تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی، روز پنجشنبه در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با حضرت معظم‌له، با اشاره به بیداری اسلامی فرمودند: «حوادث بسیار عظیمی در منطقه در حال رخ دادن است؛ باید با تبیین دقیق و صحیح مفهوم مردم‌سالاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدار نمایندگان مجلس خبرگان با رهبر ی

ضرورت تبیین دقیق مردم‌سالاری دینی برای مردم انقلابی منطقه


حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی، روز پنجشنبه در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با حضرت معظم‌له، با اشاره به بیداری اسلامی فرمودند: «حوادث بسیار عظیمی در منطقه در حال رخ دادن است؛ باید با تبیین دقیق و صحیح مفهوم مردم‌سالاری دینی برای ملت‌های مسلمان، خلأ جهت‌گیری آینده این حوادث را پر کرد.»

دیدار رهبر-رهبر-اعضای مجلس خبرگان

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، دموکراسی و مردم‌سالاری، مفهومی کاملا غربی داشت و کشورهایی از دنیا که نظام‌شان، سلطنتی نبود و به صورت مردم‌سالارانه و با مراجعه به آرای مردم، مسؤولین روی کار می‌‌آمدند، دارای نظام‌های دموکرات بودند. اما پیروزی انقلاب اسلامی، با تکمیل دموکراسی با رویکرد اسلامی، مفهومی اصیل به دموکراسی بخشید. بر این اساس، با مراجعه به آرای ملت، افرادی انتخاب می‌شدند که پیش از برگزاری انتخابات، از فیلتر 6 فقیه عادل عالم آگاه به زمانه که برای دنیای دیگران، آخرت خویش را تباه نمی‌کنند، گذشته بودند. همچنین تمام قوانین مصوب بایستی به تایید این 6 فقیه به اضافه 6 حقوقدان نیز برسد و عدم مغایرت‌شان با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی جمهوری‌ اسلامی ایران، از سوی 12 عضو شورای محترم نگهبان تایید گردد.

این شیوه موجب شده در انتخابات 30‌گانه‌ای که در نظام اسلامی برگزار شده است، تنها تعداد معدودی از افراد نخاله، مخالف با انقلاب اسلامی و دارای مشکلات امنیتی و... موفق به حضور در سطوح بالای نظام شوند. آن‌ها نیز پس از قطعی شدن اتهامات‌ و خبث طینت شان، همواره از سوی شورای محترم نگهبان رد صلاحیت شده و به آن افراد اجازه داده نشده است، در لباس مسؤولیت، به کشور و ملت، لطمه وارد کرده و به بیگانگان و دشمنان اسلام و ایران ادامه خدمت علنی؛ آن هم در مقامات و پست‌های بالا داشته باشند.

طبق فرمایش ولی ‌امر مسلمین جهان، یکی از وظایف امروز ما، تبیین و تشریح دقیق، صحیح و کامل و جامع مفهوم «مردم‌سالاری دینی» برای ملل مسلمان است تا خدای ناکرده این انقلاب‌های ناشی از بیداری اسلامی، ابتر نماند

همین شورای نگهبان، از عوامل اصلی عدم انحراف انقلاب و افتادن سرنوشت آن به دست نااهلان و نامحرمان بوده است و همواره این شورای گرانقدر، از وجه دینی مردم‌سالاری ایرانیان، حفاظت کرده است.

حال، چند ماه است در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، شاهد بیداری اسلامی و انتفاضه و انقلاب مردم علیه حکام جبار و خائن‌شان هستیم. در 3 کشور تونس، مصر و لیبی، انقلاب‌های مردمی به پیروزی رسیده است و در یمن و بحرین نیز، امید است بزودی شاهد پیروز شدن این دو ملت مظلوم باشیم. در عین حال، آمریکا، رژیم مجعول صهیونیست، انگلستان و سایر شیاطین، پس از شکست در از بین بردن و انهدام انقلابیون و نگاه داشتن سرسپردگانشان در رأس قدرت، با ریختن برنامه‌ای دقیق، ظریف و پیچیده سعی در منحرف کردن انقلاب‌ها از اهدافی که مردم برای آن‌ها، دیکتاتورها را سرنگون کرده‌اند و خون ده‌ها هزار نفر نیز در راه آن اهداف، بر زمین ریخته شده است، دارند.

دیدار رهبر-رهبر-اعضای مجلس خبرگان

طبق فرمایش ولی ‌امر مسلمین جهان، یکی از وظایف امروز ما، تبیین و تشریح دقیق، صحیح و کامل و جامع مفهوم «مردم‌سالاری دینی» برای ملل مسلمان است تا خدای ناکرده این انقلاب‌های ناشی از بیداری اسلامی، ابتر نماند. خلائی که اكنون در کشورهای انقلابی احساس می‌شود، عدم جهت‌گیری واضح و دقیق برای دوره پس از پیروزی است. متاسفانه این کشورها، از خلأ رهبرانی هم‌چون حضرت امام خمینی و حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رنج می‌برند و خود انقلابیون نیز تاکنون بارها و بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند.

حال که چنین خلأ بسیار مهم و پررنگی وجود دارد، نیاز است لااقل به مردم‌سالاری دینی رجوع شود تا براساس احکام اسلام، قوانین و مقررات جدیدی در کشورهای انقلابی حاکم شود. در عین حال، از آنجا که ملت‌های ستم‌دیده منطقه، فقط و فقط برای اسلام قیام کردند و دشمنان نیز قصد کرده‌اند هر طور شده نگذارند نظام‌هایی در این کشورها روی کار بیایند که الگوی‌شان جمهوری اسلامی است، اهمیت عمل به دین مبین و رجوع دقیق و کامل به مردم‌سالاری دینی، بیش‌تر نمایان است؛ از این رو، تا دشمنان اسلام و مسلمین، موفق به نفوذ دادن اعمال خود در لباس خیرخواهی و انقلابیگری نشده اند، تا بیداری اسلامی را از بین برده و انقلاب های تاریخی را منحرف و منصرف كنند، بایستی نخبگان این كشورها را با مفهوم شگرف مردم سالاری دینی و آثار مثبت آن آشنا كرد.

محمدمهدی تقوی

بخش سیاست تبیان