تبیان، دستیار زندگی
بازی‌های رایانه‌ای یا ویدیویی نوعی سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکرو کنترلر انجام می‌شود. بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای به دلیل تولید تصویر متحرک با قابلیت نمایش روی صفحه تلویزیون یا نمایشگر رایانه، بازی ویدیویی نیز..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرانجام بازی‌های ویدئویی به کجا رسید؟


بازی‌های رایانه‌ای یا ویدیویی نوعی سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکرو کنترلر انجام می‌شود. بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای به دلیل تولید تصویر متحرک با قابلیت نمایش روی صفحه تلویزیون یا نمایشگر رایانه، بازی ویدیویی نیز محسوب می‌شوند. تعداد مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای در سال‌های گذشته افزایش چشمگیر داشته و این بازی‌ها به یکی از پر هوادارترین سرگرمی‌های موجود تبدیل شده‌اند.

قسمت اول تاریخچه بازی‌های ویدئویی

1991 :  نینتندو کنسول Super Nintendo Entertainment System (SNES) و یا همان میکروی خودمان را در آمریکای شمالی عرضه میکند ! شرکت Capcom بازی Street Fighter II را عرضه میکند.سگا اولین نسخه ی بازی Sonic the Hedgehog را عرضه میکند و از شخصیت Sonic به عنوان نماد خودش استفاده میکند.شرکت الکترونیکی Philips دستگاه CDi و یا Compact Disk Interactive را عرضه میکند که از دیسکهای فشرده استفاده میکند.

تاریخچه بازی‌های ویدئویی (2)

1992 :  بازی Mortal Kombat از شرکت Midway عرضه میشود. بازی 7th Guest از شرکت Virgin Games تبدیل به پرفروشترین بازی کامپیوتری در آن زمان میشود. سگا بازی Virtua Racing را که یک بازی رانندگی سه بعدی بود عرضه میکند.

شرکت id Software با مدیریت جان کارمک بازی Wolfenstein 3D را عرضه میکند که اولین بازی اول شخص رسمی سه بعدی در تاریخ بازیهای ویدئویی است.شرکت Virtuality بازی Dactyl Nightmare را که یک بازی Arcade بهمراه دستگاههای شبیه سازی مجاری (VR) بودند را عرضه میکند.

1993 :  بازی شرکت Cyan با نام Myst عرضه شده و تبدیل به پرفروشترین بازی سیستمهای کامپیوتری تا سال 2002 میشود.شرکت id Software بازی Doom را عرضه میکند.سگا بازی Virtua Fighter که یک بازی مبارزه ایی سه بعدی بود عرضه میکند.سیستمهای خانگی جدیدی از جمله LaserActive CLD-A100 از شرکت Pioneer و Jaguar از شرکت آتاری عرضه میشوند.

در سال 2001 کنسولهای Xbox از شرکت مایکروسافت و GameCube از شرکت نینتندو معرفی میشوند.شرکت Midway با صنعت بازیهای Arcade خداحافظی میکند

1994 :   نینتندو بازی Donkey Kong Country را برای سیستمهای خانگی عرضه میکند. کنسولهای Sega Saturn و Sony Playstation در ژاپن عرضه میشوند.شرکت Blizzard بازی استراتژی همزمان Warcraft را عرضه میکند. شرکت سگا بازی Daytona USA را برای سیستمهای Arcade عرضه میکند که یک بازی رانندگی با تکنولوژی Texture Mapping عرضه میکند.کنسول خانگی Neo.Geo از شرکت SNK پدیدار میشود.

1995 :   کنسولهای Sony Playstation و Sega Saturn در آمریکای شمالی عرضه میشوند.شرکت نینتندو بازی Donkey Kong Country 2 : Diddy’s Kong Quest را عرضه میکند.شرکت Blizzard قسمت دوم بازی Warcraft را عرضه میکند.

تاریخچه بازی‌های ویدئویی (2)

1996 :   کنسول Nintendo 64 در ژاپن و آمریکای شمالی عرضه میشود.نینتندو همچنین کنسول دستی خاصی را با نام Virtual Boy عرضه میکند که دارای دو صفحه ی مختص برای هر کدام از چشمها بود و نگاه کردن هر چشم به این صفحه های جدا باعث تفاوت رنگی صفحه و ایجاد تصاویر سه بعدی درون چشم میشد.موسسه ی تکنولوژی DigiPen تبدیل به اولین موسسه ی  آموزش ساخت بازیهای ویدئویی میشود.

