تبیان، دستیار زندگی
اگر هنگام رانندگی از بزرگراه خارج شده و در این مسیر ناگهان با یک مغازه آن هم وسط خیابان مواجه شدید گمان نکنید که در مقابل دوربین مخفی هستید. چنین مغازه‌هایی در برخی محله‌های دور افتاده و اطراف شهر‌ها وجود خارجی دارند. بهتر است امیدوار باشید که دیروقت و در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دزدی از قانون،هنرشهروندان


اگر هنگام رانندگی از بزرگراه خارج شده و در این مسیر ناگهان با یک مغازه آن هم وسط خیابان مواجه شدید گمان نکنید که در مقابل دوربین مخفی هستید. چنین مغازه‌هایی در برخی محله‌های دور افتاده و اطراف شهر‌ها وجود خارجی دارند. بهتر است امیدوار باشید که دیروقت و در تاریکی شب به یکی از آنها بر نخورید.


شهر-موتور سواری

دیرباز بسیاری به هوای ثواب کردن کباب می‌شدند. این افراد اگر مانند موتورسواری که در تصویر می بینید ، کباب هم نشوند دست‌کم مصدوم می‌شوند. کافی است موتورسوار یاد‌شده کمی تعادلش به هم بخورد و به قول گزارشگران ورزشی بعد از چند پشتک و آفتاب مهتاب، راهی اتاق عمل شود. آن‌وقت است که متوجه می‌شود به جای هُل دادن موتور‌‌سیکلت با پا، در واقع لگد به بخت خود می‌زده است. بالاخره لگد به بخت که فقط محدود به پشت کردن به موقعیت‌های مناسب نمی‌شود. انواع جدیدی هم دارد که این حرکت اخیر یکی از آنهاست.

ناگهان یک مغازه

اگر هنگام رانندگی از بزرگراه خارج شده و در این مسیر ناگهان با یک مغازه آن هم وسط خیابان مواجه شدید گمان نکنید که در مقابل دوربین مخفی هستید. چنین مغازه‌هایی در برخی محله‌های دور افتاده و اطراف شهر‌ها وجود خارجی دارند. بهتر است امیدوار باشید که دیروقت و در تاریکی شب به یکی از آنها بر نخورید.

وزن مجاز

گویا نامیدن خودرو‌های باربر با اسامی پنج‌تن، ده تن و غیره حسابی اسباب دردسر شده است. برای نمونه برخی راننده‌ها تصور می‌کنند از آنجا که مثلا خودروی پنج تن دارند می‌توانند هر باری را زیر این وزن جابه‌جا کنند. حال با این مقدمه تصور کنید راننده‌ای می‌خواهد بار پنبه جابه‌جا کند. پنج تن پنبه دست‌کم یک تریلی 18‌چرخ می‌طلبد و جا دادن آن روی وانت‌بار کلی مهارت می‌خواهد. البته راننده‌های سطح شهر این مهارت را دارند. مهارتی که نسبتی با دوراندیشی، احتیاط و توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی ندارد. راننده‌ای را که در تصویر مشاهده می‌کنید نیز بار یونلیت سبک ساختمانی زده و لابد برای اثبات حقانیت خود به پلیس، قصد دارد روی باسکول هم برود.این درحالی است که پلیس وی را به‌دلیل حمل بار دارای ارتفاع غیرمجاز جریمه می‌کند.

زیباسازی هرمی

سازمان زیباسازی شهرداری و حتی برخی شهروندان خوش‌سلیقه مدام سعی می‌کنند ظاهر شهر جلوه بهتری داشته باشد. در این راه کلی وقت، انرژی و هزینه صرف می‌شود. با وجود این برخی افراد و مسئولان بعد از یک کارِ قانونی دست به اقدامی می‌زنند که چندان با اصول زیباسازی و حتی بر هم نزدن ظاهر شهر هماهنگی ندارد. برای نمونه بعد از پلمپ  خانه اجاره داده شده به شرکت‌های هرمی، می‌توان مراتب را به وسیله یک پارچه نوشته یا پلاکارد به آگاهی مردم رساند.

شهر-ماشین

سرقت در روز روشن

نیم‌ساعت در صف جایگاه‌های‌سوخت هستی و می‌بینی برخی راننده‌ها به‌راحتی صف را دور زده و به بهانه رفتن به تعمیرگاهِ داخل جایگاه، یا هر بهانه‌ دیگری نوبت دیگران را می‌دزدند.

