تبیان، دستیار زندگی
فكر كن از خواب بیدار شوی و ببینی جایی هستی كه هیچ‌كس را نمی‌شناسی و كسانی را كه می‌شناخته‌ای سال‌هاست رفته‌اند، مرده‌اند و حالا دیگر شبیه چیزی كه بوده‌اند نیستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیایی با غریبه های آشنا


فكر كن از خواب بیدار شوی و ببینی جایی هستی كه هیچ‌كس را نمی‌شناسی و كسانی را كه می‌شناخته‌ای سال‌هاست رفته‌اند، مرده‌اند و حالا دیگر شبیه چیزی كه بوده‌اند نیستند....

آلزایمر

بابا، جان خانواده ما بود. او جان خانواده است، اما اگر دیگر خودش به ما بگوید خانواده. او دیگر حتی ما را نمی‌شناسد. یك‌بار برایش یك پیژامه نو خریدم و به او هدیه دادم، مات نگاهم كرد و گفت: من از غریبه‌ها چیزی قبول نمی‌كنم. اول فكر كردم از من دلخور است، اما نبود.

او فقط مرا نمی‌شناخت همین. او كوچك‌ترین پسرش را كه همه به او می‌گفتند عزیز دردانه بابا فراموش كرده بود.او عزیز دل ما بود، اما حالا نمی‌دانم چه بگویم. دیگر دلی نمانده است. بس كه از حال و روز او دلمان ریش است.

او حتی نشستن و ایستادن را هم فراموش كرده است.حتی گاهی غذا توی دهانش می‌ماند و فراموش می‌كند چطور بجود. خدای من او چطور دارد زندگی می‌كند، چطور فكر می‌كند و ما را چگونه می‌بیند؟

فكر كن از خواب بیدار شوی و ببینی جایی هستی كه هیچ‌كس را نمی‌شناسی و كسانی را كه می‌شناخته‌ای سال‌هاست رفته‌اند، مرده‌اند و حالا دیگر شبیه چیزی كه بوده‌اند نیستند.

كسانی كه می‌بینی، غریبه‌هایی باشند كه ادعا می‌كنند قوم و خویش تو هستند و صلاح تو را می‌خواهند. تو دلت می‌خواهد به خانه خودت بروی. دلت می‌خواهد پیش خانواده‌ات برگردی، اما آنها چه كسانی هستند.

تو چه كسی هستی. حس می‌كنی دنیا چاهی بزرگ دارد كه تو در آن افتاده‌ای؛ چاهی كه عمق آن پیدا نیست و هرچه بیشتر سقوط می‌كنی آدم‌ها، صداها، واقعیات، رسوم و دنیا و هرچه در آن است غریبه‌تر و غریبه‌تر می‌شود. چقدر می‌تواند احساس ناامنی و ترس به تو غلبه كند. چقدر ممكن است احساسات ناشناخته‌ای داشته باشی كه حتی نمی‌توانی بگویی. این بلایی بود كه سر بزرگ خانواده ما و جان ما آمد. آلزایمر پدر ما را بلعید.

***************

الف آلزایمر

آلزایمر از كجا شروع می‌شود و چطور به وقوع آن باید شك كرد.چه وقت لازم است به پزشك مراجعه كنیم تا راهی برای درمان آن بجوییم.

متخصصان اتفاق نظر دارند كه علائم اولیه آن عبارت است از:

* فراموش كردن طریقه انجام كارهای روزانه در خانه یا محل كار

* اشكال در نام بردن اشیای معمولی مثل كتاب و تلویزیون

* گم‌شدن حتی در جاهای آشنا

* به زحمت راه‌حل پیدا كردن برای مشكلات روزمره

* زیاد گم‌كردن چیزهایی نظیر كلید

* دگرگونی‌هایی در خلق و خوی و شخصیت

* رفتار غیرعادی

* بی‌علاقگی یا عدم‌تمایل به انجام هر چیز

با مشاهده چند نشانه از این علائم‌ باید به فكر مراجعه به پزشك و تعیین وضعیت مغزی خود برای تشخیص آلزایمر باشید.

آلزایمر با فراموشی‌های كوچك و پراكنده‌ای پیش می‌آید كه ممكن است هرگز به آن توجه نكنیم، اما فراموشی كم‌كم روی زندگی‌مان چنبره می‌زند.

شاید بیمار آلزایمری شما؛ دیگر شما و سایرین را نشناسد، ولی هنوز رفتار خوب و محبت را می‌شناسد. پس به بهانه این‌كه با شما غریبگی می‌كند با او سرد و بی‌عاطفه رفتار نكنید

با پیشرفت بیماری، بیمار دچار اختلال در درك و تشخیص می‌شود و جلوی انجام فعالیت‌های روزمره ‌او را می‌گیرد. بتدریج فراموشی شدید بیمار را ناتوان می‌كند و همزمان اختلالات رفتاری به بیماری اضافه می‌گردد.

پرستار خوبی باشید

شاید بیمار آلزایمری شما دیگر شما و سایرین را نشناسد، ولی هنوز رفتار خوب و محبت را می‌شناسد. پس به بهانه این‌كه با شما غریبگی می‌كند با او سرد و بی‌عاطفه رفتار نكنید.

** متخصصان توصیه می‌كنند هنگام سخن گفتن با بیمار سعی كنید از كلمات ساده و جملات كوتاه و لحنی مهربان استفاده كنید و هر عامل خارجی سر و صدا را حذف كنید.

** او را به اسم صدا كنید و توجهش را جلب كنید و منتظر پاسخ بمانید و در یافتن كلمات به او كمك كنید.

** در كارهایی مثل لباس پوشیدن بگذارید خودش كار را انجام دهد و به او اجازه انتخاب بدهید و در این كار كمكش كنید.

** كارهایی كه انجام می‌دهید را به او توضیح دهید انگار می‌خواهید دوباره به او یاد دهید.

آلزایمر

** برای تغذیه بیمار از تنوع غذایی در سر سفره كم كنید تا باعث گیج شدن بیمار نشوید، وعده‌های متعدد و غذای كم به او بدهید و سعی كنید همه چیزش منظم و سر ساعت باشد.

** از لیوان‌های دارای در پوش یا نی برای نوشیدن مایعات استفاده كنید.

** سعی كنید ظرف غذا برای او راحت باشد و حتی اگر لازم است با دست بخورد.

** وقتی بیمار بسیار آرام و مطیع است او را حمام كنید و صبر و حوصله به خرج دهید.

** همه چیز را چك كنید و به او توضیح دهید.

** دوش‌های دستی، قرار دادن یك صندلی یا نیمكت در حمام، گذاشتن میله‌هایی برای گرفتن آنها، قراردادن موكت یا پلاستیك در كف حمام می‌تواند مفید باشد.

** برای توالت بردن بیمار یك برنامه خاص بگذارید. برای مثال در طی روز هر 3 ساعت یكبار او را به توالت ببرید و به هشدارهای او توجه كنید.

** برای این‌كه در طی شب بیمار دچار بی‌اختیاری نشود مصرف مایعات را از هنگام عصر محدود نمایید.

** با ورزش او را كمی خسته كنید و برنامه خواب منظمی برایش در نظر بگیرید.

** او ممكن است توهماتی داشته باشد، در آن مورد با وی بحث نكنید.

** نگذارید برنامه‌های پر تنش ببیند.

** او ممكن است بی‌هدف از خانه بیرون برود. در صورت امكان در‌های خانه را قفل كنید. مطمئن شوید كه همیشه بیمار یك كارت شناسایی یا كارتی كه آدرس و مشخصات وی رویش نوشته شده همراه دارد.

** همیشه یك عكس جدید از بیمار داشته باشید تا در صورت گم شدن بیمار بتوانید عكس را به پلیس ارائه دهید.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع :

چهاردیواری با تغییر

مطالب مرتبط :

شاد شاد حتی در کهنسالی

تصوراتی كه شما را پیر می‌كند

 دشواری‌های مراقبت از سالمندان

‌بابا بزرگ عروسی‌ات مبارك

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.