تبیان، دستیار زندگی
تیم‌های تركیه، روسیه و آذربایجان جدی‌ترین رقیبان كشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی استانبول به شمار می‌روند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمام مدعیان قهرمانی جام جهانی کشتی


تیم‌های تركیه، روسیه و آذربایجان جدی‌ترین رقیبان كشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی استانبول به شمار می‌روند.


جام جهانی کشتی

تیم ملی كشتی فرنگی ایران از لحاظ تیمی یكی از كامل ترین تیم‌های جهان به شمار می‌رود. ایران با این كه حمید سوریان و امیر علی‌اكبری دو طلایی سال قبل خود در مسابقات جهانی را به همراه ندارد اما باز هم در هر هفت وزن صاحب مهره های قابل اتكایی است.

سعید عبدولی، فرشاد علیزاده و امید نوروزی سه مهره‌ای هستند كه شانس مدال طلای ایران به شمار می‌روند و ملی‌پوشان دیگری مانند قاسم رضایی، بشیر باباجان‌زاده، حبیب الله اخلاقی و محسن حاجی‌پور نیز توانایی مدال گرفتند و كسب سهمیه المپیك را دارند. "به قول محمد بنا اگر هیچ مدالی نگیریم ولی هر هفت ملی‌پوش پنجم شوند، هم تمام سهمیه های المپیك را می‌گیریم و هم از لحاظ امتیاز تیمی قهرمان جهان می‌شویم."

اما جدی ترین رقیب ایران تركیه، میزبان مسابقات به شمار می‌رود. تركیه در دو سال اخیر روی سكوی جهانی بوده است. آنها در سال 2009 قهرمان جهان شدند و سال گذشته نیز عنوان نایب قهرمانی را به خود اختصاص دادند. تركیه با داشتن مهره هایی مانند سلجوق جبی(قهرمان سال های 2009 و 2010 وزن 74 كیلوگرم جهان)، نظمی آولوجا(دارنده پنج مدال طلا، نقره و برنز جهان و المپیك) و رضا كایالپ( دارنده دو مدال برنز جهان) و با استفاده از شرایط میزبانی مدعی جدی قهرمانی جهان به شمار می‌رود.

روسیه دیگر رقیب ایران از لحاظ تیمی است. آنها نیز مانند ایران چند ستاره خود را در تركیب ندارند اما جانشینان خوبی برای نامدارانی مانند میشین و خوشتوف پیدا كرده اند. روسیه سال قبل در خانه قهرمان جهان شد و امسال هم چشم به سكو دارد.

تركیه با داشتن مهره هایی مانند سلجوق جبی(قهرمان سال های 2009 و 2010 وزن 74 كیلوگرم جهان)، نظمی آولوجا(دارنده پنج مدال طلا، نقره و برنز جهان و المپیك) و رضا كایالپ( دارنده دو مدال برنز جهان) و با استفاده از شرایط میزبانی مدعی جدی قهرمانی جهان به شمار می‌رود.

آذربایجان دیگر كشوری است كه به عنوان یك رقیب به چشم می‌آید. آذری‌های كه با استفاده از سه كشتی‌گیر ایرانی، گرجستانی و روسی ضعف خود در سنگین‌وزن را تا حدود زیادی كاهش داده‌اند، حالا از لحاظ تیمی هم كامل شده اند. حسن علی‌ِیف(قهرمان وزن 60 كیلوگرم جهان)، روشن بایرام‌اف(نایب قهرمان جهان و المپیك در 55 كیلوگرم)، ویتالی رحیم‌اف( نایب قهرمان المپیك پكن و دارنده دو مدال برنز جهاندر 2009 و 2010) به همراه سامان طهماسبی(برنده دو مدال برنز جهان در قالب تیم ایران) نفرات سرشناس آذری‌ها هستند.

در واقع به نظر می‌رسد عنوان قهرمانی از دایره ایران، تركیه، روسیه و آذربایجان خارج نشود هر چند كه تیم‌هایی مانند ارمنستان، قزاقستان، گرجستان و كوبا نیز بدون شانس نیستند.

رده‌بندی تیمی مسابقات جهانی سال گذشته در مسكو روسیه به ترتیب زیر است:

1- روسیه 46 امتیاز

2- تركیه 32 امتیاز

3- آذربایجان 26 امتیاز

4- ارمنستان 26 امتیاز

5- كوبا 24 امتیاز

6- بلغارستان 24 امتیاز

7- قزاقستان 24 امتیاز

8- ایران 22 امتیاز

9- كره جنوبی 20 امتیاز

10- ژاپن 15 امتیاز

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا