تبیان، دستیار زندگی
مراسم بزرگداشت خالق «باز هم شازده كوچولو» برگزار شد. مراسم بزرگداشت «ساویسا مهوار» نویسنده‌ی كتاب « باز هم شازده كوچولو» با حضور جمعی از صاحبان قلم ادبیات كودك عصر دیروز ـ 10 خرداد ماه ـ در محل خانه‌ی هنرمندان برگزار شد. دكت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساویسا مهوار به دنبال نسل كتابخوان و با فرهنگ بود


مراسم بزرگداشت خالق «باز هم شازده كوچولو» برگزار شد.

مراسم بزرگداشت «ساویسا مهوار» نویسنده‌ی كتاب « باز هم شازده كوچولو» با حضور جمعی از صاحبان قلم ادبیات كودك عصر دیروز ـ 10 خرداد ماه ـ در محل خانه‌ی هنرمندان برگزار شد.

دكتر توران میرهادی ـ عضو موسس شورای كتاب كودك ـ در این مراسم گفت: فكر می‌كنم «شازده كوچولو»‌ی ساویسا مهوار (داوود مهوار) مثل همیشه به ما كمك خواهد كرد كه انسان‌های بهتری باشیم.

عزیزان از دست رفته‌ی‌ ما مثل «م. آزاد»، «عباس یمینی شریف» و «ساویسا مهوار» تعهدی را در ما ایجاد می‌كنند كه شبانه روزی است. مگر می‌شود مهوار را داشت و به فكر نسل جوان كشور نبود، اوهمیشه در صحنه بود و همیشه كار می‌كرد.

عضو هیات مدیره‌ی شورای كتاب كودك تاكید كرد: ساویسا مهوار در وجود تك تك ما باقی خواهد ماند.

بنابراین كتاب‌هایش را منتشر خواهیم كرد و خانه‌اش را كتابخانه‌ای برای بچه‌ها خواهیم كرد.

مهدی حجوانی ـ رییس سابق انجمن نویسندگان كودك و نوجوان ـ نیز در این مراسم گفت: در طول 196 نشست كتاب ماه كودك و نوجوان، «ساویسا مهوار»، فعال‌ترین فرد حاضر در جلسات بود و خود ساویسا با كتاب «باز هم شازده كوچولو» موضوع یكی از این نشست‌ها شد.

دبیر سابق انجمن نویسندگان كودك و نوجوان تصریح كرد: تضادهای اجتماعی و شخصیتی «ساویسا مهوار»، او را به دامن ادبیات كودك كشاند، او همچون «گل سرخ سیاره‌ای شازده كوچولو» بود. خاطره‌ای كوتاه و شیرین كه آمد و رفت.

محراب نوری از دیگر سخنرانان این مراسم در مورد ساویسا مهوار گفت: «ساویسا»، زاویه دید خودش را داشت، ادبیات و فلسفه را به صورت شنیداری و دیدار به تصویر می‌كشید و به آن صورت به زندگی نگاه می‌كرد و زندگی را یك تصویر می‌دانست. او خوب می‌دید و خوب می‌شنید.

وی با اشاره به سخن «‌هایدگر» كه می‌گوید «جهان امروز جهان تصویری است»، گفت: زاویه دید «مهوار» و آثاری همچون «روز معلم»، « جهان دیگر» و «باز هم شازده كوچولو» كاملا تصویری بوده است و در تمام آنها نشانه‌ی ستاره‌ی كوچكی سرگردانی به چشم می‌خورد.

یاسر راد ـ تصویرگر كتاب‌های این هنرمند فقید ـ نیز در این مراسم ضمن اشاره به فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیك» گفت: در بخشی از این فیلم ، پسر قهرمان داستان به ستاره‌ها اشاره می‌كند و می‌گوید« بعضی از این ستاره‌ها میلیون‌ها سال است كه مرده‌اند. اما نور آن‌ها هنوز به زمین می‌رسد»، هنرمندان ما نیز همین طورند و كارهایشان تا سال‌های سال باقی خواهد ماند.

شهرام اقبال‌زاه در پایان در جمع‌بندی این مراسم گفت: مهم راه «مهوار» است، او به كتاب و كتاب خواندن بچه‌ها و در یك كلام به فرهنگ به صورت ریشه‌ای توجه داشت؛ آن چه مهوار به دنبال آن بود، نسل كتابخوان و با فرهنگ است.

وی تاكید كرد: كتاب مهم‌ترین وسیله برای فرهنگ‌سازی است، اما متاسفانه كتاب‌های خوب به مدارس راه نمی‌یابند و اگر راه بیابند، كتابداران خوب به قدری كم هستند كه هیچ كاری نمی‌توان كرد.

و این در حالیست كه انقلاب ما یك انقلاب فرهنگی بوده و هست، پس چگونه می‌توان از شنیده‌ها برخی از اخبار همچون فروش چهار هزار نسخه‌ای كتاب «پارسیان و من» در نمایشگاه امسال خوشحال شد در حالی كه ما با 20 میلیون جمعیت جوان مواجه هستیم.

این مراسم كه دو ساعت به طور انجامید با همكاری شورای كتاب كودك، انجمن نویسندگان كودك و نوجوان، موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات كودك و خانه‌ی ترجمه برای كودكان و نوجوانان برگزار شد.

لینک:

ادبیات