تبیان، دستیار زندگی
آپوفیس سیارکی با سی‌صد متر طول و بیست‌و‌هفت‌میلیون تن وزن در سال 2029 از نزدیکی زمین عبور می‌کند و هفت سال بعد در سال 2036 به احتمال کمی با زمین برخورد خواهد کرد و بعد از برخورد دست کم سه‌و‌دو‌دهم کره زمین نابود می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برخورد زمین با سیارك غول‌پیكر


آپوفیس سیارکی با سی‌صد متر طول و بیست‌و‌هفت‌میلیون تن وزن در سال 2029 از نزدیکی زمین عبور می‌کند و هفت سال بعد در سال 2036 به احتمال کمی با زمین برخورد خواهد کرد و بعد از برخورد دست کم سه‌و‌دو‌دهم کره زمین نابود می‌شود.


رئیس سازمان فضایی روسیه اعلام کرد این سازمان برنامه‌هایی را برای منحرف کردن مسیر سیارک آپوفیس به منظور جلوگیری از برخورد احتمالی با زمین طراحی کرده است.

هرچند احتمال برخورد این سیارک با زمین نسبتا پایین است، اما از آن‌جا که در صورت برخورد احتمالی، فاجعه‌ای در انتظار زمین خواهد بود، مطالعات مختلفی به منظور منحرف کردن مدار این سیارک و یا انهدام آن در فضا تا کنون توسط دانشمندان انجام گرفته است.

بنابر گفته آناتولی پرمینوف، رئیس سازمان فضایی روسیه، دانشمندان این سازمان بررسی بیشتر این مسأله را در رأس کارهای خود قرار داده‌اند و قرار است سلسله جلساتی نیز در این خصوص برگزار کنند. به گفته وی، به دلیل اهمیت بالای موضوع، هر طرح پیشنهادی که به تصویب این سازمان برسد، قابلیت تبدیل شدن زمینه‌ای برای همکاری‌های وسیع بین‌المللی را دارا خواهد بود. وی در خصوص این‌که از کدام روش برای جلوگیری از برخورد آپوفیس با زمین استفاده خواهد شد، نظری ارائه نداد؛ اما اذعان داشت که این روش قطعا شامل استفاده از بمب‌های هسته‌ای برای منهدم کردن آن نخواهد بود.

به گزارش سازمان فضایی ایران، سیارک آپوفیس ابتدا در اواسط سال 2004 میلادی کشف شد و از آن‌جا که احتمال برخورد آن با زمین در ابتدا دو‌و‌هفت‌دهم درصد تخمین زده شده بود، برای مدتی موجب بروز نگرانی‌های فراوانی شد. اما بر اساس آخرین مطالعات بر روی مدار این سیارک و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای، احتمال برخورد آن با زمین در زمان نزدیک‌ترین فاصله با زمین در سال 2036، یک در دویست‌وپنجاه‌هزار عنوان شده است. البته آپوفیس دقیقا هفت سال زودتر، یعنی در سیزدهم فوریه 2029 میلادی هم یک بار از نزدیکی زمین و از فاصله سی‌هزار کیلومتری آن عبور خواهد کرد که البته هرچند خطری را متوجه زمین نخواهد کرد، اما فرصت بسیار مناسبی را برای مطالعه بهتر آن و آماده شدن برای گذر دوباره سیارک در سال 2036 فراهم خواهد کرد.

بزرگ‌ترین قطر آپوفیس، حدود سی‌صد متر است. البته سیارک بیست و‌هفت‌میلیون تنی آپوفیس حتی در صورت برخورد با زمین هم می‌تواند موجب تغییرات شدید آب‌وهوایی و در نهایت انقراض حیات بر روی کره زمین شود؛ هرچند چنین برخوردی قطعا برای زمین فاجعه‌بار خواهد بود.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: MontazerM