تبیان، دستیار زندگی
اگرچه که بچه بد وجود ندارد اما خیلی از بچه ها حقیقتا بد سفر هستند. آنها هیچ ذهنیتی از جاده و مسیر و سفر ندارند و ممکن است با بدقلقی هایشان سفر را به شما و اطرافیانتان هم تلخ کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر خوب با بچه های بد


اگرچه که بچه بد وجود ندارد اما خیلی از بچه ها حقیقتا بد سفر هستند. آنها هیچ ذهنیتی از جاده و مسیر و سفر ندارند و ممکن است با بدقلقی هایشان سفر را به شما و اطرافیانتان هم تلخ کنند.


سفر خوب با بچه های بد

پیشنهاد می کنیم اگر چنین فرزندی دارید، قبل از سفر این نکته ها را مرور کنید تا کمتر اذیت شوید.

مقررات را بگویید

بچه ها دوست ندارند مدت طولانی یک جا بنشینند. قبل از سفر با او از شرایط سفر بگویید، مدت زمانی که  در راه خواهید بود و کارهایی که باید انجام دهد. به او بگویید: «تو كمربند ایمنی را نبسته‌ای؛ اگر این كار را انجام ندهی ماشین حركت نمی‌كند. » اگر كودك از صندلی‌اش بلند شد یا كمربند ایمنی‌اش را باز كرد، اتومبیل را متوقف كنید. مطمئن شوید با این كار كودك می‌فهمد كه قانون مربوط به صندلی اتومبیل حتما اجرا می‌شود و این كه نقض قانون، چه خطرات و عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

پیش از ترك خانه، به كودك بگویید در سفر چه بازی‌ها و فعالیت‌هایی ممنوع است. برای مثال مواردی را كه در توقف‌های بین راه تا مقصد باید رعایت كرد، قانون سر و صدا، قانون بازی، قانون شنا و قانون رستوران را برای او توضیح دهید.

برنامه سفر را مرور کنید

عكس‌ها و نقشه محلی را كه به آنجا سفر می‌كنید به كودك نشان دهید. ماجرا و خاطرات سفرهای گذشته را تعریف كنید. محل موردنظر را با مكانی كه كودك با آن آشناست، مقایسه كنید تا اضطراب او از رفتن به مكانی ناشناخته كاهش یابد.

مشاركت كودك در جمع‌آوری وسایل

به كودك اجازه دهید در بخشی از برنامه تدارك سفر، شركت داشته باشد. به او اجازه دهید در جمع‌آوری لباس‌هایش، انتخاب اسباب‌بازی‌ها، حمل ساك و... كمك كند.

قانون مادربزرگ را جدی بگیرید
سفر خوب با بچه های بد

از رفتار خوب كودكتان تعریف كنید. او را مرتب به خاطر رفتار خوبش تحسین كنید. مثلا برای ماندن روی صندلی اتومبیل به او جایزه دهید. به او بگویید: «لذت می‌برم از این كه به همه درخت‌ها و خانه‌ها نگاه می‌كنی».

در فواصل متناسب توقف كنید

كودكان زیر 6 سال معمولا بی‌قرار هستند حتی اگر در اوایل سفر آرام باشند ولی پس از مدتی محصور ماندن در اتومبیل، هواپیما یا قطار كه با طبیعت ماجراجوی آنها سازگار نیست، بی‌قرار می‌شوند و تحرك خود را از سر می‌گیرند. سعی کنید او را سرگرم کنید و برای این کار تجهیزات لازم را از خانه همراه ببرید.

اجازه پرخوری ندهید

حضور در یک منطقه گرم منجر می شود سریعا آب بدن از دست برود، لذا، هیچ گاه به کودکتان اجازه ندهید به مدت طولانی در آفتاب بمانند، از این رو بهتر است حتماً مقدار زیادی مایعات غیرشیرین به او بنوشانید.

برای خوردن تنقلات دقت كنید

خوراكی‌های بسیار شیرین یا شور نه‌تنها بر میزان انرژی تخلیه نشده كودك می‌افزایند، بلكه احتمال دارد سبب تهوع و دل به هم خوردگی او نیز بشوند. بنابراین در سفر از تنقلات پروتئین‌دار یا كم‌نمك به جای خوراكی‌های شیرین استفاده كنید تا سلامت كودك و سایر اعضای خانواده تضمین شود.

مواظب گرمازدگی کودکتان باشید

حضور در یک منطقه گرم منجر می شود سریعا آب بدن از دست برود، لذا، هیچ گاه به کودکتان اجازه ندهید به مدت طولانی در آفتاب بمانند، از این رو بهتر است حتماً مقدار زیادی مایعات غیرشیرین به او بنوشانید. پوست کودکتان بسیار لطیف و آسیب پذیر است، به هنگام حضور در یک منطقه گرم و آفتابی از کرم های ضدآفتاب و نقاب استفاده کنید.

قول بی جا ندهید

در مورد چیزهایی كه طی سفر ممكن است ببینید، هیچ قولی به كودك ندهید، چون ممكن است همان زمان كه صحبتش را می‌كنید، انتظار دیدنش را داشته باشد. مثلا اگر بگویید در جنگل ممكن است اسب ببیند و بعد كودك آن را نبیند، زمان خروج از جنگل احتمالا گریه و زاری كودك بلند می‌شود كه شما قول داده بودید اسب می‌بینیم پس چی شد؟

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: روزنامه سرمایه