تبیان، دستیار زندگی
سفر با هواپیما اگرچه ساده ترین و کم دردسرترین نوع سفر است اما همین سفر، ریزه کاری هایی دارد که اگر به آنها توجه کنید، می تواند هزینه کمتر و سادگی و سهولت بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه هایی برای سفر هوایی


سفر با هواپیما اگرچه ساده ترین و کم دردسرترین نوع سفر است اما همین سفر، ریزه کاری هایی دارد که اگر به آنها توجه کنید، می تواند هزینه کمتر و سادگی و سهولت بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به دلیل کار، سبک زندگی یا هر مورد دیگری زیاد با هواپیما سفر می کنید، خواندن این مطلب می تواند برایتان مفید باشد.

توصیه هایی برای سفر هوایی

سفر سبک‌بار

- اگر بار و بنه‌ زیادی ندارید و یا سفرتان کوتاه‌مدت است، بهتر است ساک کوچک ببندید و آن را همراه خود به هواپیما ببرید. با این کار، هم در وقت، هم در هزینه‌ی سفرتان صرفه‌جویی می‌کنید. چون در فرودگاه مقصد منتظر چمدان‌تان نمی‌مانید، امکان گم‌شدن یا دزدیده‌شدن بارتان کم‌تر است، هزینه‌ی اضافی‌ را هم که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی بابت هر چمدان می‌گیرند، نمی‌پردازید.

- حتماً محدودیت‌های اندازه و وزن بار همراه و این‌که آیا لپ‌تاپ و کیف دستی هم جدای از بار می‌توانند در هواپیما همراه‌تان باشند یا نه را از شرکت هواپیمایی‌تان بپرسید. کنترل امنیت (security) فرودگاه هم محدودیت‌های سفت و سختی را برای وسایلی که می‌توانید در کیف همراه‌تان داشته باشید قرار داده است. مثلاً این که حق حمل هیچ‌گونه ابزاری را که بتواند به عنوان اسلحه تلقی شود ندارید یا این‌که مایعات را فقط در بطری‌های کوچک می‌توانید ببرید. پس برای این‌طور سفرهای سبک بار، هم مقررات شرکت هواپیمایی‌ را چک کنید هم قوانین فرودگاه را.

- اگر قرار است هم چمدان داشته باشید و هم کیف دستی، می‌توانید از شرکت‌هایی که سیستم حمل بار دارند (که بار شما را از مبدأ تحویل می‌گیرد و به هر آدرسی که بخواهید در مقصد تحویل می‌دهد) استفاده کنید.

Check-in اینترنتی

- غیر از روش معمول و همیشگی Check-in در فرودگاه، شرکت‌های هواپیمایی امکان Check-in اینترنتی در اختیار شما می‌گذارند. به‌طور معمول 24 ساعت قبل از پرواز، این امکان باز می‌شود. با Check-in اینترنتی شما می‌توانید شماره‌ی صندلی‌تان را پیشاپیش انتخاب کنید، تعداد چمدان‌هایی را که باید به بار بفرستید به شرکت هواپیمایی اطلاع دهید و نیز کد اشتراک خود را در شرکت هواپیمایی اعلام کنید تا این سفر هم به Mileage سفرهای شما افزوده شود. مقررات، امکانات و مزایا و معایب Check-in اینترنتی هر شرکت هواپیمایی با دیگری، یا حتی فرودگاه با فرودگاه، متفاوت است. مثلاً ممکن است شرکت هواپیمایی‌تان به این شرط امکان Check-in اینترنتی در اختیار شما قرار دهد که از فرودگاه مشخصی پروازکنید. پس حتماً بررسی کنید که آیا فرودگاه مبدأتان امکان Check-in اینترنتی دارد یا نه.

- بعضی شرکت‌های هواپیمایی به مسافران اجازه‌ی پرینت کارت پرواز boarding pass را هم می‌دهند و لازم نیست حتماً از فرودگاه کارت پرواز بگیرید. به‌علاوه ممکن است اصلاً امکان Check-in اینترنتی فقط برای کسانی باشد که بلیت‌شان را هم اینترنتی خریداری کرده‌اند. اگر شرکت هواپیمایی‌تان اجازه‌ی پرینت کارت پرواز را به‌تان نمی‌دهد، حتماً آماده باشید که تمام اطلاعات دیگر مربوط به پروازتان را که در پایان Check-in اینترنتی به شما می‌دهد یادداشت کنید تا در فرودگاه معطل نمانید.

- معمولاً یک صف جدا وجوددارد برای افرادی که Check-inاینترنتی انجام داده‌اند. حواس‌تان باشد از آن استفاده کنید تا سریع‌تر پیش بروید.

