تبیان، دستیار زندگی
گرم شدن جهان باعث شده است سیاره زمین با افزوده شدن 382 میلیارد تن وزن ناشی از ذوب شدن یخ‌های قطب شمال و جنوب طی یک سال به بخش استوایی، دچار ناهماهنگی وزنی و عدم تناسب شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمین دارد چاق می‌شود!

کره زمین


گرم شدن جهان باعث شده است سیاره زمین با افزوده شدن 382 میلیارد تن وزن ناشی از ذوب شدن یخ‌های قطب شمال و جنوب طی یک سال به بخش استوایی، دچار ناهماهنگی وزنی و عدم تناسب شود.


محققان می‌گویند زمین درحال چاق‌تر شدن است و تنها عاملی که مقصر این چاقی به شمار می‌آید، گرمای جهانی است.

به گفته دانشمندان، ذوب شدن یخ‌های آنتراکتیکا و گرینلند درحال افزودن به حجم اقیانوس‌هاست و این آب اضافی در حال حرکت به سوی بخش استوایی زمین هستند، به بیانی دیگر در پی این روند شکم سیاره زمین روز به روز بزرگ‌تر خواهد شد و روند کوچک‌تر شدن میانه سیاره زمین که برای یک قرن ادامه داشته است، خنثی خواهد شد.

دانشمندان از گذشته می‌دانستند که زمین یک کره کامل نیست؛ نیروهای چرخشی منجر به برآمده شدن بخش میانی سیاره شده است و از این رو فردی که در نقطه‌ای در قطب شمال ایستاده باشد، نسبت به فردی که در استوا ایستاده 21 کیلومتر به هسته زمین نزدیک‌تر است.

این اختلاف طی طولانی‌مدت در حال کم‌تر شدن بود. به بیانی دیگر بخش میانی و برآمده سیاره زمین در حال کوچک‌تر شدن بوده و میزان این کوچک‌تر شدن بر اساس مطالعات دانشمندان هفت میلی‌متر در ده سال تخمین زده شد. روندی که بخشی از پدیده ارتجاعی عصر یخ‌بندان که از 2.6 میلیون سال پیش آغاز شده و تا یازده‌هزاروهفت‌صد سال پیش ادامه یافته، به شمار می‌رود.

این حجم بالای توده‌های یخی منجر به تغییر شکل پوسته و جبه زمین شد و به این شکل بخش میانی سیاره آغاز به برآمدن کرد. زمانی که یخ‌های عصر یخ‌بندان آغاز به ذوب شدن کردند، قطب‌ها به آرامی به سوی موقعیت پیشین خود حرکت کرده و تا به امروز به این حرکت خود ادامه داده‌اند. اما امروز پدیده‌ای در تقابل با این رویداد در حال وقوع است.

محققان با بازبینی محاسبات ماهواره‌های GRACE دریافته‌اند این تاثیر در حال وارونه شدن است. به گفته محققان دانشگاه کلرادو، اطلاعات این ماهواره‌ها نشان می‌دهد پدیده بازگشت قطب‌ها و فرورفتن میانه زمین تقریبا متوقف شده و با از دست رفتن جرم آنتراکتیکا و گرینلند، به نظر می‌آید میانه زمین دوباره در حال برآمده شدن است.

محققان میزان برآمده شدن میانه زمین را هفت میلی‌متر در ده سال تخمین زده‌اند که به گفته آنها برای خنثی کردن پدیده طولانی‌مدت متعادل‌سازی، رقمی کافی به شمار می‌آید.

بر اساس گزارش نشنال جئوگرافی، در حالی که کاسته شدن جرم دو قطب و رانده شدن این یخ‌ها و آب‌های ناشی از ذوب یخ‌ها به سوی استوا منجر به کاسته شدن وزن آنتراکتیکا و گرینلند می‌شود، فرصتی که برای بازگشت زمین به حالت اولیه‌اش مناسب است، با توجه به پدیده وارونه‌ای که به صورت هم‌زمان در حال وقوع است، متعادل یا متناسب شدن سیاره زمین بیش از هزاران زمان خواهد برد.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: 136813