تبیان، دستیار زندگی
اگر بگوییم دنیای امروز، دنیای ایده و خیال است بی راه نگفته ایم. مرز میان ایده و تکنولوژی به قدری کم شده است که شرکت‌ های رقیب بر سر ایده های ناب و زمان تولید کوتاه رقابت می کنند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهانی شبیه سینمای علمی-تخیلی


اگر بگوییم دنیای امروز، دنیای ایده و خیال است بی راه نگفته ایم. مرز میان ایده و تکنولوژی به قدری کم شده است که شرکت‌ های رقیب بر سر ایده های ناب و زمان تولید کوتاه رقابت می کنند.

ما آیندگان فیلم های علمی تخیلی دهه 70 هستیم! یک بار دیگر جمله قبل را بخوانید. اگر به داستان های کمیک، فیلم ها و سریال های ژانر علمی تخیلی آن دوران نگاهی بیندازید، همواره سال 2000 و سال های بعد از آن آینده‌ای دوردست و در عین حال بسیار تکنولوژی زده بوده است.

عناوینی چون کامپیوترهای هوشمند، ربات هایی که سرپیچی می کنند،  بیگانه های فرازمینی، سفر در زمان، پیمایش آسمان، ابزارهای جاسوسی فوق پیشرفته، ابزارهای ارتباطی و... نمونه هایی از محتوای کلی این داستان ها هستند. بسیاری از این عناوین به مرحله واقعیت رسیده و در دسترس همگان قرار دارند و برخی نیز هنوز در ژانر علمی تخیلی قرار گرفته اند.

جالب است بدانید که شرکت اینتل به تازگی اقدام به استخدام نویسندگان داستان های علمی تخیلی کرده است. همان طور که نسل فعلی مدیون نویسندگانی مانند ژول ورن است، آیندگان نیز به پشتوانه‌ای قوی برای پرورش قدرت تخیل و به دنبال آن فناوری نیاز دارند

همان طور که قبلا در مطلب "واقعیت مجازی، واقعی‌ست"  گفتیم، ایده بسیاری از تکنولوژی های فعلی در بستر قوه تخیل فیلمسازان ژانر علمی تخیلی به حقیقت پیوسته است. در این مطلب سعی داریم چندین نمونه دیگر از این فناوری ها و گجت‌ها را معرفی کنیم.

ساعت موبایلی

سال 1946 کتاب کمیکی منتشر شد که شخصیت اصلی آن با نام "دیک تریسی" ساعتی به دست داشت که به کمک آن می توانست با دیگران ارتباط برقرار کند.

سال 1990 بر اساس این کتاب کمیک فیلم "دیک تریسی" ساخته شد و در آن ساعت موبایلی تنها یک واکی تاکی بود ولی بعدها در سری بعدی کتاب های کمیک این ساعت ها پیشرفته تر شدند تا حدی که صفحه نمایش دیجیتال هم داشتند.

ساعت موبایلی

19 سال بعد در سال 2009، شرکت ال جی در همایش محصولات الکترونیکی خود از ساعتی رونمایی کرد که نه تنها ساعت بود بلکه با داشتن صفحه نمایش اسکرین لمسی، دوربین عکاسی و اسپیکر می توانستید با آن تماس تلفنی هم برقرار کنید. هرچند از این محصول اقبال زیادی به عمل نیامد ولی ال جی ساعت "دیک تریسی" را ساخت.

امیدوارم روزی مانند ساعت دیک تریسی، ساعت برنارد هم ساخته شود. ساعت برنارد را به خاطر دارید؟!

ماشین بدون راننده یا خودرو

مرد ویرانگر 1993 یکی از فیلم های به یاد ماندنی دهه 90 میلادی است. در این فیلم شخصیت اصلی ماشینی دارد که بدون راننده، حرکت می کند. ایده ماشین های بدون راننده قبلا هم دیده شده است ولی در این فیلم و فیلمی مانند "من، روبات" ساخته سال 2004 بیشتر در ذهن مردن نفوذ کرد. مگر می شود آئودی ویل اسمیت را فراموش کرد؟

ماشین بدون راننده یا خودرو

شرکت جنرال موتورز در سال 1939 قصد داشت خودروهایی را طراحی کند که بتوان آنها را با امواج رادیویی به حرکت در آورد. سالها بعد این ایده تکامل یافت و در قالب خودروهای بدون راننده گوگلی در آمد.

هدست بلوتوث

به جرئت می توان گفت سریال پیشتازان فضا یا Star Trek یکی از تاثیر گذارترین فیلم های علمی تخیلی دهه های اخیر است. سریالی که سالها از نسل خودش جلوتر بود و حتی امروز نیز با تحسین از این مجموعه موفق یاد می شود.

هدست بلوتوث

در دورانی که این سریال پخش می شد، چیزی به اسم هدست بلوتوث برای ارتباط های مردمی وجود نداشت ولی کاراکترهای این شخصیت برای صحبت با دیگران از هدست های امروزی استفاده می کردند. برای مثال تصویر بالا اوهارا یکی از شخصیت های این سریال را نشان می دهد.

