تبیان، دستیار زندگی
این روزها افراد بسیاری ترجیح می‌دهند مطالعات خود را به صورت دیجیتال انجام دهند. این روش فواید زیادی دارد؛ مثلاً می‌توانید هزارها کتاب را همراه خود در یک کتاب‌خوان الکترونیک...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطالعه با کتاب‌خوان الکترونیک


این روزها افراد بسیاری ترجیح می‌دهند مطالعات خود را به صورت دیجیتال انجام دهند. این روش فواید زیادی دارد؛ مثلاً می‌توانید هزارها کتاب را همراه خود در یک کتاب‌خوان الکترونیک (E-Book Reader) داشته باشید، اما آیا کتاب‌خوان بهترین انتخاب برای شماست؟ شما می‌توانید دستگاه‌های دیگری را با قیمت متفاوت برای انجام این کار انتخاب کنید که ممکن است این انتخاب کمی گیج‌کننده باشد.
کتاب‌خوان الکترونیک

در قلمرو کتابخوان‌های دیجیتال تنها چند برند هستند که به رقابت می‌پردازند: Kobo ، Barnes & Noble، Amazon و Sony، اما از بیشتر تبلت‌ها مانند آی پد 2 و تبلت‌های اندرویدی نیز می‌توان به عنوان یک کتاب‌خوان الکترونیک استفاده کرد. سوال این است که آیا یک کتاب‌خوان الکترونیک ارزان قیمت برای شما مناسب‌تر است یا یک تبلت با صفحه رنگی و امکانات بیشتر؟ اگر شما هم بین این دو راهی سردرگم هستید، با این سوال‌ها به شما کمک خواهیم کرد تا انتخاب مناسبی داشته باشید:

کتاب‌خوان یا تبلت؟

از خود بپرسید که واقعاً از این دستگاه چه خواسته‌هایی دارید؟ آیا فقط می‌خواهید کتاب بخوانید یا کارهای دیگری مانند جستجو در وب، گوش کردن به موسیقی، بازی و... نیز جزو خواسته‌های شماست؟

اگر کتاب خواندن تنها خواسته شماست، احتمالاً یک کتاب‌خوان با قیمتی حدود 114 تا 189 دلار انتخاب مناسبی برای شماست، اما اگر ویژگی‌های دیگر برای شما مهم است، یک تبلت انتخاب بهتری به حساب می‌آید، اما قیمت آن حداقل 500 دلار است.

کتاب‌خوان الکترونیک

انتخاب دیگر شما Nook است. Nook کتاب‌خوان Barnes & Noble است، اما ویژگی‌هایی مانند صفحه رنگی لمسی، پست الکترونیک، تقویم، مرورگر اینترنت و حتی فلش ویدئو را دارد. فروشگاه برنامه‌های Nook نیز دارای چند برنامه است، اما با این که تعداد این برنامه‌ها به اندازه ده‌ها هزار برنامه برای آیپد و اندروید نمی‌رسد، اما برنامه‌های کلیدی مانند Angry Birds، Pandora و... وجود دارد. به طور خلاصه این ویژگی‌ها برای بسیاری از کاربران کافی است و قیمت 249 دلاری آن بسیار مناسب است.

اندازه اهمیت صفحه و وزن آن

کوچک‌ترین و سبک‌ترین کتاب‌خوان دیجیتال Sony Reader Pocket Edition PRS- 350 است. وزن آن 150 گرم است و دارای صفحه لمسی 5 اینچی، اما فاقد Wifi است.

کتاب‌خوان الکترونیک

در کلاس 6 اینچی‌ها، Kobo 2011 فقط 200 گرم وزن دارد. آخرین نسخه Nook با جوهر الکترونیکی 213 گرم وزن دارد که از نسخه اصلی 3 برابر سبک‌تر است و Amazon Kindle 250 گرم وزن دارد. هر 3 این کتابخوان‌ها بسیار سبک هستند و حتی در دراز مدت می‌توانید بدون احساس خستگی از آن‌ها استفاده کنید. Nook Color دارای صفحه‌ای 7 اینچی است و وزن آن 500 گرم است، اما تبلت‌های اندرویدی هم هستند که صفحه 7 اینچی دارند. اگر بزرگی صفحه نمایش برای شما اهمیت دارد، Apple iPad 2، Kindle DX، و یا Samsung Galaxy Tab  10.1 (یا تبلت‌های اندرویدی دیگر)‌ انتخاب‌های مناسب‌تری هستند، اما قیمت و وزن آن‌ها نسبتاً بیشتر است. به یاد داشته باشید که همه کتابخوان‌ها دارای این قابلیت هستند که اندازه فونت کتاب را بزرگ‌تر کنید، بنابراین صفحه کوچک الزاماً به معنی فونت کوچک نیست.

جوهر الکترونیکی یا LCD رنگی؟

جوهر الکترونیکی نزدیک‌ترین جایگزین برای کاغذ است. کتابخوان‌های الکترونیک مانند  Kobo، Kindle،  Nook و Sony Reader از جوهر الکترونیکی استفاده می‌کنند. این نوع صفحه نمایش مشکلاتی نیز دارد. آن‌ها سیاه سفید هستند و نسبت به LCD‌ها به آرامی تغییر می‌کنند.

با این حال، تا حد زیادی به کاغذ شباهت دارند. در صفحه‌های جوهر الکترونیکی از نور پس‌زمینه استفاده نمی‌شود، به همین دلیل شما نمی‌توانید از آن‌ها در تاریکی استفاده کنید، اما می‌توانید آن‌ها را در نور مستقیم آفتاب مورد استفاده قرار دهید، در حالی که بیشتر LCDها در نور مستقیم آفتاب قابل خواندن نیستند.

کتاب‌خوان الکترونیک

از سوی دیگر، LCD‌ها که در تبلت‌ها استفاده می‌شوند روشن، رنگی و زیباتر هستند، اما از آن‌ها نمی‌توان در نور شدید به راحتی استفاده کرد و نور پس زمینه آن برای خواندن کتاب در درازمدت خسته‌کننده می‌شود. همه تبلت‌ها بعلاوه همه مدل‌های جدید کتابخوان‌ها جز Kindle صفحه نمایش لمسی دارند. البته احتمالاً مدل جدید Kindle نیز دارای این ویژگی خواهد بود.

در صفحه‌های جوهر الکترونیکی از نور پس‌زمینه استفاده نمی‌شود، به همین دلیل شما نمی‌توانید از آن‌ها در تاریکی استفاده کنید، اما می‌توانید آن‌ها را در نور مستقیم آفتاب مورد استفاده قرار دهید، در حالی که بیشتر LCDها در نور مستقیم آفتاب قابل خواندن نیستند

اگر شما با خواندن متن به مدت طولانی روی مانیتور لپ‌تاپ‌تان مشکلی ندارید و همچنین اگر از وب‌سایت‌ها و صفحات رنگی زیادی استفاده می‌کنید، صفحات نمایش LCD احتمالاً انتخاب مناسبی برای شماست. در غیر این صورت صفحه‌های جوهر الکترونیکی برای شما بهتر هستند. به هر حال، بهتر است قبل از این که تصمیم خود را بگیرید، کار با هر یک را تجربه کنید.

با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده، دستگاه‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

بهترین کتاب‌خوان با جوهر الکترونیکی: Barnes & Noble Nook. این دستگاه بهترین صفحه لمسی با جوهر الکترونیکی را با قیمت مناسب 139 دلار در اختیارتان می‌گذارد.

کتاب‌خوان الکترونیک

بهترین کتاب‌خوان با جوهر الکترونیکی با قیمت مناسب: Amazon Kindle. برخلاف Nook، Kindle از ویژگی‌های صوتی مانند کتاب‌های صوتی، پخش MP3 و تبدیل متن به صوت برخوردار است.

کتاب‌خوان الکترونیک

با این حال Kindle تنها کتاب‌خوانی است که صفحه لمسی ندارد، اما پیش‌بینی می‌شود نسخه بعدی آن، این ویژگی را ارائه کند. از سوی دیگر، این دستگاه با ارائه Wifi تنها 114 دلار قیمت دارد.

بهترین کتاب‌خوان رنگی با قیمت زیر 250 دلار: Barnes & Noble Nook Color. با این که ویژگی‌های آیپد و تبلت‌های اندرویدی را ندارد، اما آخرین آپدیت‌ها، ویژگی‌های کاربردی مانند پست الکترونیکی و فلش ویدئو را به آن اضافه کرده و قیمت آن نصف تبلت‌های معمولی است.

کتاب‌خوان الکترونیک

بهترین تبلت با تمام ویژگی‌ها: Apple iPad 2. این تبلت با ارائه تمام ویژگی‌ها، می‌تواند کتاب‌خوان خوبی برای شما باشد. شما حتی می‌توانید روی آی پد برنامه‌های مجانی خواندن کتاب kindle، Nook و Kobo را نصب کنید و به تمام کتاب‌ها در فروشگاه‌های آنان دسترسی داشته باشید.

کتاب‌خوان الکترونیک

بعلاوه برنامه iBook اپل نیز برای این کار وجود دارد، اما با این برنامه نمی‌توانید از سیستم عامل غیر از iOS به کتاب‌ها دسترسی داشته باشید. همچنین تبلت‌های اندرویدی نیز از 3 برنامه ذکر شده پشتیبانی می‌کنند. Samsung Galaxy Tab 10.1 را از بین تبلت‌های اندرویدی به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع:

روزنامه جام جم