با وجود این آب از آب تکان نمی‌خورد. فروشنده،‌ کالای تاریخ گذشته داخل کیسه مشتری می‌گذارد، راننده خطی، بیش از کرایه مصوب پول طلب می‌کند و خلاصه برخی دیگر نیز در روز روشن دزدی می‌کنند و باز هم آب از آب تکان نمی‌خورد. با اینکه در نبود یا کمرنگ شدن نقشِ وجدان، دل شهروندان به قانون خوش است برخی سارقان حتی قانون را نیز می‌دزدند. نماد سرقت قانون را هم می‌توانید در این تصویر مشاهده کنید. ابتدا پارک‌کردن زیر تابلوی «حمل با جرثقیل» برای ما عادی شد اما ممکن است از فردا مشاهده سرقت این تابلو نیز برای ما به امری عادی و روزمره تبدیل شود. از کابل‌های برق گرفته تا چراغ‌های وسط خیابان ممکن است یکی‌یکی ناپدید شوند و جای خالی آنها برای شهروندان دردسر درست کند. بنابراین به نظر می‌رسد باید تمهیدات جدیدی برای پیشگیری از گسترش انواع جدید جُرم اندیشیده شود.

گَهی پشت به زین و...

هر چند نمی‌توان منکر وجود مشکلاتی مانند آلودگی‌های صوتی و جوی یا ترافیک سنگین در پایتخت شد اما مزایایی نیز در این شهر وجود دارد. برای آموزش انواع ضرب‌المثل به کودک خود می‌توانید دست وی را گرفته و فقط چند ساعت در این شهر گردش کنید. آن وقت است که انواع ضرب‌المثل‌ها را همراه با مصداق عملی آن می‌توانید به وی نشان دهید. شیشه شکسته مغازه شیشه‌فروش، نشتی قطره‌قطره لوله آب و جمع‌شدن آب فراوان در گودال پیاده‌رو، ماهیگیری از آب گل‌آلود و مملو از زباله دریاچه‌ها و سرانجام صندلی‌های بسته شده به پشت یک خودرو که مصداق عملی « گهی پشت به زین و گهی زین به پشت» می‌شود. به‌هر حال از آنجا که جای ضرب‌المثل‌ها در کتاب‌هاست بهتر است بساط انواع منفی آن‌را از شهر جمع کنیم.

بانک مجهز

شهر-بانک

این روز‌ها در هر بانکی می‌توان نوع دیگری از برخورد با مشتری را مشاهده کرد. در برخی بانک‌ها اگر همین طور پیش برود ممکن است کارمند بانک بادبزن به دست گرفته و بادت هم بزند اما در برخی دیگر از بانک‌ها باید با کلاه‌ایمنی داخل بانک بروی تا اگر دعوا و مرافعه شد دچار ضربه مغزی نشوی. از نمونه‌های اغراق آمیز که بگذریم وضعیت تعدادی از بانک‌ها به هیچ‌وجه رضایت‌بخش نیست. خودکار روی میز جوهر ندارد. کاغذ کپی زیر قبض‌ها نیز یک کاربن کوچک است که مدام به این سو و آنسو می‌رود و سرانجام نیز نصف برگه زیرین از مندرجات خالی می‌ماند.

بدآموزی رسانه

بارها درمورد اینکه حرکت با خودرویی که ایراد فنی دارد می‌تواند سرانجام منجر به یک‌حادثه دلخراش شود نوشته شده است اما در سریال‌های تلویزیونی گاهی تصاویری پخش می‌شود که به‌قول معروف همه رشته‌ها را یکجا پنبه می‌کند. جدا از توصیه‌ها و ایراداتی که به سریال‌های ماورایی این ماه گرفته می‌شود و توصیه‌هایی که درباره تاثیرات منفی آنها روی کودکان رد و بدل می‌شود اما نقش منفی آنها فقط به بخش ماورایی‌شان برنمی‌گردد. به‌طور نمونه می‌توان به‌راحتی حدس زد که تصویر خودروی زه وار دررفته‌‌ای که فقط با یک‌چراغ سالم در میان سایر خودروها ویراژ می‌دهد، چه آموزش نامناسبی می‌تواند برای کودکان داشته باشد. به‌هرحال بهتر است در این مورد که تصاویر، ارتباط عمیقی با کودکان برقرار می‌کنند و چقدر می‌توانند روی شکل‌گیری فرهنگ شهری آنها موثر باشند، بیشتر توجه شود.

بخش اجتماعی تبیان


منبع:همشهری