تبیان، دستیار زندگی
آلرژى ها بیشتر در اوایل بهار و پاییز خود را نشان مى دهند. كسانى كه حساسیت هاى بهارى دارند نسبت به گیاهان موجود در محل زندگى خود حساس هستند و گرده موجود در گیاهان باعث آزار آنان مى شود. گرده ها چه هستند؟ گرده ها سلول هاى...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلرژى هاى فصلى

آلرژى ها بیشتر در اوایل بهار و پاییز خود را نشان مى دهند. كسانى كه حساسیت هاى بهارى دارند نسبت به گیاهان موجود در محل زندگى خود حساس هستند و گرده موجود در گیاهان باعث آزار آنان مى شود.

گرده ها چه هستند؟ گرده ها سلول هاى نر كوچك و تخم مرغ شكل در گل هاى گیاهان هستند. البته گرده گیاهان با گل هایى با رنگ روشن و گل هایى چون رز، معمولاً ایجاد آلرژى نمى كنند. یكى از راه هاى انتقال این گرده ها توسط زنبورها، سایر حشرات و وزش باد است.

پس از پایان كار روزانه بدن (خصوصاً موها) و لباسهایتان را بشویید تا امكان حضور گرده هاى حساسیت زا درمحل خواب و زندگیتان به حداقل برسد.

بسیارى از درختان چمن و علف هاى هرز كوتاه گرده هاى كوچكى دارند كه سبك و خشك هستند و به خوبى از جایى به جایى دیگر منتقل مى شوند و باعث آلرژى هاى فصلى و ورم غشاى مخاطى بینى در اوایل بهار مى شوند.

گرده هاى درختانى همچون بلوط، سرو، نارون، غان، زبان گنجشك، سپیدار (تبریزى)، چنار و افرا بیش از سایر درختان امكان به وجود آمدن این واكنش ها را دارند.

چگونه شدت بروز این حساسیت ها را كاهش دهیم و یا مانع آن شویم؟

- شب ها و هنگام خواب، پنجره هاى اتاق خواب خود را بسته نگه دارید تا مانع ورود گرده هاى گیاهى به محل خواب خود شوید.

- هواى محل زندگى خود را همواره تمیز، خشك و خنك نگه دارید.

- در هنگام رانندگى پنجره هاى اتومبیل خود را بسته نگه دارید.

- فعالیت هاى خود را در محیط هاى سر باز به روزهاى مرطوب موكول نكنید و سعى نمایید این كارها را بیشتر در روزهاى خشك انجام دهید.

- گهگاه با سفر به محیط هایى كه امكان وجود گرده هاى مذكور كمتر است (مانند اطراف سواحل و دریاها) امكان تنفس راحت تر را ایجاد كنید.

- در صورت لزوم از ماسك هاى كاغذى استفاده كنید.

- از آویزان كردن ملحفه و لباس ها درخارج از خانه (به جهت خشك شدن) خوددارى كنید.

- پس از پایان كار روزانه بدن (خصوصاً موها) و لباسهایتان را بشویید تا امكان حضور گرده هاى حساسیت زا درمحل خواب و زندگیتان به حداقل برسد.

در صورت ورم و آزار چشم چه كنیم؟

- كمپرس آب سرد برروى چشم ها مى تواند میزان تورم را كم كند.

- به خاطر داشته باشید كه مالیدن چشم ها نه تنها مشكلى را حل نمى كند بلكه با آزادسازى تركیبات بیشتر باعث افزایش خارش مى شود.

روزنامه ایران

لینک ها:

انواع بیماری آلرژی ( حساسیت )

سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی ؟

چه عواملی باعث آلرژی می شوند

با حساسیت بیشتر آشنا شویم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.