1997 :   کنسول Nintendo64 در اروپا و استرالیا عرضه میشود. شرکتهای فیلمسازی DreamWorks و Universal به همراه شرکت Sega اولین Arcade با نام GameWorks را در ایالت سیاتل برپا میکنند.بازی Tamogotchi از شرکت Bandai عرضه میشود.قسمت دوم بازی Myst با نام Riven از شرکت Cyan عرضه میشود. سگا بازی Top Skater را که یک بازی Arcade با یک Interface اسکیت بود عرضه میکند.نینتندو  بازی Mario Kart 64 را عرضه میکند.بازی Ultima Online به عنوان اولین بازی MMORPG شروع به کار میکند.

1998 :   شرکت Konami اولین نسخه ی بازی Dance Dance Revolution را بهمراه اولین نسخه های بازیهای Beatmania و GuitarFreaks عرضه میکند. کنسول دستی جدید نیتندو با نام Gameboy Color عرضه میشود. شرکت Sierra Studios بازی Half-Life را عرضه میکند.شرکت SNK کنسول دستی  Neo.Geo Pocket را معرفی و عرضه میکند.شرکت Rockstar Games بازی Grand Theft Auto را معرفی میکند.

در سال 2007 بازی World of Warcraft با بیش از 9 میلیون بازیباز در سرتاسر دنیا به معروفترین و موفقترین بازی MMORPG تاریخ تبدیل میشود

1999 : کنسول DreamCast شرکت سگا عرضه میشود.بازی Everquest به عنوان دومین MMORPG رسمی کار خود را آغاز میکند.نینتندو بازی Donkey Kong 64 را عرضه میکند. کنفرانس ساخت بازیها، اولین فستیوال بازیهای مستقل را برگزار میکند. بازی Tony Hawk’s Pro Skater عرضه میشود.بازی MMORPG با نام Asheron’s Call شروع به کار میکند.

2000:  کنسول Sony Playstation 2 معرفی میشود.نینتندو به فروش صد میلیونی GameBoy دست پیدا میکند.بازی The Sims از شرکت Maxis عرضه میشود. شرکت پست ایالات متحده مهر مخصوصی برای بازیهای ویدئویی را معرفی میکند.

2001 :   کنسولهای Xbox از شرکت مایکروسافت و GameCube از شرکت نینتندو معرفی میشوند.شرکت Midway با صنعت بازیهای Arcade خداحافظی میکند.بازی Halo : Combat Evolved از شرکت Bungie معرفی میشود. Sega به طور رسمی اعلام میکند که دیگر قصد ساخت کنسولهای بازی را ندارد.

تاریخچه بازی‌های ویدئویی (2)

2002 :   بازی The Sims پس از دو سال گوی سبقت را در فروش از رقبا ربوده و با جلو زدن از بازی Myst تبدیل به پر فروشترین بازی کامپیوتری تمام تاریخ میشود.بازی MMORPG با نام Sims Online شروع به کار کرده و شرکت Sega بازی Rez را بر روی Playstation 2 عرضه میکند.سرویس بازیهای آنلاین مایکروسافت با نام Live شروع به کار میکند.

2003 :   بازی نقش آفرینی به شدت آنلاین (MMORPG) جنگهای ستاره ایی شروع به کار میکند.نینتندو تولید کنسولهای NES و SNES را بالاخره متوقف میکند.بازی Enter the Matrix از شرکت آتاری منتشر میشود.شرکت Nokia تلفن همراه مخصوص بازی خود را با نام N-Gage عرضه میکند.

2004 :   سونی کنسول دستی Playstation Portable را در ژاپن و Playstation 2 را در چین عرضه میکند.شرکت نینتندو کنسول دستی Nintendo DS را معرفی و عرضه میکند.شرکت Bungie قسمت دوم بازی Halo را منتشر میکند.

2005 :   نینتندو کنسول دستی Gameboy Micro را عرضه میکند.سونی کنسول PSP را در آمریکای شمالی و از طرفی مایکروسافت کنسول Xbox 360 را عرضه میکند.شرکت Tiger Telematics کنسول دستی خود را با نام Gizmondo  در آمریکا و انگلستان عرضه میکند. علامت بازی The Sims بر روی مهرهای پستی کشور فرانسه معرفی میشوند.

2006 :   کنسولهای Nintendo Wii و Sony Playstation 3 عرضه میشوند.از طرفی مایکروسافت اقدام به فروش Xbox360 در استرالیا میکند.

2007 :   بازی World of Warcraft با بیش از 9 میلیون بازیباز در سرتاسر دنیا به معروفترین و موفقترین بازی MMORPG تاریخ تبدیل میشود.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از: ویکیپدیا، cyberlone