تبیان، دستیار زندگی

با نوشیدنی‌هایی که باعث لاغری می‌شوند آشنا شوید

زمانی که به فکر رژیم گرفتن می‌افتید به خواص نوشیدنی‌ها توجه کرده و بدانید که برخی از همین نوشیدنی‌ها به خوش‌اندام شدن شما کمک خواهد کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زغال اخته

نوشیدنی‌های مناسب برای افراد چاق

اگر به دنبال راهی برای لاغر شدن یا کم کردن چند کیلو وزن هستید این مطلب را مطالعه کنید. بعضی از نوشیدنی‌ها این قابلیت را دارند که شما را به هدفتان نزدیک‌تر کنند مثل برخی از چای‌ها، سرکه سیب، خود آب و ... . زمانی که به فکر رژیم گرفتن می‌افتید به خواص نوشیدنی‌ها توجه کرده و بدانید که برخی از همین نوشیدنی‌ها به خوش‌اندام شدن شما کمک خواهد کرد.
 

زغال اخته را دریابید

اگر نگران تناسب اندام خود هستید زغال اخته به دو صورت به شما کمک می‌کند:

نخست این که زغال‌اخته مانند تنظیم کننده‌ی انسولین عمل می‌کند. این ماده‌ی غذایی تأثیر انسولین و انباشتگی چربی‌ها را  کاهش می‌دهد و در روند از بین بردن چربی‌ها شرکت می‌کند. دوم این که زغال اخته به دفع توکسین‌ها و چربی‌هایی که در بافت‌های بدن تجمع می‌کنند یاری می‌رساند. تجمع توکسین‌ها و چربی‌ها در بافت‌های بدن عامل سلولیت و احتباس آب محسوب می‌شود.

روش استفاده 

* اگر زغال اخته تازه بود بهتر است آبش گرفته شود.

* زغال اخته‌ی خشک را دم کنید. مصرف روزانه یک تا دو فنجان کافی است.

قهوه

قهوه: به اندازه مصرف کنید

قهوه مصرف انرژی در بدن را بالا می‌برد و برای همین باعث می‌شود بدن کالری بیشتری نیز بسوزاند. علاوه بر این قهوه به هضم غذا کمک کرده و خواص مُدری دارد. توجه داشته باشید که در مصرف قهوه دچار افراط نشوید. مصرف زیاد قهوه برعکس عمل می‌کند یعنی باعث افزایش وزن می‌شود. در واقع مصرف بیش از 4 یا 5 فنجان در روز باعث افزایش وزن و همچنین افزایش احتمال ابتلا به مشکلات قلبی عروقی می‌شود.

قهوه‌ی سبز مؤثرتر از قهوه‌های معمولی است. این نوع قهوه انرژی بیشتری تولید می‌کند و آنتی اکسیدان‌های بیشتری نیز دارد.

چای سبز

 چای روی هورمون اشتها تأثیر می‌گذارد

خواص لاغری چای شناخته شده است. چای مُدر است و خواص سیرکنندگی دارد.

این نوشیدنی پرطرفدار باعث حفظ تعادل هورمون لپتین می‌شود که اشتها و ذخیره‌ی چربی‌ها را کنترل می‌کند. هورمون لپتین روی ترشح انسولین نیز تأثیر می‌گذارد. یک فنجان چای در بین وعده‌های غذایی که اندکی احساس گرسنگی می‌کنید کارساز است.

روش استفاده

* اگر چای سبز را دوست دارید حتماً از این چای استفاده کنید. البته توصیه می‌شود در مصرف چای سبز نیز زیاده‌روی نکنید. روزانه 3 فنجان چای کافی است.

سرکه سیب

سرکه سیب همیار لاغری

سرکه سیب حاوی پکتین است. این فیبر در سیب هم وجود دارد و در زمان گوارش سرعت انباشتگی چربی‌ها را کُند و دفع آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. همچنین خاصیت اسیدی آن باعث کاهش شاخص گلیسمی مواد غذایی مصرفی می‌شود و به این ترتیب میزان قند خون کاهش یافته، چربی‌ها انباشته نمی‌شوند.

البته توجه داشته باشید که اضافه کردن سرکه سیب به مواد غذایی، خیلی ساده‌تر از نوشیدن آن است. نوشیدن سرکه‌ی خالی ممکن است به سیستم گوارشی آسیب برساند.

