تبیان، دستیار زندگی
سلام چه دعاهایی باعث میشه که جلو دیگران جذاب باشیم ومورد احترام دیگران قرار بگیریم!؟با تشکر پاسخ: در پاسخ به مطالب ذیل توجه کنید : الف- از نظر قرآن ایمان و عمل صالح انسان را در نزد دیگران عزیز و محبوب می سازد : اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّ
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیشترین جذابیت با کمترین هزینه


میل به جذابیت و جلب توجه را همه ما داریم اما ابتدا باید به این سؤالات  پاسخ  دهیم : جذاب باشیم برای...؟ جذاب باشیم تا ...؟ جذاب باشیم با...؟ جذاب باشیم به قیمت ...؟ تا به این سؤالها پاسخ درستی ندهیم هر چه کنیم بی فایده است باید دقیق پاسخ دهیم تا در نتیجه بتوانیم مثل یک ستاره بدرخشیم .


جذابیت حق مسلم شماست
همه ما تمایل داریم که مورد توجه و تحسین دیگران باشیم و از ما تعریف و تمجید شود هر چند این میل خود ریشه در شهوات دارد و نباید زیادی به آن پر و بال داد اما چه می شود کرد که نمی توان حقایق را نادیده گرفت و هر چقدر هم چانه بزنیم می بینیم این میل در وجودمان ریشه دارتر از آن است که بخواهیم کتمانش کنیم پس باید راهی برای ارضایش پیدا کرد.

میل به خودنمایی و مورد توجه دیگران بودن در وجود همه انسان ها هست و عده ای به غلط آن را مختص به خانم ها می دانند شاید این میل در خانم ها به دلیل خصوصیات روحیشان قوی تر باشد اما نمی توان مدعی این شد که آقایان از آن مبرا هستند مخصوصا در روزگار ما که آقایان و خانم ها دوشادوش هم به خودآرایی پرداخته و در دلبری گوی سبقت از هم می ربایند .

البته میل به خودنمایی و جذب کردن دیگران همیشه هم در قالب های جسمی و جنسی خود را نشان نمی دهد گاه افراد تمایل دارند کمالات روحی و باطنی خود را به نمایش بگذارند .

قالب هایی که متأسفانه در جامعه ما مصرفش از لوازم آرایش و استفاده از مهره مار و ادکلن ... و پوشیدن لباس های مارک دار و... اگر بیشتر نباشد کمتر هم نیست .

در ابتدا لازم است یک جستجویی در وجود خودمان داشته باشیم ببینیم دقیقا چه می خواهیم ؟ چه حد از جذابیت راضیمان می کند آیا برای جلب توجه شخص خاصی در تکاپو هستیم ؟یا اینکه نه می خواهیم مثل یک ستاره بدرخشیم و ماه هر مجلسی باشیم ؟ اگر تکلیف خودمان را در این مرحله روشن کردیم در برداشتن قدم های بعدی در راه جذابیت راحت تر پیش خواهیم رفت

حالا هر کس متناسب با محیط خود و سلیقه اطرافیانش به دنبال راهی است که بیشترین توجه را دریافت کند .

مثلا اگر شخص در یک محیط فرهنگی قرار دارد مدام از کلمات سنگین و به قول خودمان قلمبه سلمبه استفاده می کند که اظهار فضلی کرده باشد یا از کتب مختلفی که مطالعه کرده است می گوید یا مثلا کتاب به دست در حال رفت و آمد است کتاب هایی که شاید هرگز از محتوای آنها سر در نیاورده باشد.

یا مثلا محیط یک محیط مذهبی است عده ای خود را به شکل عارفانی به لقاء الله پیوسته در می آورند مدام در حال نصیحت کردن و ژست هایی پیامبر گونه اند. و ... خلاصه هر کس به شیوه ای مشغول نمایش دادن داشته ها و نداشته های خود است .

