تبیان، دستیار زندگی
سعادت و شقاوت درجات و مراتبی دارد، نه اهل سعادت در یک درجه و مرتبه اند و نه اهل شقاوت، این مراتب و تفاوتها درباره اهل بهشت به عنوان درجات و درباره اهل جهنم به عنوان درکات تعبیر می شود. درهای هفتگانه دوزخ كه هر یك شخص تازه وارد را به یك دَرك خاصّی می برد،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دروازه های جهنم کی باز می شود؟


آن روز کفّار و مجرمان گروه گروه به سوی جهنّم رانده می‌شوند تا همه به دوزخ می‌رسند. آن گاه درب‌های دوزخ گشوده می‌شوند و مأموران از روی ملامت می‌گویند: مگر پیامبرانتان به شما نگفتند آیات پروردگارتان را و شما را از این روز برحذر نداشتند؟!


در جهنم
سعادت و شقاوت درجات و مراتبی دارد، نه اهل سعادت در یک درجه و مرتبه اند و نه اهل شقاوت، این مراتب و تفاوتها درباره اهل بهشت به عنوان درجات و درباره اهل جهنم به عنوان درکات تعبیر می شود. درهای هفتگانه دوزخ كه هر یك شخص تازه وارد را به یك دَرك خاصّی می برد، بر اساس اختلاف حجاب های واردین و تفاوت مراتب توغّل در كثرات می باشد؛ چون هر چه نسبت به امور اعتباریّه دنیویّه فانیه و كثرات اوهامیّه اعتنا بیشتر شود، منزله دوزخ كه آنرا درك گویند شدیدتر است و بالعكس.

دروازه‌های دوزخ:

ـ قرآن كریم می‌فرماید:

«وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِینَ$ لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِکُلِّ بَابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ » ؛ جهنّم، میعادگاه همه‌ی آن‌هاست و آن را هفت در است و برای هر دری، گروهی از آنان معین شده‌اند.[1]

درکات جهنّم:

ـ امام باقر (علیه السّلام) در ذیل آیه‌ی فوق می‌فرمایند:

خداوند متعال برای دوزخ ، هفت دَرَك (زیر طبقه) قرار داده است:

1ـ جحیم) بالاترین درك می‌باشد. اهل آن بر فراز سنگی می‌ایستند و مغز سرشان به جوش می‌آید، همچنان كه دیگ به جوش می‌آید.

هاویه، گروهی در آن‌جا دست به دعا برمی‌دارند و می‌گویند:ای ملكا! به فریادمان برس! به آن‌ها ظرف‌هایی آتشین كه پر از زردابه و چركی است مثل مس گداخته، داده می‌شود

ـ قرآن کریم می‌فرماید:

وَالَّذِینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبوُا بِأَیاتِنَا أُوُلَئِکَ أَصْحَابُ الْجَحِیمِ

کسانی که کافر شدند و آیات الهی را تکذیب کردند، اصحاب جهنّم هستند.[2]

2ـ لظی) پوست سر را می‌كنند!

كسی كه در دنیا به حق پشت كرد و فرمانبری خدا را نكرد و همچنین كسی كه مال دنیا را جمع می‌كرد و می‌اندوخت.

کَلاّ إِنَّهَا لَظَی نَزَّاعَةً لِلشَّوَی

آتش بر او شعله ور است تا سر و صورت و اندامش بسوزد.[3]

ـ منصور بن عمّار می‌گوید:

روزی وارد مسجدشدم و جوانی را با خضوع و گریان در نماز، دیدم. با خود گفتم: از این جوان بوی آشنایی می‌آید. توقّف کردم تا سلام نماز را داد.

جهنم

گفتم: ای جوان! می‌دانی در جهنّم وادی و بیابانی است به نام لظی، که اگر مجرمان هرچه دارند فدیه دهند تا آزاد شوند، آزاد نمی‌شوند و آتش بر تمام بدن و صورت آن‌هاست. جوان نعره‌ای زد و بی‌هوش شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد.[4]

3ـ سقر) سوزاننده‌ی پوست و 19 فرشته بر آن‌جا گمارده شده‌اند. در آن‌جا هیچ چیز باقی نمی‌ماند.

4ـ حطمه) شعله‌هایی به اندازه‌ی كاخی عظیم دارد.

5 ـ هاویه) گروهی در آن‌جا دست به دعا برمی‌دارند و می‌گویند:ای ملكا! به فریادمان برس! به آن‌ها ظرف‌هایی آتشین كه پر از زردابه و چركی است مثل مس گداخته، داده می‌شود.

6 ـ سعیر[5]) كه در آن سیصد سرا پرده از آتش است.

ـ قرآن کریم ‌می‌فرماید:

إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْکَافِرینَ سَلاَسِلَاْ وَ أَغْلاَلاً وَ سَعیراً

ما برای کافران غل و زنجیرها و آتش سوزان مهیا کرده‌ایم.[6]

7ـ فلق) چاهی است در جهنّم كه چون دهان باز كند، آتشی دردآور زبانه می‌کشد كه دردآورترین آتش است.[7]

زمان باز شدن درهای جهنّم:

درب‌های جهنّم قبل از وارد شدن كفّار بسته است و وقتی كه مجرمان می‌رسند، درها باز می‌شوند.[8]

ـ خداوند متعال در سوره‌ی مبارکه‌ی زمر، می‌فرماید:

 وَ سِیقَ الَّذینَ کَفَروا اِلی جَهَنَّمَ زُمَراً حَتَّی اِذا جَآءُوها فُتِحَتْ اَبْوابُها وَ قَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَآ اََلَمْ یأتِکُمْ رُسُلٌ مِنکُمْ  یتْلُونَ عَلَیکُمْ ءَایاتِ رَبِّکُمْ وَ ینذِرُونَکُمْ لِقآءَ یوْمِکُمْ هَذَا قَالوُا بَلی وَلکِنْ حَقَّتْ کَلِمَةُ الْعَذابِ عَلَی الْکافِرینَ

آن روز کفّار و مجرمان گروه گروه به سوی جهنّم رانده می‌شوند تا همه به دوزخ می‌رسند. آن گاه درب‌های دوزخ گشوده می‌شوند و مأموران از روی ملامت می‌گویند: مگر پیامبرانتان به شما نگفتند آیات پروردگارتان را و شما را از این روز برحذر نداشتند؟!

جهنّم هفت در دارد كه طبقه طبقه می باشد. در این حال حضرت یكی از دستهای خود را بر روی دست دیگر خود گذاردند و فرمودند: این طور. و خداوند هر یك از بهشت ها را در عرض یكدیگر قرار داده است، ولیكن دوزخ را به طبقاتی، و هر طبقه را بالای طبقه دیگر قرار داده است

می‌گویند: آری! ولی ما اطاعت نكرده و الان فرمان عذاب الهی بر كافران مسلّم شده است.[9]

ـ در حدیث به نقل از پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمده است که در شب معراج به مالك درب‌های جهنّم فرمودند:

آن را باز كند، وقتی یك درب را باز كرد، شعله‌ای زبانه كشید كه حال پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) تغییر كرد.

به جبرئیل دستور داده شد: تا به مالک دوزخ بگوید: درب را ببندد. او هم طبق دستور درب را بست.

(این درب تنها یک بار به خواست پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باز شده و تا روز قیامت (لحظه‌ی ورود کفّار)، بسته است.

از أمیرالمؤمنین علیه السّلام روایت شده است كه فرمود: جهنّم هفت در دارد كه طبقه طبقه می باشد. در این حال حضرت یكی از دستهای خود را بر روی دست دیگر خود گذاردند و فرمودند: این طور.

و خداوند هر یك از بهشت ها را در عرض یكدیگر قرار داده است، ولیكن دوزخ را به طبقاتی، و هر طبقه را بالای طبقه دیگر قرار داده است. پائین ترین طبقه آن جَهنَّم است، و بالای آن لَظَی (لَظی معرفه است و به معنای جهنّم است، و چون دارای عَلمیّت و تأنیث است، به همین دلیل غیر منصرف است. امّا اللَظَی، هم مصدر است و هم به معنای نفس آتش و یا شعله آن است) و بالای آن حُطَمَه، و بالای آن سَقَر، و بالای آن جَحِیم، و بالای آن سَعِیر، و بالای آن هَاوِیَه است.(«مجمع البیان» طبع صیدا، مجلّد 3، ص 338).

و در «تفسیر علیّ بن ابراهیم» در تفسیر این آیه شریفه گفته است كه: از هر دری اهل یك ملّت و مذهبی وارد می شوند. و برای بهشت هشت در است ... و چنین به من رسیده است ـ و خدا داناتر است.

پی نوشت ها :

1ـ سوره‌ی مبارکه‌ی حجر، آیات شریفه‌ی 43 و44.

2ـ سوره‌ی مبارکه‌ی مائده، آیه‌ی شریفه‌ی 86.

3ـ سوره‌ی مبارکه‌ی معارج، آیات شریفه‌ی 15و16.

4ـ خزینة الجواهر، ص508.

5- سعیر در لغت: آتش روشن، زبانه‌ی آتش

6ـ سوره‌ی مبارکه‌ی انسان، آیه‌ی شریفه‌ی 4.

7- میزان الحكمه، ج2، ص889

8ـ میزان الحکمه، ج2، ص889 و بحارالانوار، ج8، ص224.

9ـ سوره‌ی مبارکه‌ی زمر، آیه‌ی شریفه‌ی 71

فرآوری : بصیرت

بخش قرآن تبیان


منابع : پایگاه اطلاع رسانی حجت السلام حاتم پوری کرمانی

وبلاگ پیام آور انتظار

سایت جواب