روبات های کارگر

روبات های کارگر به طور گسترده در کارتون های دهه 60 میلادی عمومیت پیدا کرد. روبات هایی که تنها جارو برقی نبودند بلکه کل خانه را تمیز می کردند و به کارهای صاحبشان رسیدگی می کردند. کارتون "The Jetsons" تنها مثالی از این انیمیشن هاست.

روبات های کارگر

در نهایت در سال 2002 روبات Roomba ىر ماساچوست ساخته و با قیمتی معادل 199.95 دلار وارد بازار شد. این روبات می توانست به صورت هوشمند و اتوماتیک کف اتاق را جارو بکشد. بعدها در سایر نسخه ها این روبات توسعه داده شد و قابلیت شستشو نیز به آن اضافه گشت.

موبایل تاشو

دوباره باز می گردیم به سریال پیشتازان فضا. ایده گوشی های تاشو برای اولین بار در این سریال دیده شد با این تفاوت که به جای تماس های زمینی، شخصیت ها با گوشی های تاشوی خود می توانستند با سایر کهکشان ها و سیارات ارتباط برقرار کنند.

موبایل تاشو

سال ها بعد شرکت موتورولا گوشی RAZR  را ساخت که یکی از پرفروش ترین و به یادماندنی ترین مدل های این برند شد.

تماس های هولوگرافیک

به تصاویر سه بعدی تحت شرایط خاصی هولوگرام گفته می شود. ارتباطات هولوگرافیک در خیلی از فیلم ها دیده شده است. اگر هنوز نمی دانید منظور از هولوگرافیک چیست سکانس هایی را به یاد بیاورید که شخصی به صورت سه بعدی از یک سر دنیا در یک سر دیگر دنیا در استوانه هایی نورانی ظاهر می شود و شروع به صحبت کردن می کند.

یکی از اولین سکانس ها از این دست، صحنه‌ای از فیلم اول جنگ ستارگان 1977 است که پرنس لیا در آن به صورت هولوگرام ظاهر می شود تا برای سیاره خود کمک بگیرد.

تماس های هولوگرافیک

سال 2008 شرکت استرالیایی Telstra برای اولین بار و به صورت عمومی، ارتباط میان مهندس ارشد خود در همایشی را به صورت هولوگرافیک برقرار کرد. این همایش 460 مایل با مهندس ارشد فاصله داشت.

تماس های هولوگرافیک

همچنین در انتخاب ریاست جمهوری آمریکا در سال 2009 شبکه سی ان ان از یک سیستم پیچیده دوربین برای نمایش مهمان های خود به صورت هولوگرافیک  استفاده کرد. در این سیسیتم از 35 دوربین پیشرفته به طور همزمان استفاده می شد.

اثر انگشت

ایده استفاده از اثر انگشت برای قفل کردن و یا باز کردن قفل در فیلم Predator ساخته سال 1987 مطرح شد. موجودات فرازمینی و بیگانه در این فیلم برای فعال کردن ابزاری که به مچ دست خود بسته بودند باید اثر انگشت خود را روی صفحه دستگاه می گذاشتند.

اثر انگشت

خیال نکنید اپل اولین کسی بود که ایده استفاده از اثر انگشت برای از قفل خارج کردن گجت های لمسی را داد، نخیر، این ایده متعلق به آدم فضایی‌هاست!

کنترل کامپیوتر

زیاد دور نمی رویم. این ایده مربوط به دهه 70 یا 80 میلادی نیست. حتی مربوط به دهه 90 میلادی هم نیست. در سال 2002 وقتی فیلم "گزارش یک اقلیت" با بازی تام کروز اکران شد، کمتر کسی تصور می کرد به این زودی بشود کامپیوترها را تنها با اشاره از راه دور کنترل کرد.

کنترل کامپیوتر

بله. کینکت...

ااین روزها با خریدن کینکت 150 دلاری شرکت مایکروسافت و نرم افزاری که اوایل امسال معرفی شد، می توان با سیستم عامل ویندوز این کار را کرد.

کامپیوترهای هوشمند

قبلا از فیلم "2001، یک ادیسه فضایی" گفته ایم. در این فیلم با کامپیوتری بسیار هوشمند به نام Hal 9000 طرفیم که هوش بشری را به چالش می کشد.

کامپیوترهای هوشمند

ىر سال 1997 شركت IBM كامپیوتر هوشمندی را طراحی کرد که تواسن در مسابقه شطرنج قهرمان بزرگ دنیا، گری کاسپاروف را شکست دهد. این کامپیوتر Deep Blue نام داشت.

شما به کدام فناوری علاقه دارید؟ دوست دارید کدام یک از تکنولوژی های مطرح شده در داستان های علمی تخیلی و یا فیلم های این ژانر به حقیقت تبدیل شود؟

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان