تبیان، دستیار زندگی
مصاحبه اختصاصی تبیان با رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران. وی توصیه‌هایی برای کسب سود از وضعیت کنونی بازار طلا ارائه داده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا طلا گران تر می شود؟


متن زیر مصاحبه‌ای است با رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران. وی در این مصاحبه توصیه‌هایی برای کسب سود از وضعیت کنونی بازار طلا ارائه داده است

طلا

با توجه به رشد ناگهانی نرخ جهانی و داخلی طلا و گران شدن چشمگیر سکه، بسیاری از مردم از اقشار مختلف جامعه به فکر خرید سکه و طلا و سودآوری از این طریق افتادند، ولی همان‌طور که برخی از فعالان این صنف با این تفکر موافقند، بعضی از کارشناسان و فعالان اقتصادی نیز مخالف سرسخت این دیدگاه هستند. عده‌ای موج سواری این روزهای طلا و سکه را موقتی می‌دانند و عده‌ای معتقدند که افزایش قیمت ادامه خواهد داشت.

در این زمینه پای سخنان احمد وفادار ـ رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران ـ نشسته‌ایم. او جزو افرادی است که معتقد است قیمت طلا همچنان بالا خواهد رفت و مردم باید در این بازار سرمایه گذاری کنند اما برای کسب سود باید کمی هم صبور باشند. متن این گفت‌وگو در ذیل می‌آید:

 با توجه به افزایش قیمت طلا در ماه‌های اخیر این افزایش قیمت را ناشی از چه می‌دانید و تحلیل شما از این شرایط چیست؟

طی سال‌های طولانی که عضو هیأت رییسه اتحادیه طلا و جواهر بوده‌ام بر این عقیده‌ام که «طلا» بهترین سرمایه‌گذاری برای خانواده‌ها، مؤسسات و کشور است. البته باید یادآور شد که طلا منابع محدودی دارد و گاهی استخراج طلا از معادن برای کشورها مقرون به صرفه نیست کما اینکه معادن زیادی هم در دنیا وجود ندارند که بتوان از آن‌ها طلا استخراج کرد. اما در این شرایط هم روز به‌روز به خریداران طلا افزوده می‌شود و بسیاری از کشورها جز معامله‌گران حرفه‌ای طلا هستند به عنوان مثال آمریکا جز اولین معامله‌گران، کشورهای عربی با فروش نفت در مرحله بعد و بعد کشورهایی مانند چین و هند هستند که طی سال‌های گذشته ارزهای خود را به طلا تبدیل کردند و این می‌شود که قیمت جهانی طلا رو به روز در دنیا افزایش می‌یابد.

در حال حاضر خرید و فروش طلاهای دست دوم یا طلاهای ایرانی بی ضرر است. تاکید می‌کنم طلاهای ساخت ایران کم‌ترین ریسک را دارند

قیمت طلا از شب عید تاکنون 80 درصد افزایش داشته و بازهم افزایش خواهد داشت مخصوصا با توجه به بحران کشورهای اروپایی، شاخ آفریقا و برخی بحران‌های دیگر که سایر کشورها درگیر آن هستند.

  با توجه به این مسائل که مطرح فرمودید توصیه شما به مردم برای ورود به این بازار چیست و آیا اساسا این عرصه برای افراد عادی جامعه که در این بازار غیرحرفه‌ای محسوب می‌شوند از امنیت لازم برخوردار است ؟

همه افراد می‌توانند وارد این بازار شوند ولی باید توجه داشت با نیت سوداگری نباشد بلکه برای پس انداز خودشان طلا بخرند. در حال حاضر خرید و فروش طلاهای دست دوم یا طلاهای ایرانی بی ضرر است. تاکید می‌کنم طلاهای ساخت ایران کم‌ترین ریسک را دارند و کمتر ضرر متوجه افراد می‌شود مانند النگوهای ایرانی که افراد می‌توانند مدتی از آن‌ها استفاده کنند و بعد از مدتی آن را بفروشند که اجرتشان هم بسیار کم کاهش می‌یابد و در حقیقت با افزایش قیمت طلا این کم کردن اجرت هم جبران می‌شود.

طلا-احمد وفادار

مردم برای اینکه کمتر در این بازار سرگردان شده و گرفتار سوداگران نشوند چه باید بکنند؟

اتحادیه طلا و جواهر آمادگی کامل دارد این افراد را راهنمایی کرده و طلاهایشان را ارزش‌گذاری کند. افراد می‌توانند برای گرفتن مشاوره روزهای یکشنبه به اتحادیه مراجعه کنند تا راهنمایی شوند.

 نظر جنابعالی درباره سپرده طلای بانک‌ها که این روزها بسیار درباره آن تبلیغ می‌شود چیست؟

این موضوع یک فریب است و از نظر شرعی دارای ایراد است. در حقیقت طلایی در کار نیست و اینکه بانک صادرات اعلام می‌کند نوعی کارمزد است که گرفته می‌شود.

 در پایان توصیه جنابعالی به مردم در شرایط فعلی بازار طلا و سکه چیست ؟

اگر مردم طلا دارند و می‌خواهند بفروشند توصیه می‌کنم عجله نکنند و اگر پول نیاز ندارند از این کار خودداری کنند چرا که مجددا امکان افزایش قیمت وجود دارد.

مردم توجه داشته باشند برای معامله طلا با واحدهایی که دارای پروانه کسب از اتحادیه هستند در تماس باشند و مراقب دلالان و سوداگران باشند.

بر این اساس، بی ثباتی احتمالا در هفته جاری در بازار جهانی طلا ادامه پیدا می‌کند اما کارگزاران موافق قیمت‌های بالاتر برای این فلز هستند. چشم‌انداز برای قیمت‌های بالاتر طلا مورد توافق کامل نیست و این امر دلیل نوسان مرتب اخیر این فلز گران‌بها را بارز می‌کند.

قیمت طلا از شب عید تاکنون 80 درصد افزایش داشته و بازهم افزایش خواهد داشت مخصوصا با توجه به بحران کشورهای اروپایی، شاخ آفریقا و برخی بحران‌های دیگر که سایر کشورها درگیر آن هستند.

معاملات حجم بالای طلا برای تحویل در ماه دسامبر در بازار کامکس نیویورک، 0.9 درصد افزایش یافته و به هزار و 859 دلار و 50 سنت در هر اونس رسید. معاملات نقره برای تحویل در ماه دسامبر به 41.624 دلار رسید که 3.4 درصد کاهش هفتگی داشت.

در نظرسنجی کیتکو نیوز گولد از 34 تحلیلگر، کارگزار معاملات و بانک‌های سرمایه گذاری، 9 نفر افزایش، شش نفر کاهش و شش نفر تغییر نکردن قیمت طلا را پیش بینی کرده‌اند.

به گفته تحلیلگران تغییر ارزش دلار بر بازار طلا در هفته جاری سایه افکنده است زیرا ارز آمریکا در برابر یورو صعود کرده است.

بر اساس این گزارش، سکه طی روزهای اخیر رکوردی شگفت انگیز زد و به بالای 600 هزار تومان رسید.

معصومه نصیری

بخش اقتصاد تبیان