تبیان، دستیار زندگی
کمبود خواب عمیق یکی از دلایلی است که باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود. افرادی که حداقل میزان خواب را دارند، 80 درصد بیش از افراد دیگر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مضرات کم‌خوابی برای قلب و مغز


افرادی که به طور مکرر از خواب بیدار می‌شوند و نمی‌توانند به راحتی به خواب روند، بیشتر در معرض فشار خون بالا هستند.


مردی خوابیده

کمبود خواب موجب افزایش فشارخون می‌شود

کمبود خواب عمیق یکی از دلایلی است که باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود. افرادی که حداقل میزان خواب را دارند، 80 درصد بیش از افراد دیگر به افزایش فشارخون مبتلا می‌شوند.

محققان مرکز درمانی در بوستون، الگوی خواب و تغییرات فشارخون 800 مرد 65 ساله را به مدت سه سال بررسی کردند.

این مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که به طور مکرر از خواب بیدار می‌شوند و نمی‌توانند به راحتی به خواب روند، بیشتر در معرض فشار خون بالا هستند.

مطالعات پیشین نشان داده است افرادی که کمتر از 6 ساعت در شب می‌خوابند، در معرض افزایش فشارخون هستند.

به گفته دکتر دونالد لاوان، اگر به خوبی خواب نمی‌روید، در طول روز احساس خستگی می‌کنید و دچار مشکل خروپف هستید، باید به پزشک مراجعه کنید.

این مطالعه نشان می‌دهد در صورتی که فشارخون در طول خوابیدن به اندازه کافی پایین نیاید، به رگ‌ها آسیب می‌زند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

به گفته کارشناسان، به خواب عمیق نیز باید همانند رژیم غذایی و فعالیت‌های بدنی توجه کرد.

ساعات کاری طولانی، شیفت‌های متعدد کاری، افزایش اضطراب و استفاده بیشتر از اینترنت و تلویزیون به ویژه در ساعات پایانی شب، همگی از ویژگی‌های زندگی در جامعه مدرن امروزی هستند که تاثیر چشمگیری روی کاهش کیفیت خواب شبانه دارند

ارتباط مستقیم کمبود خواب با افزایش آلزایمر

محققان دانشکده علوم واشنگتن اعلام کردند بررسی یک نمونه موش مبتلا به آلزایمر نشان می‌دهد کمبود خواب باعث می‌شود پلاک‌های مغزی آلزایمر، سریع‌تر و بیشتر بروز کنند.

بیماری‌هایی نظیر آلزایمر و پارکینسون تا حد زیادی موجب مختل شدن خواب می‌شوند. بر اساس یافته‌های جدید، کمبود خواب می‌تواند نقش مهمی در پیدایش اختلالاتی نظیر این دو بیماری داشته باشد.

بررسی‌ها نشان داده است که برای درمان آلزایمر، ابتدا باید به درمان اختلالات خواب بپردازیم، زیرا بی‌خوابی اثرات طولانی‌مدت روی سلامت مغز دارد.

این محققان سطح پروتئین آمیلوئید بتا را نیز در مغز اندازه‌گیری کردند. آمیلوئید بتا یک پروتئین رشته‌ای است که عامل اصلی پلاک‌های آلزایمری است.

محقق این پروژه دریافت که سطح آمیلوئید بتا با خواب و بیداری موش‌ها ارتباط مستقیم دارد. در طی شب که موش‌ها بیشتر بیدار می‌مانند، این پروتئین افزایش می‌یابد و برعکس در طول روز که خواب هستند کاهش پیدا می‌کند. کاهش خواب موش‌ها باعث بالا رفتن سطح آمیلوئید بتا تا 25 درصد می‌شود.

به طور کلی هنگامی که فرد بیدار است، سطح آمیلوئید بتا بالاتر از زمانی است که در خواب به سر می‌برد.

محققان در حال بررسی این مساله هستند که آیا کاهش خواب مداوم در افراد جوان و میانسال باعث افزایش خطر بیماری آلزایمر در زندگی آینده‌شان می‌شود یا خیر؟

خواب نیمروزی، هدیه‌ای به قلب

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که یک ساعت خواب بین روز می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند.

متخصصان کالج آلگنی در پنسیلوانیا، تاثیر چرت نیمروزی را روی بهبود وضعیت قلب و عروق پس از یک وضعیت استرس‌زا و پر تنش مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند کسانی که در بین روز حداقل 45 دقیقه خوابیده‌اند، میانگین فشار خونشان پس از یک فشار روحی، پایین‌تر است.

ساعات کاری طولانی، شیفت‌های متعدد کاری، افزایش اضطراب و استفاده بیشتر از اینترنت و تلویزیون به ویژه در ساعات پایانی شب، همگی از ویژگی‌های زندگی در جامعه مدرن امروزی هستند که تاثیر چشمگیری روی کاهش کیفیت خواب شبانه دارند.

خواب کوتاه نیمروزی، احتمال بروز سکته قلبی را کاهش می‌دهد

محققان می‌گویند خواب کوتاه نیمروزی عـلاوه بـر ایجاد احساس شادابی در فرد، احتمال مرگ و میر ناشی از سکته قلبی و سایر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

تحقیقات پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد مرگ و مـیر ناشی از بیماری‌های قلبی در افرادی که حدود 20 تا 30 دقیقه و حداقل سه روز در هفته هنگام بعدازظهر می‌خوابند، 37 درصد کمتر از سایر افراد است.

خواب نیمروزی می‌تواند استرس را کـاهـش دهـد. همچنین انسان‌ها به طور طبیعی در اوقاتی از روز نـوعـی تمایل بیولوژیک به خواب دارند که معمولا بعد از نـاهـار تـا هـنگام نیمروز را شامل می‌شود.

اگرچه بسیاری از پزشکان بر این باورند که مدت زمان خواب نیمروزی حداقل باید نیم ساعت باشد تا شاهد تاثیر آن بود، اما محققان انگلیسی اعلام کردند تنها 10 دقیقه خواب نیمروزی می‌تواند نقش مهمی در کاهش خواب‌آلودگی شما داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد خواب علاوه بر این که به مغز انرژی تازه‌ای می‌دهد، می‌تواند نقش مهمی در تمرکز و یادآوری اطلاعات داشته باشد.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

ایسنا

جام جم - فرانک فراهانی‌جم

Science daily - سروناز افروزنیا

مطالب مرتبط:

تقویت حافظه با چرت روزانه

بی‌خوابی و کاهش سلول های مغزی

آیا به قدر کافی می خوابید؟

علت سنگینی سر هنگام بی خوابی

چقدر بخوابیم؟

کم خوابی شدید منجر به افزایش وزن می شود

بی‌ خوابی، مغز را تحلیل می‌ دهد

خواب ناکافی، روان را بیمار می کند

کم و زیادی خواب خطر دارد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.