تبیان، دستیار زندگی
خداوند متعال مقام شهدا را بعد از انبیاء و صدیقین قرار داده است : « ومن یُطع اللهَ والرسولَ فأولئک مع الذین أنعمَ اللهُ علیهِم من النبیینَ والصدیقینَ والشهداءِ والصالحینَ وحَسُن أولئک رفیقاً » ( النساء آیة69 )
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرونده چه کسانی تا قیامت بسته نمی شود ؟!


در عالم ملکوت، علما و بزرگان و زهاد و عبّاد با حسرت به جایگاه شهدا نگاه می‌کنند. ارزش شهادت بالاترین ارزش‌هاست و زمان، همه چیز به جز خون شهید را کهنه می‌کند.

بازماندگان و عزیزان شهدا باید همواره شکرگزار خداوند باشند.


شفاعت
شفاعت ملائکه و شهدا در روز قیامت از دیدگاه قرآن

در قرآن آیات متعددی درباره شهید و فضیلت آن در راه خدا ذکر شده است که به اختصار قسمتی از آن را بیان می‌کنیم.

الف- بررسی آیات قرآن

1- سوره بقره، آیه 154:

«و لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل‌الله اموت بل احیاء ولکن لا تشعرون»

«کسی را که در راه خدا کشته شد، مرده نپندارید، بلکه او زنده جاوید است، ولیکن شما این حقیقت را نخواهید یافت.»

در آیه بالا 3 تذکر بسیار مهم درباره شهدا به انسان‌های دیگر شده است:

1- در پندار و گفتار در مورد شهدا نباید لفظ (مرگ) را بکار برد.

2- حیات شهدا بعد از شهادت برای همیشه جاودان است.

3- ما توان درک زندگی شهدا را نخواهیم داشت.

در حقیقت این سوره جایگاه شهید را نشان می‌دهد، تا جایی که بشر نمی‌تواند مقام رفیع شهید را درک کند.

2- سوره آل عمران، آیه 139- 140

«مرده نپندارید کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند، بلکه زنده‌اند و نزد خدای خود روزی می‌برند. » در این آیه تفاوت مردن معمولی با کسانی که در راه خدا شهید شدند، به وضوح دیده می‌شود و یک پاداش بزرگ برای این گروه در نظر گرفته شده است و آن روزی خوردن در نزد خداوند متعال می‌باشد

«و لا تهنوا و لا تخرنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین»

«سست نشوید و اندوهگین نباشید و شما برترید، اگر هستید مؤمنان»

این آیه بعد از جنگ احد نازل شد، که مؤمنان در جنگ شکست خوردند. اینجا می‌خواهد تذکر بدهد که اگر دارای ایمان استوار باشید و برای همیشه برترید و شما شاهدان و رهبران بر هم نیز هستید.

3- سوره حج، آیه 58:

«والذین هاجروا فی سبیل‌الله ثم قتلوا او ماتوا لیرزقنهم الله رزقا حسنا و ان‌الله لهو خیر الرازقین»

«و آنان که در راه خدا از وطن هجرت گزیده و در این راه کشته شده یا مرگشان فرا می‌رسد. البته خدا رزق و روزی نیکویی نصیبشان می‌گرداند، که همانا خداوند بهترین روزی دهندگان است.»

در این آیه پاداش کسانی که برای رضای خدا هجرت را برگزیند، رزق و روزی خاص معرفی می‌کند، یعنی برندگان این صحنه پاداش را از خود خدا می‌گیرند. در حقیقت این آیه ایجاد انگیزه می‌کند و شارژ کننده برای کسانی که می‌خواهند در مقابل اهریمنیان ایستادگی کنند.

4- سوره آل عمران، آیه 169:

«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»

«مرده نپندارید کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند، بلکه زنده‌اند و نزد خدای خود روزی می‌برند. »

در این آیه تفاوت مردن معمولی با کسانی که در راه خدا شهید شدند، به وضوح دیده می‌شود و یک پاداش بزرگ برای این گروه در نظر گرفته شده است و آن روزی خوردن در نزد خداوند متعال می‌باشد.

این آیه از ویژگی‌های شهدا پرده برداشته که آنان زنده‌اند و تمام خصوصیات حیات را دارا می‌باشند. از آثار حیات، روزی خوردن و ارزاق است که شهدا به نحو احسنت از آن برخوردارند.

