تبیان، دستیار زندگی

10 توصیه برای بی‌اختیاری ادرار

بیشتر افراد می‌توانند ادرار خود را کنترل کنند، اما یک‌سوم افراد 30 تا 70 ساله دچار بی‌اختیاری ادرار هستند. بی‌اختیاری ادرار باعث منزوی شدن فرد می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مثانه، بی اختیاری ادرار،

شما می‌توانید با راه‌های ساده زیر، این مشکل را از خود دور کنید:

1- وزن خود را متعادل کنید.

هر چقدر سنگین وزن‌تر باشید، به مثانه شما فشار بیشتری وارد می‌شود. ورزش کنید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. با این روش می‌توانید به جلوگیری از بی اختیاری ادرار کمک کنید.

 

2- ورزش لگن را انجام دهید.

این ورزش شامل سفت و شل کردن عضلات کف لگن می‌باشد. اعصاب کف لگن با مثانه مرتبط هستند. این ورزش‌ها برای کنترل مثانه و ادرار بسیار مفید می‌باشد. این ورزش برای زنان و مردان در هر سنی می‌تواند مفید باشد.

 

3- مراقب داروها باشید.

حداقل 300 نوع دارو وجود دارد که باعث ایجاد یا بدتر شدن بی‌اختیاری ادرار می‌شوند. البته نباید مصرف این داروها را خودسرانه قطع کرد، مگر با دستور پزشک.

اما می‌توانید با پزشک راجع به بی‌اختیاری ادرارتان صحبت کنید و پزشک داروی دیگری را برای کنترل مثانه تجویز کند.

 

4- چه می‌نوشید؟

قهوه، چای، نوشابه سیاه، الکل و یا به طور کلی هر چیزی که در آن الکل و یا کافئین به کار رفته باشد، می‌تواند باعث افزایش فعالیت مثانه و بی‌اختیاری ادارار شود.

برخی افراد مایعات زیادی می‌نوشند و در نتیجه زیاد به دستشویی می‌روند. نوشیدن کم مایعات نیز سبب یبوست و غلیظ شدن ادرار می‌گردد. هر دوی این عوامل، موجب تورم مثانه و بی‌اختیاری ادرار می‌گردند. در اینجا باید گفت رعایت اعتدال در هر کاری مفید است.

مصرف 2 لیتر (8 لیوان) مایعات در روز مفید می‌باشد. بهترین مایعات شامل: آب، سوپ‌ها و آب میوه‌هاست.

یکی از علل بی اختیاری ادرار در زنان، زایمان طبیعی است. لذا همیشه ورزش لگن را  انجام دهید.

 

5- غذاهای تحریک کننده نخورید.

 بعضی غذاها موجب بی‌اختیاری ادرار می‌شوند. شکلات (دارای کافئین)، غذاهای ادویه‌دار، غذاهای اسیدی (مانند گوجه فرنگی و مرکبات) از جمله غذاهای محرک دستگاه ادراری شناخته شده‌اند.

برای تشخیص این که کدام غذا موجب بروز این مشکل می‌شود، می‌توانید 2 تا 3 هفته از یک نوع غذای خاص پرهیز کنید. اگر دیدید علائم بهتر شد، نشان می‌دهد آن غذا مشکل‌زاست.

 

6- سیگار نکشید.

همه سیگاری‌ها دچار سرطان مثانه نمی‌شوند، اما سیگار و نیکوتین باعث ناراحتی مثانه می‌شود.

افراد سیگاری معمولا دارای سرفه مداوم می‌باشند و این سرفه مزمن، باعث بی‌اختیاری ادرار می‌گردد.

 

7- جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری

عفونت‌های دستگاه ادراری موجب بی‌اختیاری ادرار می‌شوند. به این علت که میکروب به مثانه حمله کرده و ماهیچه‌های آن را ضعیف می‌کند. برای جلوگیری از این عفونت، قبل و بعد از رابطه جنسی ادرار کنید.

به محض دیدن علائم عفونت دستگاه ادراری، آب آلبالو بنوشید، زیرا این نوشیدنی، رشد باکتری را در دستگاه ادراری کم می‌کند. توجه کنید که مصرف زیاد آب آلبالو هم می‌تواند مضر باشد، زیرا آب آلبالو محتوی مقدار زیادی اسید می‌باشد و ممکن است باعث بی اختیاری ادرار شود.

 

8- بزرگی پروستات

در مردان، غده پروستات زیر مثانه قرار دارد. هنگامی که این غده بزرگ شود، مشکلات زیادی را برای دستگاه ادراری به وجود می‌آورد.

عارضه جانبی در درمان سرطان پروستات، بی اختیاری ادرار می‌باشد. برخی درمان‌ها وجود دارد که این عارضه را کمتر می‌کند.

مردانی که دچار این عرضه شده‌اند، می‌توانند با ورزش‌های ناحیه لگن، مثانه خود را تقویت کنند.

 

9- از یبوست جلوگیری کنید.

دریافت فیبر و مایعات به حفظ حرکات مناسب روده‌ها و مثانه کمک می‌کند. هنگام یبوست، مقعد به مثانه فشار می‌آورد تا باعث خروج مدفوع می‌شود. لذا ممکن است باعث بی‌اختیاری ادار شود.

 

10- زایمان طبیعی یا سزارین؟

یکی از علل بی اختیاری ادرار، زایمان طبیعی است. استفاده از انبرک قابلگی برای بیرون آوردن نوزاد، باعث زخمی شدن ناحیه تناسلی می‌شود. زنانی که تعداد کودک بیشتری دارند، حداقل تا زمان یائسگی، بی اختیاری ادرار در آن‌ها شایع‌تر است.

تحقیقات نشان داده است که برای حفظ سلامت عضلات کف لگن، باید از اپی‌زیاتومی (برش کوچک بین مهبل و مقعد) در هنگام زایمان پرهیز شود.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.