روش استفاده

* توصیه می‌شود سرکه را به غذاهای‌تان اضافه کنید. بهتر است از سرکه سیب استفاده کنید چون دارای مواد مغذی بیشتری است.

توجه داشته باشید اگر سوزش معده یا زخم معده‌ی شدید دارید سرکه مصرف نکنید.

آب سبزیحات

آب سبزیجات را فراموش نکنید

راز لاغر کنندگی سبزیجات، فیبرهای موجود آن‌ها است. در سبزیجات دو نوع فیبر وجود دارد: فیبرهای حلال و فیبرهای غیر حلال.

فیبرهای حلال: این فیبرها جذب چربی‌ها و قند را در سیستم گوارش کاهش می‌دهند.

فیبرهای غیر حلال: این فیبرها دفع غذا را آسان‌تر کرده و با یبوست مقابله می‌کنند.

مصرف فیبرها باعث کم خوری می‌شوند و احساس گرسنگی را کاهش می‌دهند. خاصیت دیگر سبزیجات به ویژه سبزیجات سبزرنگ که در مقایسه با بعضی از میوه‌ها کم کالری تر نیز هستند، این است که محدودیتی در مصرف آن‌ها وجود ندارد البته به شرطی که تغذیه‌ی مناسب و متعادلی داشته باشید.

روش استفاده

* مصرف تره‌فرنگی، هویج، کرفس، بروکلی بسیار توصیه می‌شود. همه‌ی این سبزیجات به لاغری کمک می‌کنند و در بین آن‌ها تره‌فرنگی دارای بیشترین میزان فیبرها است. می‌توانید این سبزیجات را بپزید. در عین حال می‌توانید مقدار کمی آب به آن‌ها اضافه کنید و خیلی ساده یک نوشیدنی مفید تهیه کنید. قبل از غذا مقداری از این نوشیدنی را میل کنید. مقدار مصرف بستگی به خودتان دارد. اگر باعث ایجاد بیرون روی و نفخ نشود می‌توانید تا جایی که دوست دارید از نوشیدنی سبزیجات میل کنید.

آب

آب؛ مایه حیات و همیار لاغری

آب علاوه بر این که مایه‌ی حیات است، بهترین کمک برای لاغری نیز محسوب می‌شود. بیش از 70 درصد بدن ما را آب تشکیل می‌دهد و مصرف آن برای بدن ضروری است.  بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند که روزانه یک و نیم لیتر آب بنوشید.  اما در پاسخ به این سوال که آب چرا به لاغری کمک می‌کند باید بگوییم که آب کالری ندارد و زمانی که شما رژیم می‌گیرید آب باعث می‌شود که بدن ضایعاتی مثل اوره را دفع کند. از این گذشته آب جلوی گرسنگی را می‌گیرد. زمانی که آب می‌نوشید بلافاصله اشتهای‌تان کم می‌شود. در گام بعدی آب باعث می‌شود که در زمان هضم غذا فیبرهای مواد غذایی مصرف شده حجیم شوند و این امر باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدت می‌شود.

آبمیوه

 مراقب آب میوه‌ها باشید

اول از همه مراقب آب میوه‌های صنعتی باشید حتی اگر دارای شکر افزوده نباشند. این نوشیدنی‌ها سه برابر غلیظ‌تر از آب میوه‌های طبیعی‌اند و برای همین سرشار از گلوسید هستند. آب میوه‌هایی که در منزل تهیه می‌کنید سالم‌تر هستند. برخی از باورهای رایج صحت ندارند. مثلاً گفته می‌شود که میوه‌ای مثل آناناس چربی‌ها را می‌سوزاند اما این میوه سرشار از گلوسید است. برای همین نباید بر اساس چنین باوری برای کاهش وزن مصرف میوه‌ای مثل آناناس را بیشتر کرد.

شکی نیست که مصرف میوه برای سلامتی بدن لازم و ضروری است اما اگر قصد لاغر شدن دارید بهتر است میوه‌ها را کامل میل کنید نه به صورت آب میوه. در این صورت فیبرهای بیشتری جذب می‌کنید.

 

اگر رژیم گرفته‌اید از مصرف زیاد میوه‌هایی که سرشار از گلوسید هستند مثل گیلاس، انگور و ... خودداری کنید.


 

مطالب مرتبط:

آشنایی با خواص انواع نوشیدنی‌ها

مطالبی جامع درباره‌ی رژیم‌های لاغری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.