تبیان، دستیار زندگی
این هفته تولد 30 سالگی PC است. شرکت آی بی ام در سال 1981 با ارایه اولین کامپیوتر شخصی انقلابی را شروع کرد که موجب ورود کامپیوتر به اکثر خانه ها شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گذر کامپیوترهابه دوران ما


این هفته تولد 30 سالگی PC است. شرکت آی بی ام در سال 1981 با ارایه اولین کامپیوتر شخصی انقلابی را شروع کرد که موجب ورود کامپیوتر به اکثر خانه ها شد.

در طی این سال ها اتفاقات مهم گوناگونی، این روند تکامل را تحت تاثیر خودش قرار داده است. در ادامه مطلب با یک تاریخچه تصویری می توانید با این دوران و رویدادهای مهم اش آشنا شوید.

قسمت اول تاریخچه عصر حجر کامپیوتر

تاریخچه 30 ساله کامپیوتر (2)

اپل مکینتاش و موتورولا

تاریخچه 30 ساله کامپیوتر (2)

مدتها قبل از آنکه واژه ای به نام PC  حتی به ذهن مسئولان آی بی ام خطور کند ، اپل توانسته بود به لطف رایانه اپل II موفقیت های بسیاری در عرصه رایانه های خانگی کسب کند. سپس، در سال 1983 اپل لیزا  (Lisa) معرفی شد، یک کامپیوتر شخصی که قدرتمند تر از IBM PC XT بود، اما البته گران تر. لیزا موفقیت بزرگی نبود، اما به طور موثر اولین محصول زاییده افکار استیو جابز نابغه محسوب می شد، و برخوردار از خصلت ها و ویژگی های جدید بسیاری بود (مانند تعامل کاربری با ماوس و همچنین رابط کاربری گرافیکی) که به تدریج به کامپیوترهای PC (و ویندوز) نیز سرایت کرد.

در سال 1984 ، اپل مکینتاش را عرضه کرد. این رایانه قیمتی در حدود 2500 دلار در آن زمان داشت (6000 دلار به نرخ امروز) و از پردازنده موتورولا 68000 یک پردازنده جدید که مثل دیگر سی پی یو ها  X86 نبود بهره می گرفت که قابل مقایسه با 80826 بود که در PC AT یافت می شد. با وجود هزینه های سنگین بازاریابی – آگهی 1.5 میلیون در Super Bowl و آگهی تبلیغاتی در نیوزویک که 2.5 میلیون دلار برای اپل آب خورد- مکینتاش تا کنون فقط نسبتا موفق بوده، در واقع هرگز نتوانسته محبوبیت کامپیوترهای PC ، لوازم جانبی وابسته به آن، و بازار عظیم نرم افزارهای سازگار با معماری x86 را کمرنگ کند.

در سال 1985 دو کنسول بازی معروف یعنی کمودور آمیگا و آتاری ST، عرضه شدند که هر دو نیز Motorola 68000 را به عنوان قلب تپنده در خود داشتند

هیچ کدام از این رایانه ها نیز به طور مستقیم روند رو به رشد رایانه های شخصی آی بی ام و همتایان را مورد تهدید قرار ندادند، بلکه آنها سیر خود را برای تبدیل شدن به کامپیوتر هایی با بهترین فروش در جهان ادامه دادند.

مرگ PC، ظهور ویندوز

تاریخچه 30 ساله کامپیوتر (2)

از نیمه دوم دهه 80 میلادی به بعد، اتفاقات زیادی نیافتاد. آی بی ام نسخه ای از PC با کد jr را منتشرکرد، یک کامپیوتر خانگی ارزان قیمت و به طور منطقی موفق، و سپس کامپیوتر شخصی عالی Convertible، از اولین لپ تاپ های تاریخ رایانه (به وزن 13 پوند یا حدودا 6 کیلوگرم!) که در خود 3 عدد درایو فلاپی یک دوم اینچی داشت. هر چند کامپیوتر های آی بی ام به آرامی اما قطعا، توسط رایانه های همشکل دیگر سازندگان در حال رانده شدن به حاشیه بودند.  COMPAQ در سال 1986 ، با معرفی نخستین کامپیوتر مبتنی بر پردازنده اینتل 386.80 ، اولین ضربه را در بازار رایانه به آی بی ام وارد کرد، و در سال 1988 استاندارد اسلات توسعه ای EISA توسط سازندگان رایانه های همشکل PC معرفی گردید. در این زمان بود که محدودیت حافظه 640کیلوبایتی که توسط آی بی ام به عنوان یکی از مشخصات اصلی PC  های تولیدی اعمال شده بود  نیز به یک مسئله ی مهم مبدل شد، و هم حافظه گسترش یافته(EMS) و هم حافظه توسعه یافته (XMS) توسط سازندگان رایانه های کلون معرفی شدند تا  غصب بازار از محصولات آی بی ام بیش از پیش گردد.

در پایان دهه 80 دیگر اثری از رایانه های شخصی IBM نبود. با این حال، داستان همچنان ادامه دارد!

