تبیان، دستیار زندگی
کمبود ویتامین A سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. برای پیشگیری از این مشکل، منابع غذایی حاوی ویتامین A مثل سبزی‌هایی نظیر فلفل‌ دلمه‌ای رنگی، هویج و گوجه‌فرنگی را از یاد نبرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت توصیه برای تقویت بدن


کمبود ویتامین A سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. برای پیشگیری از این مشکل، منابع غذایی حاوی ویتامین A مثل سبزی‌هایی نظیر فلفل‌ دلمه‌ای رنگی، هویج و گوجه‌فرنگی را از یاد نبرید.

خیلی وقت‌ها بی‌توجهی به برنامه‌ غذایی روزانه می‌تواند باعث کمبود انواع مواد مغذی و ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، عفونت‌های گوارشی و... شود. توجه به این 7 توصیه ساده، زمینه بروز این مشکلات را به حداقل ممکن می‌رساند.

پروتئین حیوانی

1. پروتئین یکی از مهم‌ترین مواد مغذی است که به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می‌کند بنابراین مصرف انواع گوشت کم‌چرب از گوشت قرمز (لخم و بدون هر نوع چربی مرئی) گرفته تا مرغ (بدون پوست)، ماهی، گوشت شترمرغ، بوقلمون و لبنیات کم‌چرب می‌تواند به بهبود وضعیت تغذیه‌ای کمک کند.

منابع ویتامین آ، منابع ویتامین a

2. کمبود ویتامین A سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. برای پیشگیری از این مشکل، منابع غذایی حاوی ویتامین A مثل سبزی‌هایی نظیر فلفل‌ دلمه‌ای رنگی، هویج و گوجه‌فرنگی را از یاد نبرید و هرازچندگاهی در وعده شام جگر کباب شده میل کنید.

منابع غذایی ویتامین ث

3. ویتامین C نیز سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند و احتمال ابتلا به عفونت به خصوص عفونت‌های ویروسی را کاهش می‌دهد.

میوه‌هایی مانند لیموترش و طالبی را در میان‌وعده‌ها و سبزی‌هایی مانند انواع کلم، فلفل ‌دلمه‌ای و گوجه‌فرنگی را در وعده اصلی‌تان بگنجانید.

منابع غذایی ویتامین e

4. ویتامین E نیز به خصوص در دوران سالمندی، قوای دفاعی بدن را تقویت می‌کند.

انواع مغزها نظیر گردو و تخم آفتابگردان، فرآورده‌های دریایی مانند میگو و البته جوانه گندم سرشار از ویتامین E و بسیار مفید هستند.

منابع غذایی ویتامین ب 6

5. ویتامین B6 از دیگر مواد مغذی است که مقاومت بدن را بالا می‌برد.

این ویتامین در خوراکی‌هایی مانند عدس، اسفناج، سیب‌زمینی و موز یافت می‌شود پس آن‌ها را نیز در برنامه غذایی‌تان از قلم نیندازید.

غذاهای حاوی روی

6. در میان مواد معدنی، روی از مهم‌ترین مواد مغذی است که به تقویت بدن کمک می‌کند و فعالیت گلبول‌های سفید را در بدن افزایش می‌دهد. مصرف منابع آن شامل انواع ماهی‌ها و نان تهیه شده از آرد کامل گندم، به همه توصیه می‌شود.

7. «سلنیوم»، احتمال ابتلا و شدت عفونت به خصوص از نوع ویروسی را کاهش خواهد داد. برای تقویت خود بهتر است مواد غذایی‌ای نظیر انواع ماهی، سویا و نان تهیه شده از آرد کامل گندم را میل کنید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: هفته نامه سلامت – شماره 334

مطالب مرتبط:

توصیه‌هایی برای سالم زیستن

چند توصیه برای افزایش انرژی بدن

6 گام تا تقویت سیستم ایمنی بدن

5 عامل ضعف سیستم ایمنی بدن

مقاوم کردن بدن با غذاها

نكاتی برای زندگی سالم

اثر کمبود روی بر سیستم ایمنی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.