تبیان، دستیار زندگی
یکی از منابعی که هر گیاه جوان، برای رشد به آن نیاز دارد، فضای مناسب است. گیاه برای پراکندن ریشه ها و گسترش شاخ و برگ های خود، به فضا نیاز دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا گیاهان میوه دارند؟
چرا گیاهان میوه دارند؟

یکی از منابعی که هر گیاه جوان، برای رشد به آن نیاز دارد، فضای مناسب است. گیاه برای پراکندن ریشه ها و گسترش شاخ و برگ های خود، به فضا نیاز دارد. وقتی یک نهال، یا گیاه جوان در نزدیکی گیاهان دیگر قرار گیرد، حتی اگر این گیاه، گیاه مادر باشد، باید برای رشد و دسترسی به آنچه که نیاز دارد با همتابان خود رقابت کند.

گیاهان نمی توانند حرکت کنند، پس چطور می توان مطئمن شد، دانه هایی که به وجود آورده اند عاقبت به مکانی جدید انتقال پیدا می کنند؟

پاسخ این سوال وجود میوه در گیاه است! میوه ها نه تنها از دانه های در حال رشد محافظت می کنند، بلکه روش های منحصر به فردی را برای بذرافشانی یا پراکندگی آن ها به کار می برند. میوه ها  بر اساس شیوه پراکندگی تخم هایشان، شکل، اندازه و انواع متفاوتی دارند. بعضی از گیاهان برای پراکندن دانه های خود از باد، آب و جانوران کمک می گیرند. بعضی دیگر دارای میوه هایی هستند که به یک باره دانه خود را شکافته، پوشش دانه دار را گشوده و دانه را در هوا به مسافت های دور پرتاب می کنند.

معمولاً دانه ها و میوه هایی که به وسیله باد، آب یا ترکیدن غلاف شان پراکنده می شوند سبک و نسبتا کوچک هستند، مثل دانه های خشخاش. دانه های درخت افرا دارای باله هایی هستند، به همین دلیل می توانند در هوا به چرخش در آیند و از درخت مادر دور شوند.

میوه های گل قاصدک دارای پرزهایی است که وقتی باد زیر آن می افتد، مثل یک چتر نجات مینیاتوری (بسیار کوچک) عمل کرده و دانه را تا مسافت های طولانی در هوا به حرکت در می آورد.

بعضی از میوه ها، مثل درخت توسکا به وسیله آب پراکنده می شوند. درختان توسکا نزدیک رودخانه ها رشد می کنند، به همین دلیل میوه هایشان در آب می افتد. چربی دور پوشش دانه به دانه توسکا کمک می کند که روی آب شناور مانده و به مکان مناسبی برسد که امکان رشد را در آنجا داشته باشد.

گیاهانی که برای پراکندن دانه های خود از روش "ترکیدن پوشش دانه" بهره می گیرند، میوه هایی با شکل میوه دارند. هنگامی که دانه های نخود سبز کاملا می رسند، غلاف آن پیچ خورده و خشک می شود. پیچ خوردن غلاف باعث ایجاد دو نیم و ترکیدن و باز شدن آن ها می شود؛ به این ترتیب دانه ها بیرون می ریزند.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:دنیای گیاهان

مطالب مرتبط:

من چگونه حرکت می کنم؟

چرا پنگوئن‌ها دسته‌جمعی حركت می‌كنند؟

کشف قطب نما در مغز پروانه ها

شهاب سنگ چیست؟

از استخوان هایتان چه می دانید؟

گرما و انرژی خورشید

ستاره ات چه رنگی است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.