تبیان، دستیار زندگی
روزی پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) صحنه عجیبی دید. گروهی از مردان بر پشت چهارپایان و شترهایشان نشسته و گرم گفتگو بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهربانی به حیوانات

مهربانی به حیوانات

روزی پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) صحنه عجیبی دید. گروهی از مردان بر پشت چهارپایان و شترهایشان نشسته و گرم گفتگو بودند. چهارپایان هم خسته و خاموش ایستاده بودند، گویی که مردان آنها را به عنوان چهار پایه و پشتی گرفته و بر آنها نشسته بودند.

حضرت به آنها فرمود: «اگر چهارپایان شما سالم بودند آنها را صدا کنید و بر پشتشان سوار شوید، اما آنها را محل نشیمن خود برای صحبت کردن در کوچه و بازار قرار ندهید. چه می دانید، شاید چهارپا بهتر از سوارش باشد و بیشتر از او خدا را یاد کند!»

و اسلام این چنین ما را به مهرورزی با حیوانات ترغیب می کند. پیامبر می فرماید: «هر گاه به چراگاه رسیدند افسار چهارپا را رها سازید تا با آسایش هر چه می خواهد بچرد و برای راه رفتن نیرومند شود.»

روز دیگری رسول خدا از کنار شتری گذشت که از شدت گرسنگی و کار زیاد پشتش به شکمش چسبیده  بود. او با دیدن این صحنه فرمود: «از خداوند بترسید. برای رعایت حال این چهارپایان زبان بسته از آنها درست سواری بگیرید و به آنها درست غذا بدهید.»

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:هم قصه، هم پند(101 حکایت اخلاقی)

مطالب مرتبط:

تولد آدم

بخشى از خطبه حضرت زهرا (س)

سخنانی دلنشین از دو معصوم

سخنانی از رسول نور

به خدا توکل کن

پاداش خوش نیتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.