قرار بود در مورد چیز دیگری صحبت کنیم در مورد اینکه چه راهی می تواند بی دردسر تر باشد؟ چطور می توانیم با صرف کمترین وقت و هزینه به جذابیتی که مطلوبمان است برسیم؟

در ابتدا لازم است یک جستجویی در وجود خودمان داشته باشیم ببینیم دقیقا چه می خواهیم؟ چه حد از جذابیت راضیمان می کند آیا برای جلب توجه شخص خاصی در تکاپو هستیم؟ یا اینکه نه می خواهیم مثل یک ستاره بدرخشیم و ماه هر مجلسی باشیم؟ اگر تکلیف خودمان را در این مرحله روشن کردیم در برداشتن قدم های بعدی در راه جذابیت راحت تر پیش خواهیم رفت .

جذاب سخن بگویید

اگر هدف ما شخص یا اشخاص خاصی است که کارمان راحت می شود کافی است بدانیم طرف چه سلیقه ای دارد تا دقیقا خود را به همان شکل در بیاوریم. ولی اگر نه می خواهیم همه و همه در تحیر خلقت ما باشند باید بگوییم متأسفانه این امکان پذیر نیست چرا که همانطور که در ابتدای بحث گفتیم افراد سلایق مختلفی دارند و ما توان این را نداریم که در آن واحد مورد توجه همگان باشیم، در مرحله بعد باید دست به یک سری اصلاحات در رفتار و گفتار و کردار خود داشته باشیم .

و نکته ای که خیلی باید به آن دقت کنیم این است که شخصی را که در صدد جلب توجهش هستیم بخوبی شناسایی کنیم ببینیم آیا ارزشش را دارد که برای خوش آمد وی خود را به بند بکشیم یا نه ؟

و موضوع دیگر مدت زمانی است که می خواهیم جذاب باشیم این نکته هم خیلی مهم است معمولا افرادی که به شهرت و محبوبیت می رسند مثل هنر پیشه ها و فوتبالیست ها و ... مدتی در کانون توجه همگان هستند و به زودی افراد تازه ای با جذابیت های تازه آنان را از میدان به در می کنند و این روند همچنان ادامه دارد حالا این در سطح خیلی بالایش بود که مثال زدیم دیگر بماند ما و ترفندهایمان و طرفداران نه چندان قابل عرضمان و می ماند موضوع درد آور و غیر قابل اجتنابی که می آید و هر چه جذابیت و لطافت است را به یغما می برد و آن هم چیزی نیست به جز "پیری" که ما با هر نفسمان به سمتش پیش می رویم و دیر یا زود میزبانش می شویم.

تا اینجا ابعادی از موضوع را برای خودمان مشخص کردیم حالا می خواهیم ببینیم چقدر برای این جذاب شدن حاضریم هزینه کنیم اول از جیبمان شروع می کنیم هزینه عمل زیبایی بینی که در اولویت است، هزینه کیف و کفش و لباس که دائمی است و بسته به گستره ای که می خواهیم در آن بدرخشیم باید بیشتر هم هزینه کنیم، هزینه همان طلای بی ارزش که در این اوضاع بازار داغ طلا هم چنان در سطح بی ارزش ترین طلاهاست هم بماند "وقت" ، وقتی برای خود آرایی ، اتو کشی، ست کردن لباس ها با هم و...

اینها همه از جیبمان بود و هزینه های بالاتری هم هست مثل نادیده گرفتن ارزش های معنوی و جنبه های والای وجودمان البته اهمیت چندانی هم ندارند . مهم اینست که بی کلاس و عقب افتاده نباشیم.

همه این ها را گفتیم تا دقیقا مشخص شود چه می خواهیم و بعد به دنبال اجرای فنون جذابیت بیشتر برویم.

