تبیان، دستیار زندگی
امام زمان علیه السلام «واما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله علیهم » در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستیکه آنها حجت من برشما و من حجت خداوند بر آنها هستم. سو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امر به معروف و نهی از منکر

امام زمان علیه السلام

امر به معروف

«واما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله  علیهم »

در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستیکه آنها حجت من برشما و من حجت خداوند بر آنها هستم.

سوال: آیا امر به معروف و نهی از منکر وظیفه حکومت است یا آحاد مردم؟ و توصیه حضرتعالی  در این زمینه چیست ؟

حضرت آیةالله تبریزی:

امر به معروف و نهی از منکر بر هر مکلفی که واجد الشرایط امر به معروف و نهی از منکر  باشد واجب کفایی است.

حضرت آیةالله سیستانی: وظیفه همه مسلمانان است که درموارد تحقق شرائط باید به آن بپردازند و در روایت است که ترک آن مستوجب تسلط ظالمان بر جامعه است

حضرت آیةالله صافی گلپایگانی:

امر به معروف و نهی از منکر بر آحاد مردم در صورت اجتماع شرایط آن.واجب است ولی باید مراتب آن رعایت شود مثلا در موردی که اگر با لحن ملایم امر و نهی شود موثر باشد برخورد با خشونت جایز نیست. و اگر برخورد با خشونت موثر باشد زدن جایز نیست و باید توجه داشت و در بعضی مراتب آن مانند مجروح نمودن محتاج به اجازه مجتهد است در این مورد به رساله راه اصلاح یا امر به معروف و نهی از منکر نوشته حقیر مراجعه نمایید.

حضرت آیةالله بهجت:

با مراعات شرایط آن بر همه واجب است .

حضرت آیةالله سیستانی:

وظیفه همه مسلمانان است که درموارد تحقق شرائط باید به آن بپردازند و در روایت است که ترک آن مستوجب تسلط ظالمان بر جامعه است.

حضرت آیةالله فاضل لنکرانی:

استفتائات

امر به معروف و نهی از منکر زبانی بر عهده همه مردم است اما اگر مستلزم عمل و برخورد فیزیکی باشد باید طبق نظر مسئولین ذیربط باشد.

حضرت آیةالله مکارم شیرازی:

امر به معروف و نهی از منکر سه مرحله دارد: اول و دوم مرحله قلب و زبان است، یعنی متنفر بودن ازگناه و علاقه مند بودن به اطاعت و افراد خطا کار  را با زبان به ترک خطایشان دعوت نمودن. این دو مرحله وظیفه همه آحاد مردم است که از طریق صحیح به نصیحت افراد خطا کار بپردازند. مرحله سوم جنبه های عملی است مانند برچیدن مراکز فساد و دستگیر کردن افراد تبهکار و مانند آن اینها وظیفه حکومت است نه آحاد مردم.

بخش احکام اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.