تبیان، دستیار زندگی
روان شناسان معتقدند که هر کسی بنابر خصوصیات شخصیتی و تربیتی منحصر به فرد خویش و با شیوه ای خاص که متعلق به خودش است قادر می باشد محبت و عشق اطرافیانش را دریافت نماید. آنان این درخواست ویژه و...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شگرد جلب علاقه ی دیگران


روان شناسان معتقدند که هر کسی بنابر خصوصیات شخصیتی و تربیتی منحصر به فرد خویش و با شیوه ای خاص که متعلق به خودش است قادر می باشد محبت و عشق اطرافیانش را دریافت نماید.برای داشتن یک ارتباط همراه با عشق و احترام اطرافیان باید به زبان خودشان با آنها وارد ارتباط شد.

زبان عشق

برخی از افراد می گویند: روشهای متعددی را برای ابراز عاطفه و مهربانی به اطرافیانمان محک زده ایم ؛ گاهی اتخاذ برخی ازاین تدابیر موفق آمیزبوده  اما گاهی نیز نتیجه عکس داشته و طرف مقابلمان چندان که مد نظرمان بوده خوشحال و مسرور نشده است. پس چگونه می توان علاقه و محبت قلبی خود را به والدین،همسر، فرزندان و... ابراز نمود بالخص، بدان گونه آنها طالب و خواهان آنند؟

اگر شما نیز یکی از آن افراد هستید و جلب علاقه و محبت اطرافیانتان دغدغه ذهنی تان شده است، مطالعه این یادداشت را بر شما توصیه می کنیم.

روان شناسان معتقدند که هر کسی بنابر خصوصیات شخصیتی و تربیتی منحصر به فرد خویش و با شیوه ای خاص که متعلق به خودش است قادر می باشد محبت و عشق اطرافیانش را دریافت نماید. آنان این درخواست ویژه و انحصاری هر فرد، در مطالبه عشق را با عنوان "زبان عشق" معرفی می نمایند و اظهار می دارند هر کس تنها با شناخت این زبان است که می تواند به بهترین شکل ممکن عشق و محبت واقعی خویش را بدان گونه که فرد مورد علاقه اش می پسند و خواهان آن است ،به عبارتی دیگر با زبان عشق محبوبش، به اوانتقال دهد. دانستن این زبان در زندگی خانوادگی لازم و ضروری است.

برخی روان شناسان معتقد ند که پنج زبان ابراز محبت وجود دارد و هر فردی پیغام محبت را از طریق یکی از پنج زبان  دریافت می کند. وی معتقد است شناخت زبان محبت کسانی که دوستشان دارید و ابراز محبت و عشق به زبان خودشان ، بی تردید می تواند از مهمترین و مفیدترین  اقدامات مثبت در جهت ابراز علاقه باشد؛ همچنین ، شناخت زبان عشق  و ابراز احساسات وعلاقه بدان سان ،  کمتر با شکست مواجه می شود و حتی گاهی،  گامی بلند در تعالی رابطه ها به حساب می آید.

پنج زبان ابراز محبت و احترام  عبارتند از:

واژگان تائید کننده: فرد صاحب این زبان،نیازمند تصدیق است و طالب آن است که دیگران بر گفته های او مهر تائید و صحت بزنند.

زبان کیفی: در این زبان،فرد عشق را در زمانی که دیگران با آنان سپری می کنند،تعریف می کند به عنوان مثال،زمانی که با هم گفتگو می کنند، کار مشترکی را انجام می دهند،راه می روند،به مسافرت و یا تفریح می روند و... .

بهتر است به زبان عشق فرد مورد علاقه تان توجه کنید، بسنجید ببینید او برای ابراز محبت خود به دیگران چه می کند و کدام یک از این پنج زبان در مورد او بیشتر از بقیه صدق می کند

تماس فیزیکی: کسانی که عشق را بدین طریق دریافت می کنند،شدیدا نیازمند تماس بدنی و فیزیکی می باشند به عنوان مثال، در آغوش گرفتن فرزند ،دست دادن با دوست تان هنگامی که اورا ملاقات می کنید و...

گرفتن هدیه: این افراد به دریافت هدایای شخصی که همراه با تزئینی خاص باشند و یا با اندیشه ای هدفمندانه انتخاب شده باشند، تمایل فراوانی نشان می دهند. هدف آنان دریافت هدیه است توجه به یک هدیه خاص و یا گران قیمت به هیچ وجه مد نظر آنان نمی باشد.

خدمت کردن: این گروه از افراد، عشق و محبت را مترادف  با کار یا خدمتی که دیگران برای آنان انجام می دهند، می دانند مانند: تمیز کردن اتاق خوابشان، آماده کردن غذای مورد دلخواه شان، و یا انجام بخشی و یا تمامی  کارهای شخصی فرد، که به شدت از آنها فراری است و دوست ندارد آنها را انجام دهد مثل، مرتب کردن رخت خواب.

زبان عشق

احتمالا در حین مطالعه مطالب فوق، شما خودتان را محک زده اید و متوجه شده اید جزء کدام دسته هستید، شاید هم زبان عشق همسرتان  را هم شناخته باشید و یا این که در صدد آن باشید که چگونه می توانید زبان آنها را بشناسید و  از این زبانها  برای ایجاد رابطه بهتر با آنان استفاده نمائید.

بهتر است به زبان عشق فرد مورد علاقه تان توجه کنید، بسنجید ببینید او برای ابراز محبت خود به دیگران چه می کند و کدام یک از این پنج زبان در مورد او بیشتر از بقیه صدق می کند؛ مثلا، اگر او دائما به دنبال انجام کارهای دیگران است این نشان دهنده آن است که زبان عشق او " خدمت کردن " است، اگرسعی می کند دیگران را با دادن هدایایی هر چند کوچک خوشحال کند یقینا زبان عشق" گرفتن هدیه " است  .

راه حل دیگر در خصوص شناخت زبان عشق واحترام فردی مثل همسرتان آن است که در رابطه های متقابل تان ، او را  کاملا تحت نظر بگیرید تا ببینید به کدامین شیوه، بیشترین واکنش مثبت را نشان می دهد.

حال شما می توانید با همان زبان، به خود او محبت کنید و از ندای عشق تان  او را سیراب نمائید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

قهرمان رویاهای خود باش

روشهای غیر مستقیم حل مشکلات