلمان و دانش‌آموزان را فراهم آوریم.

این ماه تذكری است برای خانواده ها كه با همكاری همه جانبه با مدارس، زمینه های رشد و ارتقاء بیشتر فرزندان خویش را فراهم آورند. پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت بازگشایی مدارس

ماهی كه به تمامی افراد جامعه یادآور می گردد كه با به حركت درآمدن سكان های اصلی آموزش وپرورش، آنان نیز در جهت همكاری و مساعدت بامدارس نهایت اهتمام خویش را به كار بندند.

با شروع این ماه، خود را موظف می دانیم همچون سال گذشته با نظر به اصل عدالت تربیتی و با تاكید بر امر تهذیب، تحصیل و ورزش؛ برنامه ریزی های كیفی وكمی را درعرصه های آموزشی و پرورشی درسطح صف و ستاد به اجرا درآوریم.

دراین راستا، ازجمله مهم ترین اقدامات انجام گردیده درسال گذشته می توان به امر اعتبار بخشی به مدارس دولتی به عنوان كانون اصلی تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم اشاره داشت كه تحقق این مهم با اجرای سیاست های تحولی افزایش هنرجویان هنرستان های فنی وحرفه‌ای، توسعه كمی هنرستان های شبانه روزی و نمونه دولتی مناطق محروم كشور، افزایش چشم گیر هوشمندسازی مدارس، تجهیز مدارس به سالن ورزشی، نمازخانه، كتابخانه و جذب نیروهای متخصص و توانمند دنبال گردید.

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت بازگشایی مدارس

همچنین ایجاد مجتمع های آموزشی و پرورشی كه از طریق آن بتوان به صورت مستمر و پیوسته، زیبنده شدن دانش‌آموزان را به حد نصابی از شایستگی ها درتمامی ابعاد ساحت‌های تربیتی درراستای دستیابی به حیات طیبه و تحقق عدالت آموزشی دنبال نمود.

توجه ویژه به امر فعالیت‌های پرورشی وقرآنی كه بتواند زمینه ارتقاء تربیت اعتقادی، اخلاقی، جسمی و روحی دانش‌آموزان را فراهم آورد ازجمله سیاست های تحولی دیگری است كه مورد نظر قرار گرفته است و

بدین منظور ایجاد  مدارس قرآنی وافزایش آن درسال 91-90، تصویب اختصاصی بودجه های جاری و عمرانی كشور به موضوعات قرآنی، ساماندهی فعالیت های قرآنی كشور، تالیف ده ها عنوان كتاب خودآموز قرآن، تصویب احداث  نمازخانه و كتابخانه درمدارس كشور، افزایش چشم گیر اردوهای دانش‌آموزی راهیان نور درسال 91-90، راه‌اندازی  مدارس تخصصی ورزش درسراسركشور، اجرای طرح ملی آموزش شنا، افزایش ظرفیت چهارصددرصدی طرح هجرت، افزایش تعداد  مشاوران درمدارس وصدور مجوز مراكز راهنمایی ومشاوره خانواده درسطح كشور صورت گرفته است.  پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت بازگشایی مدارس

البته باید اذعان داشت با وجود تمامی تلاش‌های انجام گرفته هنوز راه هایی نرفته زیادی است كه باید همانندگذشته با همكاری شما فرهنگیان گرانقدر پیموده شود.

در خاتمه برخود لازم می دانم از تمامی تلاش ها، مساعدت ها و همراهی های مسئولان خدمتگزار در بخش‌های مختلف فرهنگی كشور، به ویژه فرهنگیان و خانواده های محترم آنان در طول سال تحصیلی گذشته تشكر نموده و از خداوند منان درخواست نمایم توفیق بهره گیری از این خدمات ارزشمند را درسال تحصیلی جدید نیز به نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران عنایت فرمایند.

والسلام علیكم

حمیدرضا حاجی‌بابایی


مرکز یادگیری سایت تبیان - تجمیع و تنظیم: یگانه داودی