تبیان، دستیار زندگی
آنچه بیش از ناتوانی جسمی و حركتی بیماران مبتلا به ام اس را می‌آزارد، نحوه تعامل مسولان دارویی كشور است. هر روز قیمتی برای داروهای آنها تعیین میشود و اصرار دارند تا بیماران از داروهای ایرانی استفاده كنند. پیش از این با ساخت داروی سینوكس ایرانی بجای آوونكس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درد گرانی فراتر از درد بیماری

داروی بیماران‌ "ام اس" از 175 به 500 هزار تومان رسید


آنچه بیش از ناتوانی جسمی و حركتی بیماران مبتلا به ام اس را می‌آزارد، نحوه تعامل مسولان دارویی كشور است. هر روز قیمتی برای داروهای آنها تعیین میشود و اصرار دارند تا بیماران از داروهای ایرانی استفاده كنند. پیش از این با ساخت داروی سینوكس ایرانی بجای آوونكس خارجی برخی بیماران مصرف دارو را برای مقطعی متوقف كردند تا نتایج حاصله از مصرف داروی ایرانی در بیماران دیگر را مشاهده كنند.


دارو

«بتافرون، ربیف و آوونکس» شاید این سه نام در نظر مردم عادی و سالم جامعه، اسامی داروهای رایجی باشد که در هر داروخانه یافت می‌شود اما این سه دارو، ویژه کنترل و نه درمان بیماری‌ ام اس است. بیماری‌ ام اس یک بیماری ناشناخته است که سیستم عصبی بیماران مبتلا را درگیر می‌کند و هنگامی در بدن آغاز می‌شود که گلبول‌های سفید که نقش دفاعی در بدن دارند به میلین که حفاظتی برای رشته‌های عصبی است و کمک می‌کند که پیام‌های الکتریکی با سرعتی چندین برابر منتقل شوند، بجای یک عامل بیگانه حمله می‌کنند و هر بار که این گلبول‌ها به رشته‌های اعصاب مربوط به یکی از اندام‌های بدن حمله کنند، آن اندام دچار مشکل می‌شود.

به گزارش «فردا»، تعداد بیماران مبتلا به‌ ام اس در طی سالهای اخیر در کشورمان افزایش چشمگیری داشته است و هنوز هیچ کس دلیل ابتلای افراد به این بیماری را نمی‌داند لذا از آن به عنوان بیماری موذی یاد می‌کنند. این بیماری در بین زنان و جوانان شایع‌تر از مردان است و متاسفانه سن ابتلا به این بیماری رو به کاهش است. بیماران مبتلا به‌ام اس در طول مدت فعال شدن حمله‌ها از وضعیت نامناسبی برخوردار می‌شوند و در برخی مواقع حتی توانایی راه رفتن را هم ندارند و باید برای بهبود از داروهای کمکی استفاده کنند. بیماران مبتلا به‌ام اس از نوع پیشرونده وضعیت نامناسبتری از وضعیت بیماران مبتلا به‌ام اس خوش خیم دارند و بعضا بر روی ویلچر به زندگی خود ادامه می‌دهند.

اکنون بیماران چشم به مذاکرات مسولان انجمن‌ام اس با مسولان دارویی کشور دارند تا شاید ذره‌ای همکاری، مانع از حادث شدن مشکلات بیشتر برای آنان شود

آنچه بیش از ناتوانی جسمی و حرکتی بیماران مبتلا به‌ام اس را می‌آزارد، نحوه تعامل مسولان دارویی کشور است. هر روز قیمتی برای داروهای آن‌ها تعیین می‌شود و اصرار دارند تا بیماران از داروهای ایرانی استفاده کنند. پیش از این با ساخت داروی سینوکس ایرانی بجای آوونکس خارجی برخی بیماران مصرف دارو را برای مقطعی متوقف کردند تا نتایج حاصله از مصرف داروی ایرانی در بیماران دیگر را مشاهده کنند که در ‌‌نهایت بیشتر بیماران با پرداخت هزینه بیشتر، مصرف داروی خارجی را ادامه دادند.

دارو

اکنون نیز داروی «ربیف ایرانی» ساخته شده است و پروژه تردید میان خرید داروی ایرانی و خارجی، گریبان بیمارانی را گرفته است که مهم‌ترین داروی بهبود آن‌ها آرامش و دوری از استرس است. در هفته گذشته بیمارانی که برای خرید داروی ربیف به داروخانه‌ها مراجعه و 175 هزار تومان به صندوق تحویل دادند، مطلع شدند که نرخ این دارو به حدود 500 هزار تومان رسیده است. در مقابل اعتراضات آن‌ها هم پاسخ داده شد که از داروی ایرانی با نرخ حدود 80 هزار تومان استفاده کنید. برخی بیماران از بضاعت مالی بالایی برخوردار نبود، داروی ایرانی را خریداری کردند و بخشی هم از مصرف دارو صرفنظر کردند تا شاید فرجی حاصل شود. برخی بیماران هم اذعان داشتند که پزشکانشان، آن‌ها را از خرید و مصرف داروی جدید بر حذر داشته و گفته‌اند اگر پول خرید داروی خارجی را ندارید، بهتر است دارو مصرف نکنید.

اکنون بیماران چشم به مذاکرات مسولان انجمن‌ام اس با مسولان دارویی کشور دارند تا شاید ذره‌ای همکاری، مانع از حادث شدن مشکلات بیشتر برای آنان شود .

بخش اجتماعی تبیان


منبع:فردا نیوز