در سال 1989 ویرایش چهارم  MS – DOSدر نهایت از پارادایم ماوس و رابط کاربری گرافیکی که توسط اپل در سال های 83 و 84  معرفی شده بود تبعیت کرد، و در سال 1990 ، ویندوز 3.0  منتشر شد. اثری که ویندوز در بازار کامپیوتر های خانگی و اداری-تجاری گذاشت خیره کننده بود ، ”” زیرا در نهایت، یک رایانه با رابط کاربری غیر خط فرمانی ارائه شده بود که توده های مردم می توانستند از آن به سادگی استفاده کنند! – و  همین سبب شد که 20 سال آتی تاریخ رایانه های شخصی تقریبا به طور کامل توسط شرکت مایکروسافت و سیستم عامل ویندوز آن دیکته شود.

نخستین لپ تاپ ها

تاریخچه 30 ساله کامپیوتر (2)

در اکثر موارد، شکل و عملکرد رایانه های شخصی رومیزی از زمان معرفی اولین رایانه های شخصی آی بی ام در دهه 80 تقریبا بدون تغییر باقی ماند. اولین تحول در زمینه کاربری رایانه های شخصی از یک وسیله ایستا به قابل جابجایی با نام لپ تاپ (laptop PC) را توشیبا در سال 1985 با معرفی T1100 به جهانیان عرضه داشت، و پس از آن به طور قابل ملاحظه تر PowerBook محصول اپل  که در سال 1991 معرفی شد. تنها واقعی لرزش ایجاد PC لپ تاپ بود. در حالی که مطمئنا توشیبا اولین خالق لپ تاپ ها نبود، اما اولین تولید کننده لپ تاپ ها به صورت انبوه و از نظر تجاری بزرگترین شکرتی بود که تا آن روز موفق به عرضه لپ تاپ های تاشو می شد که در بازار موفق به فروش بالا شد.. با این حال، برای 15 سال این PowerBook بود که لپ تاپ را معنا می کرد و این دو نام با هم پیوند خورده بود.

به لطف PowerBook است که امروزه لپ تاپ ها محلی برای استراحت کف دست دارند و به وسیله تاچ پد می توان نشانگر ماوس را به حرکت درآورد پس نیازی به قطعه ای به نام ماوس در لپ تاپ ها نیست

محصول بعدی سری PowerBook با نام Duo ایده متصل کردن لوازم جانبی خارجی به لپ تاپ ها را معرفی کرد ، و PowerBook 500 در سال 1994 اولین کامپیوتر مجهز به ترک پد (ماوس لپ تاپ ها) بود، و اولین کامپیوتر قابل حمل که مجهز به اترنت بود.

در یک کلام، اگر ما خلقت کامپیوترهای رومیزی را به آی بی ام نسبت دهیم، عادلانه است که اپل را نیز توسعه  دهنده و تکامل دهنده لپ تاپ ها بدانیم.

رایانه های شخصی پست مدرن

تاریخچه 30 ساله کامپیوتر (2)

کامپیوتر های شخصی IBM ممکن است مرده باشند، اما نوه ها و نتیجه های این کامپیوترها از یک دنیای وحشی به سلامتی گذر کرده و یکی از بزرگترین بازارها را در جهان به خود اختصاص داده اند. میلیاردها رایانه شخصی و صدها میلیارد لوازم جانبی در سه دهه تاریخ صنعت رایانه فروخته شده است و فقط در سال گذشته حدود 400 میلیون رایانه شخصی در سرتاسر جهان به فروش رسید. با این حال، با انفجار رایانه های همراه مبتنی بر گوشی های هوشمند و تبلت ها، بازار کامپیوتر های PC  در حال کاهش سرعت رشد خود و واگذاری عرصه به این رایانه های عصر جدید است. در هر صورت در سال جاری یا آینده، تلفن های هوشمند از فروش رایانه های شخصی پیشی گرفته، و با توجه به اینکه فروش 16 میلیون تبلت در سال 2011 پیش بینی شده است، عده کمی می توانند این واقعیت را که رایانه های شخصی ممکن است به نهایت خود رسیده و انحطاط تدریجی و فقدان سودمندی آنها آغاز شده است را انکار کنند.

در هر حال، هم اکنون سوال این است که آیا ”PC بعدی”‌ در حال حاضر در میان ماست، و یا هنوز اختراع نشده است. هنگامی که ما تبلت اپل آیپد و یا گوشی های هوشمند خود را در دست گرفته ایم، آیا داریم به شکل کلی نگاه می کنیم که قرار است 30 سال آینده بر بازار مسلط باشد، و یا یک وسیله الکترونیکی جدید، انعطاف پذیر، قابل پوشیدن، و نامرئی در آینده جای این وسیله را خواهد گرفت؟ در هر صورت، با توجه به اینکه کامپیوتر های شخصی IBM  بر روی زندگی ما در طول 30 سال گذشته تا به حال به میزان زیاد تاثیر گذاشته اند، جانشینان آن، راه دشواری را برای تکرار آن موفقیت ها در این عصر که پیشرفت بسیار بسیار سریع است، پیش رو خواهند داشت.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از: نارنجی، گویا