تبیان، دستیار زندگی
سایت تقویم نجومی ایران با هدف تجمیع وقایع و رویداد های نجومی ایران به تازگی افتتاح شده است .در این تقویم آنلاین، کلیه وقایع نجومی هر ماه اعم از پدیده های مختلف رصدی ، باشگاه ها ی نجوم ، همایش ها ، گشت های رصدی و .... توسط بازدید کنندگان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از وقایع آسمانی مطلع شوید!


سایت " تقویم نجومی ایران " با هدف تجمیع وقایع و رویداد های نجومی ایران به تازگی افتتاح شده است .در این تقویم آنلاین، کلیه وقایع نجومی هر ماه اعم از پدیده های مختلف رصدی ، باشگاه ها ی نجوم ، همایش ها ، گشت های رصدی و .... توسط بازدید کنندگان درج می گردد که همه علاقمندان به نجوم می توانند از آن ها استفاده کنند .

از وقایع آسمانی مطلع شوید!

یکی از مواردی که دوستداران آسمان شب به آن نیاز دارند آگاهی یافتن از زمان پدیده های رصدی است. در هر موقع از سال ساکنان کره زمین شاهد پدیده های مختلف و زیبایی در آسمان بالای سرشان هستند که صرف نظر از ارزش و جنبه علمی آن ها، تماشایشان لذتی وصف ناشدنی را به انسان هدیه می کند!

بارش های شهابی، مقارنه های مختلف، خسوف و کسوف، زمان عبور دنباله دارها، اختفاها، زمان عبور قمرهای مصنوعی زمین از آسمان کشور، اهله ماه و ... همه مواردی هستند که یک منجم آماتور نیاز دارد از آن ها اطلاع پیدا کند.

سایت های بسیاری می توانند پاسخ گوی شما در این زمینه باشند اما در اینجا قصد داریم دو نمونه از این سایت ها را به شما معرفی کنیم، یک نمونه خارجی و یک نمونه داخلی.

سایت calsky.com یکی از آن سایت هایی است که می تواند تقریبا اکثر نیازهای شما را برطرف سازد. هر منجم آماتور با مراجعه به این سایت می تواند با توجه به زمینه مورد علاقه خود روزانه به اندازه حداقل 2 ساعت پروژه رصدی برای خود فراهم نماید. در این سایت بعد از وارد نمودن اطلاعات مکانی خود می توانید اطلاعات مفیدی درباره موارد مختلف کسب کنید.

از وقایع آسمانی مطلع شوید!

با توجه به تصویر بالا و بر اساس شماره های درج شده در پایین می توانید با قسمتی از قابلیت های این سایت آشنا شوید:

** تقویم روزانه (شامل خلاصه ای از تمام پدیده های نجومی روزانه )

** آخرین اطلاعات خورشید شامل تعداد و شکل لکه ها، آخرین تصاویر, فاصله تا زمین

** اطلاعات مربوط به ماه (نقشه ماه ,ساعات طلوع و غروب, فاز و ....)

** تمام پارامترهای مربوط به سیارات شامل مکان, فاصله با زمین ,قدر ظاهری ,ساعات طلوع و غروب و ...

** معرفی دنباله دار های قابل مشاهده آسمان شب به همراه تمام اطلاعات مداری آنها

** معرفی سیارک های قابل مشاهده آسمان و موقعیت مکانی آنها

** وضعیت بارشهای شهابی

** نقشه آسمان شب

** پیش بینی عبور ایستگاه بین المللی و بعضی ماهواره ها از مقابل قرص خورشید یا ماه, مشاهده درخشش ماهواره های ایریدیوم و ....10- اطلاعات گرفتگی های ماه و خورشید در ماهها و سالهای آینده

** پیش بینی اختفا و مقارنه ماه و سیارات و ماه و ستارگان

** پدیده عبور

** مقارنه بین سیارات

** مکان لکه بزرگ مشتری , پیگیری پدیده های مربوط به اقمار سیارات مشتری و زحل

** پیش بینی اختفا های سیارکی در روزها و ماههای آینده

** معرفی صورتهای فلکی آسمان شب

** ستاره های دوتایی قابل مشاهده آسمان(مکان ,جدایی زاویه ای, قدر دو ستاره)

** ستاره های متغییر (نوع ستاره ,مکان ,زمان بیشینه یا کمینه بودن قدر)

** معرفی ابرنواخترهای قابل مشاهده و ابرنواخترهای تازه کشف شده

** معرفی کهکشانها ,خوشه های ستاره ای, سحابیها قابل مشاهده آسمان شب

از وقایع آسمانی مطلع شوید!

این سایت یک نمونه خارجی برای آگاهی یافتن از زمان پدیده های رصدی بود. اخیرا در ایران نیز پایگاهی با نام " تقویم نجومی ایران" آغاز به کار کرده و اکثر رویدادهای رصدی را به همراه تاریخ و ساعت برای علاقه مندان درج کرده است. مزیت این سایت نسبت به نمونه خارجی آن دسترسی آسان به اکثر این رویدادهاست و تمامی افراد به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. این تقویم دارای قابلیت یادآوری رویداد به علاقمندان نیر هست که گویا قرار است این بخش به زودی فعال گردد. یعنی پدیده هایی را که مایل به رویت آن ها باشید از طریق پیام کوتاه در زمان مربوطه به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

به غیر از زمان پدیده های رصدی آگاهی داشتن از نشست ها و گردهمایی های علمی_نجومی یکی از مواردیست که شاید خلا عدم اطلاع رسانی آن ها به طور کامل احساس می شد. بسیاری از علاقه مندان به دنبال مکانی هستند تا سوالات خود را درباره این دانش کهن از افراد کارشناس و خبره مطرح کنند یا به همراه آنان در یک برنامه رصدی یا علمی شرکت کنند. پدر و مادرهای بسیاری نیز در اقصی نقاط ایران به دنبال مراکزی هستند که فرزندان خود را با این علم آشنا کنند.

تقویم نجومی ایران " امکان اعلام و ثبت  کلیه فعالیت های مرتبط با نجوم در کشورمان را ایجاد می کند و این امکانات در انحصار گروه یا انجمن خاصی نیست و همه گروه ها و انجمن ها و .... امکان درج مطالب خود را دارند و این مطالب بدون کم و کاست عینآ منعکس می گردد

سایت تقویم نجومی ایران سعی کرده است در ابتدای راه خود، در حد توان به هر دو نیاز بالا پاسخ دهد و درباره آن ها اطلاع رسانی کند.

" تقویم نجومی ایران " امکان اعلام و ثبت  کلیه فعالیت های مرتبط با نجوم در کشورمان را ایجاد می کند و این امکانات در انحصار گروه یا انجمن خاصی نیست و همه گروه ها و انجمن ها و .... امکان درج مطالب خود را دارند و این مطالب بدون کم و کاست عینآ منعکس می گردد.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

haftaseman

calsky

iranalmanac