تبیان، دستیار زندگی
یازمند معرفت است یادمان درست كردن در مكتب ما فی‌نفسه هدف نیست. مراسم افتتاح یادمان شهید «كاك جلال بارنامه» با حضور سردارمیرفیصل باقرزاده، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مسئولان استان كردستان و شهرستان مریوان و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سردار باقرزاده:

درك جایگاه شهداء نیازمند معرفت است


یادمان درست كردن در مكتب ما فی‌نفسه هدف نیست.

مراسم افتتاح یادمان شهید «كاك جلال بارنامه» با حضور سردارمیرفیصل باقرزاده، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مسئولان استان كردستان و شهرستان مریوان و خانواده‌های شهداء در محلة دارسیران شهرستان مریوان برگزار شد.

در این مراسم، سردار باقرزاده اظهار داشت: «بعد از شهادت برادر عزیزم مرحوم شهید كاك جلال بارنامه، این نگاه در ضدانقلاب داشت تقویت می‌شد كه می‌توانند یكی یكی یاران امام (ره) را ترور كنند. با دوستان مشورت كردیم كه هر شهیدی از ما بگیرید، ما یك نشانه را برپا خواهیم كرد تا دشمن مأیوس شود.

وی افزود:«مردمی كه مخلص هستند و در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب، همواره در صف مقدم مبارزه و دفاع در اسلام و انقلاب و كشور بودند، مردمی كه وجودشان برای دیگران چراغ هدایت هست، این تعبیری است كه امام عزیز فرمودند: «خانواده‌های شهدا چشم و چراغ این ملتند». خانواده‌ شهدا، جانبازان و ایثارگران كسانی كه همه هستی‌شان را در راه اسلام و كشور دادند و توقعی هم ندارند.

اما پیامبر(ص) فرمودند: خوشا به حال مخلصان كه اینها چراغ‌های هدایتند و به واسطه اینها، هر فتنه‌ای چون شب تار برطرف می‌شود. خوشحالیم از اینكه امروز توانستیم یكی از حقوق شهیدان عزیزمان را ادا بكنیم، علی‌رغم اینكه بعد از از دست دادن یك شهید از بین ما قاعدتاَ باید این احساس به دست بیاید كه حالا عزیزی از ما گرفته‌اند، ما از ادامه‌ راه منصرف شویم.

نه همچنین چیزی نیست. چنین تفكری در بین ما مدافعین انقلاب و اسلام و كشور رد شده است كه با رفتن عزیزی تصور بشود كه راه او تمام شده، ‌خیر، این تازه نقطة شروع حركت ما است.»

وی با اشاره به اینكه یادمان درست كردن در مكتب ما فی‌نفسه هدف نیست، بلكه یك نشانه، علامت و شاخصه است كه ما راه را گم نكنیم، افزود: یادمان حركتی است برای اینكه توجه بدهیم كه مسیر از كدام سمت است.

سردار باقرزاده ادامه داد:«برای اینكه بتوانیم جایگاه مقامات شهدا را درك كنیم كه آنها به كجا رسیده‌اند، به شناخت و معرفت و دست‌یافتن به حالی كه پشتوانه‌ عمل باشد، نیاز داریم و این عمل است كه انسان را به نتیجه می‌رساند.

وی یادآور شد:«در حوزه‌ معرفت به شهدا و مقامات شهداء باید به دو مسئله توجه كرد: اول این كه سیره‌ نمادی یعنی زندگی آنها و عملكردهای آنها را نشان دهیم. شهداء ستاره‌های الهی هستند. یك خصلت در زندگی شهداء نقش محوری و زیربنائی دارد و درخشندگی خاصی هم دارد. این خصلت باعث شده كه نه تنها شهداء بلكه اولیاء و انبیاء خدا هم به اوج برسند. این خصلتی است كه به صورت بالقوه، خدای متعال از زمان خلقت انسان در وجود وی قرار داده است. وقتی كه ما به یك مرحله‌ای از رشد برسیم این خصلت فعال می‌شود و اگر روی آن كار كنیم اثرگذار خواهد بود. این خصلت صبر است.»

سردار باقرزاده با اشاره به اینكه امروز، مجلس ما برای تجلیل از انسان صابری است به نام كاك جلال بارنامه اظهار داشت: این انسان از زمانی كه به میدان انقلاب وارد شد، با مبارزه‌ با صبر انقلابی خودش، دشمن را مبهوت كرد و بغضی در دل دشمن انداخت و دشمن عاقبت او را به شهادت رساند.

وی در پایان گفت: اگر دشمن، عزیزی از عزیزان ما گرفت، این عزیز از یاد و خاطره و دل ما فراموش نمی‌شود‌ و ما یاد او را به احسن وجه و زیباترین شكل گرامی می‌داریم و زندگی او را سرلوحه‌ی زندگی خود قرار می‌دهیم چرا كه اینها عزت اسلامی ما را تضمین كردند.

سردار باقرزاده همچنین در پایان این مراسم در گفت‌وگویی اظهار داشت: در همه شهرها به تناسب و بر اساس شرایط و موقعیت‌ها برنامه‌هایی داریم از جمله به زودی قرار است ما در بخش "گشت" یكی از بخش‌های بین سراوان و خاش در سیستان و بلوچستان، مسجدی به نام یكی از مولوی‌هایمان (مولوی حسین بر) كه از عزیزان بسیار فداكار و مدافع نظام انقلاب اسلامی بود و متاسفانه بر اثر شرارت اشرار به شهادت رسید، ‌برپا سازیم.

لینک:

ویژه برنامه‌های کاروان راهیان نور

مسابقه بزرگ خاطرات دیپلمات‌ها

گفت و گو باسردار باقرزاده (2)