تبیان، دستیار زندگی
تعداد بسیاری از بزرگان فرهنگی- سیاسی- مذهبی و ادبی ایران ازاین سرزمین برخاسته اند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خراسان در کتاب زمان
خراسان در کتاب زمان


بنا به اعتقاد باستان شناسان و براساس آثار یافته شده در اطراف کشف رود استان خراسان دارای پیشینه ای حدود 800 هزار سال می باشد و از این استان از زمره کهن ترین مراکز تمدن پیش از تاریخ به حساب می آید.

پیش از اینکه آریایی ها وارد فلات ایران گردند. اقوامی از آسیاییها در این سرزمین به شمار می آمدند. این اقوام بومی آسیایی تا مدت زمانی دراز در برابر پارتیان که شاخه ای از آریایی های مهاجر بودند مقاومت کردند. اما سرانجام در برابر قدرت منسجم اقوام آریایی تاب پایداری نیاوردند و شکست را پذیرفتند. مدت زیادی به طول نیانجامید که آریایی ها به ایران وارد شدند و پارتیان در شمال و ساگارتیها در جنوب ایران سکنا گزیدند.


این سرزمین در قرن ششم پیش از میلاد تحت تصرف هخامنشیان قرار گرفت و پس از انقراض سلسله ی هخامنشیان بدست اسکندر مقدنی و استقرار دولت سلوکی بر قلمرو قبلی هخامنشیان سلسله ای وابسته به یونانیان در ایران زمین و خراسان بروی کار آمد.

سرانجام قبایل پارتی نمودند. با انقراض سلسله ی سلوکیان در ایران روزگار فرمانروایی پارتیان پیروز که بعدها به اشکانیان معروف شدندآغاز شد.

سرزمین خراسان در عصر اشکانیان و ساسانیان یکی از چهار ولایت بزرگ ایران زمین اپاختر(شمال), خراسان( شمال), نیمروز (جنوب) و خاوران( مغرب) به شمار می رفت.

این تقسیمات در دوران اسلامی نیز حفظ گردید.

ولایات چهارگانه ایران زمین به وسیله یک اسپهبد و چهار مرزبان اداره می شدند. پس از فتح ایران بدست مسلمین و ورود اسلام به این سرزمین نیز خراسان همواره به عنوان مرکز معنوی ایران و یکی از خاستگاههای ادب فارسی اهمیت زیادی داشته است.

تعداد بسیاری از بزرگان فرهنگی- سیاسی- مذهبی و ادبی ایران ازاین سرزمین برخاسته اند.

در دوره های اسلامی سلسه های عباسیان, طاهریان, صفاریان, سامانیان, غزنویان, سلجوقیان, خوارزمشیانو پس از حمله چنگیز به ایران و خراسان و قتل عام و ویرانی شهرهای آن حکومت های ملوک کرت, امرای سربداران, تیموریان ازبکها, صفویان, افاغنه, افشاریان و قاجاریه بر این دیار حکم راندند.

دعوت از علی ابن موسی الرضا(ع) به منظور پذیرفتن ولایت عهدی مامون عباسی و شهادت آن حضرت در 203 ه ق و پیش ار ان قیام سیاه جامگان به فرماندهی و رهبری ابومسلم خراسانی که به انقراض سلسه ی بنی امیه در سال 201 ه ق انجامید از بزرگترین حوادث تاریخی خراسان در دوران اسلامی به شمار می آیند.


منبع: گردشگری خراسان، جهانگردی ایرانگردی

بخش حریم رضوی