گفتیم میل به جذابیت و جلب توجه را همه ما داریم اما به سؤالتمان جواب بدهیم : جذاب باشیم برای...؟

جذاب باشیم تا ...؟ جذاب باشیم با...؟ جذاب باشیم به قیمت ...؟

هر کدام از ما دلایل خودمان را داریم اما نباید فراموش کنیم هر چیزی اصول خاص خودش را دارد و اگر کاری را روی اصولش انجام دادیم، نتیجه خواهد داد ما می خواهیم بهترین باشیم برای قهرمان زندگیمان برای همین حاضریم وقت بگذاریم، هزینه اش را تقبل کنیم خیلی از مرزها را بشکنیم و در نهایت به چه برسیم؟لذت خودمان؟ لذت دیگران ؟ و ...؟

درست است که ما نگاه او را نمی خواهیم اما او نیاز ما را خوب می داند و می گوید لازم نیست برای داشتن بدترین ها خودت را به زحمت بیندازی من راهی را به تو نشان می دهم که در ازایش نه تنها بهترین ها را خواهی داشت بلکه آنقدر ها هم متحمل مشقت و سختی نخواهی شد

حالا نه در مقام عمل تنها در پاسخی آرمانی  در جواب این سؤالات ببینیم چقدر رویای می شود که جذاب باشیم برای کسی که خیلی ها مجذوب اویند کسی که خیلی ارزشمند است و به هر قدمی که برای جلب نظرش بر میداریم یک دنیا پاسخ می دهد همو که تا ابد عاشقانه دوستمان بدارد و دیگر شیفتگانش لحظه ای از توجهش به ما کم نکند همو که در جوانی و پیری برایش درخشان تر از خورشید آسمان باشیم و حتی بعد از مرگمان هم عزیزمان بدارد و فراموشمان نکند او که برای جلب توجهش چه یک ریال خرج کنیم یا تمام دارییمان و یا حتی هیچ او دریا دریا عشق و محبت و گذشت به ما هدیه دهد. فکر کنید چقدر خوب است خب معلوم است که برای جلب توجه چنین کسی جان دادن هم کم است. و چقدر حیف است که همه ما چنین کسی را داشته باشیم و خود را در هزاران پستو پنهان کنیم که مبادا ما را ببیند او را فراموش کنیم و برای نگاه های پر از ناپاکی و تمنا و طمع جان عزیز را متحمل هزار و یک مشقت کنیم. درست است که ما نگاه او را نمی خواهیم اما او نیاز ما را خوب می داند و می گوید لازم نیست برای داشتن بدترین ها خودت را به زحمت بیندازی من راهی را به تو نشان می دهم که در ازایش نه تنها بهترین ها را خواهی داشت بلکه آنقدر ها هم متحمل مشقت و سختی نخواهی شد .

می گوید: «اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ اَلرَّحْمنُ وُدًّا»؛ کسانى که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دهند خداوند براى آنان محبتى در دل‏ها قرار خواهد.(مریم، آیه 96 )

و از زمان های  آغاز پیدایش این بنی آدم ناسپاس تا کنون در دامن این مادر پیر روزگار ، زیبا رویان زیادی زاده شدند و دنیایی را شیفته خود کردند و رفتند و اکنون حتی نشانی از آن ها هم در چهار سوی عالم گیتی نمانده است چه رسد به این بزک دوزک من و شما که به هیچ هم نمی ارزد و حیف آبی که آن را با خود ببرد. اما آمدند کسانی که پا برهنه و دست خالی دل از نگاه زمینیان شستند و با یگانه محبوب وارد معاشقه شدند و نه تنها وجود خود را به ابدیت رساندندکه دنیای را تکان داده و تا ابد متحیر و مبهوت خود ساختند و من و شما اگر چه نه در خور شأنشان اما می شناسیمشان .

از روایات به دست مى‏آید که رعایت امورى چند موجب جلب توجه و محبت دیگران است از جمله: 1- دین‏دارى، 2- افتادگى و تواضع، 3- بخشندگى، 4- خوشخویى (چهره شاد و روى باز)، 5- مهربانى و اظهار دوستى به دیگران، 6- دل برکندن از آن چه مردم دارند (طماع نبودن)، 7- رعایت انصاف در معاشرت با دیگران، 8- کمک مالى به دیگران در سختى و خوشى (مانند قرض‏دادن)، 9- وفادارى. (میزان الحکمه، ج 1، احادیث 3045 - 3060 )

فاطمه محمدی بیده 

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.