- نمی‌دانید کارت پروازتان را کجا پرینت کنید؟ چاره‌ شما کارت پرواز الکترونیکی است. بعضی خطوط هوایی مثل American Airline،Air Canada و KLM این امکان را برای مسافرها گذاشته‌اند. تنها چیزی که لازم دارید یک WAP است و یا یک گوشی موبایل که امکان WiFi داشته باشد. بسته به سیستم  شرکت هواپیمایی‌تان، می‌توانید به‌صورت اینترنتی یا از طریق موبایل Check-in را انجام دهید. به این ترتیب یک لینک به کارت‌پروازتان دریافت کنید، یا به‌جای لینک، کارت پرواز برای‌تان اس‌ام‌اس یا ایمیل می‌شود. این کارت الکترونیکی یک بارکد دارد که وقت عبور از گیت پرواز اسکن می‌شود. اگر یک پرواز محلی دارید تنها چیزی که برای پرواز لازم دارید، غیر از کارت شناسایی، گوشی موبایل‌تان است، و البته کارت پروازی که روی آن ذخیره شده.

توصیه هایی برای سفر هوایی

صندلی مناسب در هواپیما

- روش‌های زیادی وجوددارد که شما از بین صندلی‌های مختلف هواپیمای پروازهای Economy راحت‌ترین صندلی را برای خودتان انتخاب کنید. صندلی‌های کنار پنجره (که چشم‌انداز خوب دارند)، صندلی‌های راهرو (که فضای راحت‌تر و بیشتری برای تحرک دارند) یا صندلی‌های وسطی (که امکانات دوتای دیگر را ندارند).

- صندلی‌های جلو و عقب هواپیما، هرکدام مزایا و معایبی دارند. در بسیاری از هواپیماهای جت، یکی از بزرگ‌ترین معایب صندلی‌های عقب، سرو صدای داخل کابین است. که دلیلی کافی‌ است برای ناراحت بودن صندلی. اصولاً یکی از مهم‌ترین دلایل جلو بودن صندلی‌های پروازهای First Class همین دور شدن از سر و صدای موتور است.

- در پروازهای Economy، صندلی‌های عقب‌تر هواپیما، چشم‌انداز زیباتری دارند، درحالی‌که چشم‌انداز صندلی‌های جلوتر با بال هواپیما کور می‌شود. تلاطم و تکا‌ن‌خوردن‌های هواپیما در صندلی‌های وسط و نزدیک به بال کمتر احساس می‌شود. و بالاخره این‌که آمارهای موجود از تصادفات هوایی، نشان می‌دهد که مسافران صندلی‌های عقب هواپیما شانس بیشتری برای نجات داشته‌اند.

توصیه های پلیسی

1- برای تردد در مسیر فرودگاه ها از وسایل نقلیه مطمئن استفاده کنید.

2- بلیط ، گذرنامه و سایر مدارک شناسایی خود را به افراد ناشناس و غیر مسوول تحویل ندهید.

3- در صورت مشاهده هر حرکت مشکوک در فرودگاه ها یا حین پرواز مورد را به مقامات مسوول گزارش دهید.

4- در طول سفر از نشان دادن محتویات کیف به وی ‍ ژه وجه نقد ، زیور آلات و سایر اشیاء قیمتی به افراد ناشناس جدا خودداری کنید.

5- از همراه داشتن اشیاء ممنوعه با خود در مسافرت هایی هوایی خودداری کنید.

6- در صورتی که شرایط ویژه ای از قبیل بیماری و ... دارید مراتب را به مسوولان مربوطه اطلاع دهید ؛فقط از پلیس ، مهماندار و افراد مسوول داخل هواپیما یا فرودگاه کمک بخواهید.

7- هنگام تحویل و دریافت بار وسایل خود دقت کنید تا دچار مشکل و یا درگیر حوادث ناخواسته نشوید.

8- هیچ شی ء و وسیله ای را حتی برای زمان کوتاه از کسی که او را نمی شناسید به امانت نپذیرید یا امانت ندهید.

9- از نشان دادن یا تحویل دادن اسناد و مدارک شناسایی خود به افراد ناشناس خودداری کنید.

10- از پذیرفتن هر گونه مواد خوراکی ، آشامیدنی ، آرایشی ، عطریات و اسپری های خوش بو کننده از افراد ناشناس جدا بپرهیزید.

11- اهداف، انگیزه و مدت اقامت خود را برای افراد ناشناس و بیگانه باز گو نکنید.

12- به توصیه ها و هشدار های پلیس هواپیما ، مهمانداران و دیگر افراد مسوول در فرودگاه و داخل هواپیما توجه کنید.

14- پول و اشیاء قیمتی خود را در جای مطمئن نگهداری کنید.

فراوری:الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از زورق، خبرآنلاین