5- سوره توبه، آیه 20:

شفاعت

«الذین ءامنوا و هاجروا و جهدوا فی سبیل‌الله باموالهم و انفسهم اعظم درجة عندالله و اولئک هم الفائزون»

«کسانی که ایمان آورده و هجرت کرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته‌اند، نزد خدا مقامی هر چه والاتر دارند و اینان همان رستگارانند.»

در این آیه جهاد گران با مال و جان در راه خدا را رستگاران معرفی کرده و سعادت آن‌ها را تضمین کرده چرا که مقامشان در نزد خداوند بلند است یعنی کسانی که بی‌تفاوت به مستبد نیستند و در برابر کافران قیام می‌کنند را تشویق می‌کند و پاداش آن‌ها را سعادت و مقام بلند و رستگاری معرف کرده است.6

- سوره نساء، آیه 73:

«لیقتل فی سبیل الله الذین یشرون الحیوة الدنیا بالاخرة و من یقتل فی سبیل‌الله فیقتل او یغلب فسوف نوتیه اجرا عظیما»

«مؤمنان باید در راه خدا با آنان که حیات مادی دنیا را بر آخرت گزیدند جهاد کنند و هر کسی در جهاد به راه خدا کشته شود فاتح است زود باشد که او را اجری عظیم دهیم.»

در این آیه ابتدا تکلیف مؤمنان را مشخص می‌کند که در برابر کسانی که دنیای مادی را بر آخرت ترجیح دادند، باید جهاد کنند. و حالا اگر در این جهاد کشته شوند و چه فاتح هر دو را پیروز می‌داند و پاداش عظیم می‌دهد.

در آیات فوق شهدا را انسان‌هایی برجسته و بیدار معرفی می‌کند و آن‌ها را پیروز واقعی این دنیا و آن دنیا  و روزی خور در نزد خداوند و سعادتمند و فاتح و دارای مقام بلند و شاهد بر دیگر امت‌ها معرفی می‌کند و پاداش شهدا را خداوند بر خود مفروض می‌داند.

مقام شهید نزد خداوند

خداوند متعال مقام شهدا را بعد از انبیاء و صدیقین قرار داده است : « ومن یُطع اللهَ والرسولَ فأولئک مع الذین أنعمَ اللهُ علیهِم من النبیینَ والصدیقینَ والشهداءِ والصالحینَ وحَسُن أولئک رفیقاً » ( النساء آیة69 )

ویژگی‌های مقام شهید در نزد خداوند

اولین قطره خون شهید باعث بالا بردن مقامات و درجات وی نزد خداوند متعال می‌گردد : (أحب شیء إلی الله تعالی قطرتین: قطرة دمعة تنزل من خشیة الله، وقطرة دم تراق فی سبیل الله.)

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)فرمودند : هر کس که سرپرستی خانواده رزمنده را به عهده گیرد نصف اجر و ثواب او را خواهد داشت

شهید پس از شهادت هنگامی که درجات خویش را مشاهده می‌کند آرزو می‌کند که ده‌ها بار به دنیا باز گردد و شهید شود تا مقامات خود را باز بالاتر ببیند. همه کسانی که فوت می‌کنند پرونده حساب ایشان بسته می‌شود به استثنای شهدا که پرونده ایشان تا روز قیامت باز می‌نماید ."کل میت یُختم علی عمله إلا الذی مات مرابطاً فی سبیل الله فإنه یُنمی له عمله إلی یوم القیامة، ویأمن فتنة القبر".

جسد شهدا پس از مرگ با اراده خداوند متعال سالم باقی می‌ماند :« ولا تقولوا لمن یُقتل فی سبیل الله أمواتٌ بل أحیاءٌ ولکن لا تشعرون » (البقرة آیة 154)

جایگاه و منزلت خانواده شهدا

خانواده شهید نیز همانند شهید از مرتبت و مقام بالائی نزد خداوند متعال برخوردار است . پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)فرمودند : هر کس که سرپرستی خانواده رزمنده را به عهده گیرد نصف اجر و ثواب او را خواهد داشت . در روایات بر مستحب بودن اظهار محبت به خانواده‌های شهدا تاکید فراوان شده است .

فرآوری : زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان


منابع :

سایت خبرآنلاین

سایت حوزه ؛ مقاله محمد غزائیان