با مسلمان مدعی خداشناسی که تعالیم دین یا بخش هایی از آن را به گونه ای انحرافی آموخته و معنای بسیاری از احادیث و آیات قرآنی را بر عکس فهمیده است و ... چگونه می توان روبه رو شد؟ و چه سان می توان به این طبقه فهماند که این افکار و اندیشه ها و تفسیر و تأویل ها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام زمان (عج) و برخورد با انحرافات فکری

امام زمان

یکی از مشکلاتی که امام مهدی (عج) در دوران حکومت خود با آن رو به رو می شوند، مشکل انحراف ها و برداشت ها و تفسیرهای نادرستی است که در راه و روش های دین خدا و اصول و فروع احکام الهی پدید آمده و قرن ها در ذهن جامعه اسلامی نفوذ و رسوخ کرده است.


این موضوع، مانع عظیمی بر سر راه امام مهدی (عج) است، زیرا کفر و کافر به سلاحی مجهز نیست و انسان بی اعتقاد، حقی را به نام اسلام واژگونه نیاموخته است و او اصل یا اصولی را نادرست تفسیر نکرده و چیزی را به شکل انحرافی و نادرست به نام دین خدا در ذهن مردم جای نداده است و آیه یا حدیثی را به رأی و دلخواه خویش معنی نکرده است ...

این کار آسانی است، لیکن با مسلمان مدعی خداشناسی که تعالیم دین یا بخش هایی از آن را به گونه ای انحرافی آموخته و معنای بسیاری از احادیث و آیات قرآنی را بر عکس فهمیده است و ... چگونه می توان روبه رو شد؟ و چه سان می توان به این طبقه فهماند که این افکار و اندیشه ها و تفسیر و تأویل ها که آنان و جامعه و پیشوایان و مبلغان مذهبی ایشان به نام دین آموزش داده اند و سال ها بلکه قرن ها گفته و تکرار کرده اند دین خدا نیست؟

شاید بخشی از برنامه های کشتار گسترده و فراگیر امام مهدی (عج) در جامعه های اسلامی در این ارتباط باشد و به این علت باشد که مسلمانان با حربه اسلام انحرافی – که در حقیقت ضد اسلام است – به جنگ با امام برمی خیزند، و امام ناگزیر با قاطعیت با آنان رو به رو می شود، البته در صورتی که از افکار و اندیشه های نادرست خویش دست برندارند

در این جا مشکلاتی روی می دهد که در مورد کافران و بی اعتقادان وجود ندارد. این جریان یکی از موانع بزرگ بر سر راه امام مهدی (عج) است زیرا در این جریان امام تنها با توده های نا آگاه رو در رو نیست، بلکه عاملین اصلی توجیه ها و تأویل ها و انحراف ها و تحریف ها نیز پشت سر آنان قرار دارند و همواره به تحریک افکار و فتنه گری مشغول اند. عاملان اصلی بر عکس تفسیر کردن قرآن و حدیث از سه جریان تشکیل می شوند:

1- روحانیان دنیادار و وابسته.

2- سرمایه داران و اشراف بی دین.

3- حکومت های به ظاهر اسلامی.

شاید بخشی از برنامه های کشتار گسترده و فراگیر امام مهدی (عج) در جامعه های اسلامی در این ارتباط باشد و به این علت باشد که مسلمانان با حربه اسلام انحرافی – که در حقیقت ضد اسلام است – به جنگ با امام برمی خیزند، و امام ناگزیر با قاطعیت با آنان رو به رو می شود، البته در صورتی که از افکار و اندیشه های نادرست خویش دست برندارند.

امام صادق (ع) فرمودند:

ان قائمنا اذا قام استقبل من جهله الناس اشد مما استقبله رسول الله من جهال الجاهلیه. قلت : و کیف ذلک؟ قال: ان رسول الله اتی الناس و هم یعبدون الحجاره و الصخور و العیدان و الخشب المنحوته، و ان قائمنا اذا قام أتی الناس و کلهم یتأول علیه کتاب الله و یحتج علیه به ..(1)

مشکل امام زمان (عج) مشکل توده های جاهل و نادانی است که در دوران عمر خود گرفتار بدآموزی های گسترده در تعالیم دین بوده اند و به رهبری و راهنمایی تزویرگران عالم نما از سر جهل رو در روی امام و منجی خویش می ایستند، و با تحریک مدعیان دروغین علم دین با امام بر حق به ستیز بر می خیزند، و درگیری با حربه تأویل قرآن خواهد بود

( آزاری که قائم به هنگام رستاخیز خویش از جاهلان آخرالزمان می بیند بسی سخت تر است از آن همه آزار که پیامبر (ص) از مردم جاهلیت دید. راوی می گوید: گفتم این چگونه می شود؟ امام فرمود: پیامبر به میان مردم آمد در حالی که ایشان سنگ و صخره و چوب و تخته های تراشیده را می پرستیدند، و قائم ما که قیام کند مردمان همه از کتاب خدا برای وی دلیل می آورند و آیه قرآن را تأویل و توجیه می کنند.)

مشکل امام زمان (عج) مشکل توده های جاهل و نادانی است که در دوران عمر خود گرفتار بدآموزی های گسترده در تعالیم دین بوده اند و به رهبری و راهنمایی تزویرگران عالم نما از سر جهل رو در روی امام و منجی خویش می ایستند، و با تحریک مدعیان دروغین علم دین با امام بر حق به ستیز بر می خیزند، و درگیری با حربه تأویل قرآن خواهد بود.

کوشش امام و رسالت او تطبیق درست و دقیق تعالیم قرآن بر مسائل حیات بشری و مشخص کردن حد و مرزهای واقعی احکام اسلام است.

فلذا در حدیثی از امام صادق(ع) می خوانیم که فرمودند:

اذا قام القائم جاء بأمر جدید کما دعی رسو الله فی بدو الاسلام الی أمر جدید.(2)

هنگامی که مهدی (عج) قیام کند امر جدیدی می آورد، همان گونه که رسول خدا در ابتدای اسلام مردم را به امر جدید دعوت نمود.

شاید بتوان گفت که این حدیث ناظر بر قیام امام عصر (عج) و مقابله ایشان با انحرافات فکری و نیز تأویل ها و تحریف ها در حوزه اعتقادات و باورهای مسلمانان باشد تا آنجا که حضرت با قیام خود  احیا کننده شریعت اسلامی و پرچم دار آن خواهد بود و این شریعت را با اسلوب و روش و بیانات جدید پیاده خواهد نمود.

 

اللهم عجل لولیک الفرج

پاورقی:

1- الغیبه، نعمانی، ص 297

2- بحارالانوار، ج 52، ص 230،ح 96.

فرآوری: امیر رضا عرب

بخش مهدویت تبیان


منبع: کتاب حکومت حضرت مهدی(عج) در عصر ظهور

نویسنده: علی اصغر رضوانی

مشاوره
مشاوره
اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .