تبیان، دستیار زندگی
کاظمیان در گفتگو با تبیان: به استقلال بباز نیستیم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاظمیان در گفتگو با تبیان: به استقلال بباز نیستیم


صحبت از تاثیر توسل برعملکرد ورزشکاران که به میان می آید، نفس عمیقی می کشد و می گوید جمکران مکانی است که حضور در آنجا آرامش خاصی به من می دهد.


کاظمیان

طبق وعده و قولی که داده بود در موسسه حاضر شد تا قبل از داربی پایتخت  پاسخگوی سوالات کاربران تبیان باشد.

صراحت بیان و رک بودنش باعث می شود تا صحبت کردن با او حس خوشایندی به شنوده بدهد. وقتی صحبت از داربی و بازی با حریف دیرینه شد با اطمینان کامل از پیروزی سرخپوشان سخن گفت و امیدوار بود بتواند با به ثمر رساندن گلی هواداران پرسپولیس را شاد کند.

صحبت از تاثیر توسل برعملکرد ورزشکاران که به میان می آید، نفس عمیقی می کشد و می گوید جمکران مکانی است که حضور در آنجا آرامش خاصی به من می دهد.

او معتقد است همین توجهات و تعصبات ویژه  به ائمه اطهار(ص) یکی از دلایل پیشرفت وی در لیگ برتر امسال شده است. مهاجم پرسپولیس از جمله بازیکنانی است که بسیار صریح و منطقی صحبت می کند و از بیان مسائلی که می تواند آرامش تیم پرسپولیس را به هم بریزد، مشخصاً خودداری می کند.

البته گفتنی بیشتر سوالات مطرح شده توسط کاربران سایت تبیان بوده است که کاظمیان با دقت فراوان تمامی آنها را پاسخ داد. خواندن صحبت های مهاجم گلزن پرسپولیس پیش از شهر آورد بزرگ تهران خالی از لطف نیست.

خیلی ها دوست دارند پیش از هر سوالی، بیوگرافی کامل شما را بدانند.

من متولد سوم اردیبهشت 1360 و اهل مشکات کاشان هستم. دو خواهر و یک برادر که به رحمت خدا رفت. در تیم های بانک ملی، سایپا، پرسپولیس، الاهلی، الشعب، العجمان، الشباب ،الامارات و سپاهان حضور داشته ام.

به نظر من آقای مایلی کهن یکی از مربیانی است که بازیکنان را قلبا دوست دارد و خوبی آنها را می خواهد. من به شخصه چیزهای زیادی از حاجی مایلی یاد گرفتم و زمانی که جوانی 18 ساله بودم نصیحت های فراوانی انجام می داد و به معنای واقعی خیرخواه بازیکنان هستند.

علت جابجایی های متعدد شما در سالهای اخیر  در بین تیم های مختلف چه بوده است؟

حقیقتش در چند سال اخیر من 5 تیم مختلف را تجربه کردم که مسئله مالی در رفتن من به امارات نقش فراوانی داشت که با فوتبال ایران قابل مقایسه نیست.به همین دلیل هر پیشنهاد بهتری که در امارات داشتم قبول می کردم و همین عامل باعث شد تا در امارات در تیم های زیاد حضور داشته باشم اما در ایران تنها در تیم های بانک ملی،سایپا و سپس پرسپولیس بازی کردم. پس از بازگشت از امارات نیز تصور نمی کردم در تیمی جز پرسپولیس بازی کنم که اینگونه نشد و من به سپاهان پیوستم.

چرا در بازی با ذوب آهن و ارائه یک بازی زیبا از تیم پیروزی آن همه فرصت عالی از بین رفت آیا این یک ضعف بزرگ از مهاجمان پرسپولیس نیست؟

قبول دارم که در بازی با ذوب آهن فرصت های مناسب فراوانی را از دست دادیم اما هم من و هم علی کریمی و سایر بچه ها در بازی های گذشته گلزنی کرده بودیم و فکر می کنم در این بازی شانس با تیم ما یار نبود. امیدوارم که بتوانیم در بازی های آینده جبران کنیم تا هواداران شاد شوند.

تعدادی از هواداران معتقدند جواد کاظمیان در زمین کم کاری می کند و نمی دود؟

من تاکنون برای هیچ کدام از تیم هایم کم کاری نکردم. من برای بازی با ذوب آهن با سرماخوردگی شدیدی مواجه شده بودم ( که هنوز آثارش در صدایش موجود بود) و با اصرار کادر فنی مجبور به حضور در میدان شدم. البته به دلیل اینکه من توانستم در دیدار مقابل صنعت نفت هت تریک کنم باعث شد تا انتظارات از من افزایش پیدا کند.

متاسفانه در فوتبال ایران همه به دنبال نام گلزن هستند و من فکر می کنم در بازی با ذوب آهن تلاش بیشتری نسبت به بازی با صنعت نفت داشتم. البته من تلاش می کنم تا در بازی های آینده تلاش بیشتری انجام دهم تا بتوانم با گلزنی عملکرد خوبی داشته باشم.

جواد کاظمیان

سوال بعدی کاربران سایت تبیان در مورد شادی های گل شماست. چرا به خاطر شادی ها کارت زرد دریافت می کنید؟

قبول دارم. کارت زرد های امسال باعث شد تا من در مقابل ذوب آهن با استرس و احتیاط بیشتری بازی کنم و نتوانم بازی همیشگی ام را انجام دهم اما سعی می کنم به این مسائل بیشتر دقت کنم.

روزنامه ها نیز در این مورد مطالب زیادی نوشتند و باعث شد فشار فراوانی به من وارد شود که امیدوارم به دلیل بالا رفتن سن ام با تجربه تر عمل کنم و  دیگر چنین شادی هایی را انجام ندهم.

آیا باخت های اول لیگ به رفتن مایلی کهن ربط داشت که بعد از رفتن ایشان بازی بازیکنان 180 درجه تغییر کرد؟

نه این قضیه اصلا درست نیست. بنده شخصا خیلی علاقه داشتم تا آقای مایلی کهن در تیم باقی بماند. به نظر من آقای مایلی کهن خیلی به فوتبال ایران کمک کرده است. نسل طلایی ایران که از جام ملتهای 1996 امارات شکل گرفت و بازیکنان آن زمان از جمله مهدوی کیا، نکیسا، میناوند و سایر بازیکنان جوان را در تیم ملی بها داد و موفق شد بهترین نتایج تاریخ ایران را با شکست های شش بر دو کره جنوبی و 3 بر صفر عربستان بدست آورد و توانست نسل جدیدی را به فوتبال ایران معرفی کند.

به نظر من آقای مایلی کهن یکی از مربیانی است که بازیکنان را قلبا دوست دارد و خوبی آنها را می خواهد. من به شخصه چیزهای زیادی از حاجی مایلی یاد گرفتم و زمانی که جوانی 18 ساله بودم نصیحت های فراوانی انجام می داد و به معنای واقعی خیرخواه بازیکنان هستند.

به طور مثال عرض می کنم زمانی آقای مایلی کهن به من می گفتند: چرا به جای خانه رفتی فلان ماشین را خریدی؟ و یا از آنجایی که به ظاهر بازیکنان اهمیت فراوانی می دهد در این مورد نصیحت های فراوانی انجام می داد که زمانی که من جوان 18 ساله بودم متوجه نمی شدم و شاید بعضا گلایه های کوچکی نیز می کردم  و الان به جرات می گویم که در حال حاضر متوجه حرف های حاجی مایلی شده ام.

به هر حال اگر قرار باشد جوان 18 ساله به تیپ و مو خود فکر کند از فوتبال فاصله خواهد گرفت اما به دلیل اینکه من سن کمی داشتم موضوع را درک نمی کردیم اما الان وقتی به آن زمان فکر می کنم متوجه می شوم تمامی حرف های حاجی درست بوده است.

آیا انتخاب استیلی با توجه به اتفاقات ابتدای فصل و حمایت های کاشانی از ایشان به نفع تیم بود؟

به هر حال هر مدیرعاملی در پایان فصل می تواند برای انتخاب مربی جدیدش تصمیم گیری کند. به نظر من آقای کاشانی در فصل گذشته نیز حمایت های فراوانی را به خصوص پس از آن پنج شکست متوالی از آقای دایی داشتند. من قصد ندارم وارد اتفاقات افتاده شوم اما فکر می کنم آقای کاشانی یکی از بهترین مدیرعامل های پرسپولیس در 10 سال اخیر بوده است و ایشان با مدیریت صحیح توانسته اند شرایطی را ایجاد کنند تا تیم پرسپولیس از شرایط مادی مشکلات کمتری داشته باشد و همچنین کارنامه ایشان با سه قهرمانی می تواند این ادعای من را اثبات کند.

وضعیت کادر مدیریت تیم چگونه است و آیا آقای کاشانی مدیر عامل تیم باقی می مانند؟

پاسخ دادن به این سوال در حیطه وظایف من نیست اما بنده به شخصه علاقه دارم تا ایشان همچنان در تیم پرسپولیس باقی بمانند.

جواد کاظمیان

اگر تیم استقلال شما را با مبلغ بالا و یک تیم شهرستانی که در انتهای جدول قرار دارد با مبلغ پایین شما را بخواهد کدام را انتخاب می کنید؟

سال گذشته این شرایط برای من ایجاد شد و به دلیل اینکه پرسپولیس اقدامی برای جذب من انجام نداد آقای مظلومی به دلیل دوستی نزدیک من با ایمان مبعلی تلاش فراوانی کردند تا به استقلال بپیوندم و با وجود اینکه علاقه فراوانی داشتم تا در کنار خانواده ام در تهران باقی بمانم از دو پیشنهاد استیل آذین و سپاهان دومی را انتخاب کردم. همچنین به شخصه تیم فوتبال پرسپولیس را درایران به سایر تیم های دیگر ترجیح می دهم.

در برنامه نود هم عنوان کردم که از بچگی به تیم فوتبال پرسپولیس علاقه دارم و این یک شعار نیست.

عکس های فرشاد پیوش و رضا شاهرودی بر دیوار های اتاق ام نصب شده بودند و از کاشان به عشق دیدن بازیهای پرسپولیس به ورزشگاه آزادی می رفتم و این باعث شده است تا یک پرسپولیسی اصیل باقی بمانم.

با توجه به اتفاقات افتاده در هفته های ابتدایی لیگ برتر و تشویق علی دایی بروز چنین اتفاقاتی در داربی چگونه خواهد بود؟

در حال حاضر به این اتفاقات عادت کرده ایم و فکر می کنم دیگر جلوه زیبایی ندارد و به نظر می رسد هر کس اعتراضی دارد دست به چنین شعار هایی می زند که به نظرم جالب به نظر نمی رسد. البته هواداران پرسپولیس از بازی با صنعت نفت تیم را حمایت کردند که واقعا جای تشکر دارد و در بازی با ذوب آهن این هواداران اصفهانی بودند که چنین شعار هایی دادند.

کارشناسان فراوانی اعتقاد دارند عیار واقعی تیم فوتبال پرسپولیس در این دیدار مشخص خواهد شد؟

من قبل از بازی با ذوب آهن گفتم عیار تیم ما در این دو بازی مشخص خواهد شد. به هر حال تیم ذوب آهن یکی از بهترین تیم های حال حاضر ایران از لحاظ فنی به شمار می رود که خوشبختانه توانستیم عملکرد مناسبی را در مقابل این تیم ارائه دهیم و امیدوارم این روند در مقابل استقلال نیز ادامه داشته باشیم.

نظر شما در مورد داربی 71 چیست؟ و آیا به قولتان که گلزنی بود عمل می کنید؟

گذشته نشان داده است هیچ وقت تیمی که موقعیت بهتری در جدول دارد از پیش برنده نیست و این بازی نیز قطعا همین طور خواهد بود. من دوست داشتم تا استقلال در مقابل تراکتورسازی پیروز شود تا با غرور بیشتری مقابل حاضر شوند اما به هر حال امیدوارم بتوانیم بازی خوبی به نمایش بگذاریم.

در مورد گلزنی نیز باید بگویم تنها و تنها پیروزی برایم از اهمیت بیشتری برخوردار است و اصلا مهم گلزنی من نیست. من به شخصه به پیروزی در این دیدار امیدوارم و به استقلال نخواهیم باخت.

بحث هایی که در خصوص اختلاف بین کادر فنی، بازیکنان تیم و یا دخالت سایر اعضای کادر فنی در انتخاب ترکیب نهایی پرسپولیس مطرح می شود، تا چه اندازه ای صحت دارد؟

به شخصه چنین چیزی را مشاهده نکردم و در این چند بازی اخیر تغییرات کمتری را در ترکیب پرسپولیس شاهد بودیم. اما به نظرم مصدومیت ها و محرومیت ها متوالی و همچنین بازی های تیم ملی باعث شده است در این تغییرات تاثیر گذار بوده است.

همیشه در سالهای اخیر به جمکران رفته ام و به دلیل مشکلات فراوان با حضور در این مکان به آرامش خاصی رسیده ام و خیلی توانسته ام کمک بگیرم. در این چند هفته نیز اتفاقاتی افتاده که خودم هم باورم نمی شود. پس از 6 سال توانستم در این دو هفته به مشهد مقدس مشرف شوم که احساس خوبی نصیبم شد.

تاکنون شده برای اتلاف وقت زمان بازی خودتان را بر روی زمین بیندازید؟

بله چه زمانی که در امارات بازی می کردم و چه زمانی که در پرسپولیس مشغول به بازی بودم بعضی وقت ها اقدام به چنین کاری کرده ام. زمانی که تیم مان از تیم حریف پیش است و زیر فشار قرار دارد طبیعتا چنین کاری را انجام می دهم اما این اقدام همانند عرب ها نخواهد بود.

اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟

بیشتر زمان در منزل حضور دارم و به استراحت می پردازم و زمانی که تیم تمرین نداشته باشد با مربی بدنساز خودم به تمرین می پردازم.

از نظر خودتان چه نمره ای را دریافت می کنید؟

خب طبیعتا این سوال را باید کارشناسان جواب بدهند اما همیشه سعی کرده ام در بهترین شرایط باشم ولی همیشه زمانی هایی پیش می آید که با افت های محسوسی مواجه می شویم.

جواد کاظمیان

الگوی داخلی و خارجی جواد کاظمیان؟

الگوی داخلی من رضا شاهرودی و به خصوص فرشاد پیوس که شماره 17 نیز به تن می کردند علاقه دارم. بعد از این عزیزان به سبک بازی مهدی مهدوی کیا نیز علاقه مند هستم به دلیل اینکه خصوصیات نزدیکی به بازی ایشان دارم.

روبرتو باجو،رونالدو برزیل و لویس فیگو نیز از بازیکنان خارجی مورد علاقه من به شمار می رود.

در اردوهای پرسپولیس با کدام یک از بازیکنان هم اتاق هستید؟

به تازگی هم اتاقی هایم هر هفته تغییر می کند. هفته های ابتدایی با علیرضا حقیقی هم اتاق بودم. در بازی اخیر با امیر حسین فشنگچی هم اتاق بودم اما فکر کنم با برگشت اولادی با او هم اتاق بشوم.

بهترین و بدترین خصوصیات جواد کاظمیان چیست؟

بدترین خصوصیات من که به تازگی نیز بوجود آمده است عصبی بودنم است که به هر چیزی واکنش نشان می دهم. لجبازی دیگر خصوصیت من به شمار می رود.اما بهترین خصویت من فکر می کنم مظلوم بودن باشد.

آیا از کسی کینه به دل گرفته اید که هنوز نبخشیده باشید؟

خیلی بار ها شده با کسانی که به مشکل خوردم و دلخوری ایجاد شده خودم پیش قدم شده ام و اصلا از کسی کینه به دل نگرفته ام.

صحبتهای زیادی در مورد اختلاف شما و علی دایی شنیده می شود؟

آقای دایی یک سال و نیم من را به تیم ملی دعوت نکرد که این اتفاق در زمان در اوج فوتبال ام اتفاق افتاد. تنها کسی که من را به تیم ملی دعوت نکرد ایشان بود که من فکر می کنم به خاطر مسائل فنی و اختلاف سلیقه ای که در این زمینه وجود دارد من به تیم ملی دعوت نشدم. من در برنامه نود هم گفتم که شخصیت علی دایی را خارج از مسائل فوتبال می پسندم و برایش احترام خاصی قائلم.

نظر شما در مورد علی کریمی چیست؟

علی کریمی یکی از بازیکنان استثنایی فوتبال ایران به شمار می رود و به نظرم می تواند چندین سال دیگر به فوتبال خود ادامه دهد. علی از آن دسته بازیکنانی است که شاید در چند بازی عنلکرد متوسطی داشته باشد اما آنقدر استعداد و نبوغ بالایی دارد که در دقایق حساس و سخت می تواند ورق را به نفع تیمش برگرداند.

علی کریمی در داربی نوک خط حمله بازی می کند؟

در بازی گذشته به دلیل اینکه مهاجمان پرسپولیس مصدوم بودند علی کریمی در نوک حمله بازی کرد که من فکر می کنم اگر علی کریمی در نوک حمله بازی کند به دلیل خطرناک بودنش خیلی بیشتر می تواند مثمرثمر تر واقع شود اما تمامی این اتفاقات به نظر حمید استیلی بستگی دارد.

به عنوان یک ورزشکار توسل به خدا و ائمه اطهار(ص) در زندگی ورزشی شما چه تاثیری داشته است؟

همیشه در سالهای اخیر به جمکران رفته ام و به دلیل مشکلات فراوان با حضور در این مکان به آرامش خاصی رسیده ام و خیلی توانسته ام کمک بگیرم. در این چند هفته نیز اتفاقاتی افتاده که خودم هم باورم نمی شود. پس از 6 سال توانستم در این دو هفته به مشهد مقدس مشرف شوم که احساس خوبی نصیبم شد.  دلیل اینکه روزنامه ها فشار فراوانی وارد کردند که چرا پرسپولیس اقدام به جذب جواد کاظمیان کرده است نذر کرده بودم که اگر در بازی اول برای پرسپولیس گلزنی کنم به مشهد مقدس مشرف شوم که خدا رو شکر این اتفاق در دیدار با مس سرچشمه کرمان رخ داد تا من پس از 6 سال این سعادت نصیبم شود. دومین مرتبه نیز در تعطیلات لیگ به همراه تیم فوتبال پرسپولیس بوده است که باعث شده است تا پیشرفت بهتری در لیگ امسال داشته باشد.

* به کدام یک از ائمه ارادت ویژه ای دارید؟

امام زمان (عج) و امام حسین (ع) ارادت ویژه ای دارم.

در پایان به چند سوال زیر به صورت کوتاه پاسخ دهید:

علی دایی: اسطوره فوتبال ایران

پرسپولیس: عشق دوران کودکی

فردوسی پور: مفید اما پر حاشیه

قیمه امام حسین: واقعا خوشمزه است

قلعه نویی: مربی خوب

پاس گل: شیرینی پس از گل

جام جهانی: امیدوار به حضور

مصدومیت: خوشبختانه نصیبم نشده

علی پروین: دلم براشون تنگ شده

تبیان: سایت پرطرفدار

مصاحبه: رضا سیگاری

بخش ورزشی تبیان