تبیان، دستیار زندگی
وقتی خسته از راه و جاده به مقصد می رسید یا حتی از گشت و گذار در شهر مقصدتان باز می گردید، کجا را برای استراحت انتخاب می کنید؟ یک هتل مجلل یا یک اتاق ساده و آرام؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کجا اقامت کنیم؟


وقتی خسته از راه و جاده به مقصد می رسید یا حتی از گشت و گذار در شهر مقصدتان باز می گردید، کجا را برای استراحت انتخاب می کنید؟ یک هتل مجلل یا یک اتاق ساده و آرام؟

کجا اقامت کنیم؟

بی شک اگر قرار است در سفرتان جایی به جز منزل اقوام و دوستان سکونت داشته باشید، یا باید مهمان مردم شهر و روستایی شوید که به آن سفر کرده اید و یا سراغ هتل ها و مهمانخانه های شهر بروید. در مورد اولی خیلی قدرت انتخاب ندارید اما درباره هتل و مهمان سرا، معمولا مسائلی مثل موقعیت آن محل، دسترسی به بازار و امکان خرید، یا دنج و خلوت بودن آن مد نظر قرار می گیرد.

برای انتخاب محل اقامت چند نکته مهم وجود دارد. بدون شک بودجه از مهم‌ترین ها است.

بنابراین این سوال مطرح می شود که آیا حتما باید هتل گرفت؟ در یک کلام خیر! یکی از رایج‌ترین انواع اقامت در سفرها و خصوصا سفرهای طولانی یا دسته‌جمعی، اقامت در ویلا، آپارتمان، یا هتل-آپارتمان است. در این محل‌ها معمولاً امکانات پخت و پز و لباسشویی و... دیده شده و می‌تواند در مقرون به صرفه کردن هزینه کلی سفرتان کمک کند. این هتل-آپارتمان‌ها همان طور که از اسمشان پیداست مثل همین خانه‌های آپارتمانی خودمان، منتها در متراژ کوچک‌تر هستند و قیمت اقامت در آن‌ها حدود 30-40 درصد، و گاهی حتی بیش از این، ارزان‌تر از اقامت در هتل برایتان تمام می‌شود. البته برخی از آن‌ها سرویس‌هایی مشابه آن‌چه هتل‌ها ارائه می‌دهند دارند؛ مثل سرویس صبحانه.

هتل‌هایی که در اطراف شهر واقع شده‌اند آرام تر و ارزان ترند و گاهی حاضرند برای جلب مشتری امکانات بیشتری به مسافر بدهند. اما در عوض، اگر موقعیت هتل دور از مراکز خرید یا جاهای دیدنی شهر باشد، مجبور خواهید بود برای تردد در شهر هزینه حمل و نقل بیشتری بدهید

حکمت گرانی

معمولاً هتل‌هایی که به مرکز شهر نزدیکند گران‌تر از هتل‌های اطراف شهر هستند. منظور از «مرکز شهر» در جاهای مختلف متفاوت است. مثلاً در یک شهر باستانی مثل شیراز هتل‌هایی که به محل‌های باستانی شهر و جاهای دیدنی نزدیک‌ترند از این دست محسوب می‌شوند. یا در شهر‌هایی که تجاری هستند، مراکز خرید مرکز شهر محسوب می شوند مثل کیش.

در مقابل، هتل‌هایی که در اطراف شهر واقع شده‌اند آرام تر و ارزان ترند و گاهی حاضرند برای جلب مشتری امکانات بیشتری به مسافر بدهند. اما در عوض، اگر موقعیت هتل دور از مراکز خرید یا جاهای دیدنی شهر باشد، مجبور خواهید بود برای تردد در شهر هزینه حمل و نقل بیشتری بدهید. به این ترتیب انتخاب نادرست محل هتل می‌تواند تمام صرفه‌جویی شما در انتخاب هتل با قیمت مناسب‌تر را بر باد دهد!

چاره چیست؟ این که قبل از سفر به یک منطقه نقشه آن را بگیرید و به دقت موقعیت هتل را بررسی کنید. این روزها که اکثر هتل های دنیا سایت اینترنتی دارند، این کار تقریبا به سادگی آب خوردن است! راه دیگر تماس با هتل و پرسیدن فاصله زمانی تا مراکز دیدنی، مراکز خرید و مقاصد سفر شماست و بعد پرسیدن هزینه آژانس در شهر مقصد یا میزان دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس.

چند ستاره؟

تعداد ستاره برای هتل لازم هست اما کافی نیست. پارامترهای دیگری در مورد هتل وجود دارد که آن‌ها را هم باید در کنار تعداد ستاره‌های هتل گذاشت و بر اساس مجموع آن‌ها اقدام به انتخاب کرد.

کیفیت غذا و سرویس هتل، امکانات پذیرایی و برنامه‌های خاص، چشم انداز هتل، تنوع اتاق‌ها و اندازه و امکانات داخل آن‌ها، امکانات رایگان هتل نظیر استخر و محل ورزش، ترانسفر و مواردی از این دست، در کنار تعداد ستاره‌های هتل تعیین‌کننده درجه و کیفیت واقعی هتل هستند. ببینید از هتل چه انتظاری دارید و متناسب با همان برایش پول بپردازید. اگر شما هزینه اقامت در هتلی را بدهید که استخر و اینترنت وایرلس و ... دارد، اما از هیچ کدام آنها استفاده نکنید، عملا ضرر کرده اید. چون در چنین شرایطی یک هتل 3ستاره تمیز و مرتب بهترین گزینه شما خواهد بود.

قبل از سفر به یک منطقه نقشه ن را بگیرید و به دقت موقعیت هتل را بررسی کنید. این روزها که اکثر هتل های دنیا سایت اینترنتی دارند، این کار تقریبا به سادگی ب خوردن است!

چند توصیه برای این روزها
کجا اقامت کنیم؟

اگر سفر نسبتاً کوتاهی دارید انتخاب یک هتل ارزان قیمت ایده‌ی بسیار مناسب و خوبی است. وقتی که زمان کافی برای لذت بردن از سفرتان ندارید پولتان را برای یک سفر طولانی‌تر ذخیره نمایید تا بتوانید از موقعیت‌هایتان بیشتر لذت ببرید.

هتل‌های یک ستاره، ارائه دهنده‌ی امکانات اصلی بوده و تمیز، راحت و مقرون به‌صرفه هستند. هتل‌های دو ستاره، ارائه دهنده‌ امکانات پایه با یک رستوران با تمامی خدمات هستند که قابلیت ارائه سرویس برای تمام وعده‌های غذایی را دارد.

در هتل‌های سه ستاره امکاناتی نظیر استخر،‌ سونا و مراکز ورزشی و امکانات تفریحی فراهم می‌شود. هتل‌های چهار ستاره ارائه دهنده‌ی خدمات پیشرفته و لوکس با خدمات 24 ساعته اتاق هستند. طراحی ساختمان به صورت خاص و جالب، مبلمان بسیار خوب و استفاده از لوازم با کیفیت، وجود گل‌های تازه، رزرواسیون سریع، تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع، تشک راحت و پتوی اضافه در هر اتاق و... از جمله امکاناتی هستند که در اختیار میهمانان قرار می‌گیرند.

در هتل‌های پنج ستاره نیازهای میهمانان را پیش‌بینی می‌کنند،‌ خدمات شخصی لوکس، اتاق‌های زیبا، کیفیت بالای غذا و سرویس حمام مجهز و تکمیل. سرویس حمل‌ونقل رایگان، مغازه و فروشگاه‌ در لابی، یخچال مخصوص در هر اتاق و امکانات تفریحی مثل بیلیارد و... . با این حال وقت حساب کردن هزینه اتاق احتمالا این سوال را از خودتان می پرسید که واقعا این همه امکانات ضروری بود؟!

فراوری:الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از زورق، ایران، خوشفکر