تبیان، دستیار زندگی
در دیدار مقابل قطر مهاجمان تیم ملی فرصت‌های خوبی را از دست دادند تا سرمربی پرتغالی تیم ملی بیش از گذشته روی گلزنان تمركز داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی‌خوانی مهمترین خصوصیت کی‌روش


در دیدار مقابل قطر مهاجمان تیم ملی فرصت‌های خوبی را از دست دادند تا سرمربی پرتغالی تیم ملی بیش از گذشته روی گلزنان تمركز داشته باشد.


کی روش

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی جام جهانی 2014 در دوحه مقابل قطر صف آرایی کرد و در پایان با تساوی یک بر یک به خانه برگشت.

از زمان حضور کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی ایران شاهد بوده ایم که ملی پوشان در جریان 90 دقیقه ای مسابقه با فراز و نشیب هایی روبه‌رو بوده‌اند که این امر با توجه به حضور پنچ ماهه سرمربی پرتغالی در ایران امری طبیعی به نظر می رسد چرا که شناخت کامل از توانایی و مهارت های انفرادی بازیکنان زمان می برد و باید تا چند مسابقه دیگر همراه مربی پرتغالی بود و به وی زمان داد.

در دیدار اول تیم ملی مقابل اندونزی که در ورزشگاه آزادی برگزار شد و در پایان شاگردان کی‌روش با نتیجه 3 بر صفر به برتری رسیدند، عملکرد تیم ملی در جریان بازی ثبات 90 دقیقه‌ای نداشت و در دقایق مختلف بازی دیده شد که ملی پوشان نمی توانند بدون نوسان باشند و بازی یكنواختی را ارائه دهند.

در همان مسابقه و در دقایق گره خورده مسابقه ضربات آزاد به کمک تیم ملی آمد و با 2 ضربه سر مقدمات شکست اندونزی در ورزشگاه آزادی فراهم شد، این در حالی بود که بیشتر فوتبال دوستان و كارشناسان دوست داشتند با تنوع های تاکتیکی بیشتری در خانه برابر شاگردان رایس برگن پیروز شوند، اما تجربه کی‌روش و البته قامت بلند و فیزیك بازیکنان ایرانی به فریاد تیم ملی رسید و 3 امتیاز با ارزش را برای ایران به ارمغان آورد.

*بازی خوانی 45 دقیقه ای کی‌روش از شرایط حریفان

در دیدارهای قبلی تیم ملی که به صورت رسمی برابرتیم های ماداگاسکار، مالدیو، اندونزی و دیدار آخر مقابل قطر برگزار شده، کی‌روش نشان داد که توانایی بالایی از بازخوانی برنامه های حریفان دارد، چرا که در همه دیدارهای نامبرده و در نیمه های دوم هر دیدار تیم ملی با برنامه های سرمربی پرتغالی شرایط بهتری نسبت به حریفان داشته است و روند حرکتی و انسجام تیم مردان وی کی‌روش به مراتب بهتر بوده است.

تیم ملی می توانست در صورت دقت مهاجمان 2 گل دیگر وارد دروازه قطر بکند که فرصت ها با بی دقتی مهاجمان از دست رفتند و موقعیت های صدرصد گلزنی نیز وارد دروازه حریف نشدند

در هوای گرم دوحه تیم ملی بازی را خوب شروع نکرد و حفظ توپ و برنامه های تاکتیکی در زمین بیشتر در اختیار شاگردان لازارونی بود، اما با شروع نیمه دوم کی‌روش بدون ترس بازی خوانی خوبی از حریف انجام داد و بازی را هجومی تر از تیم میزبان آغاز کرد و به نظر می رسید كه از شاگردانش خواسته بود رو به جلوتر بازی كنند و خود را به دروازه قطر برسانند.

در 45 دقیقه دوم تیم ملی حمله کرد، زود هم به گل رسید و به مدت 10 دقیقه نیز بازی را به طور کامل در اختیار گرفت. در همین دقایق در صورت باهوشی مهره های هجومی خیلی راحت می توانست در دوحه 3 امتیاز بازی را به نام خود ثبت کرده و با برد به تهران برگرد اما اشتباهات نگران کننده از سوی مهاجمان و از دست دادن فرصت های صددرصد گلزنی كاری كرد كه كاروان ایران از رسیدن به گل های دوم و سوم محروم شد و در ادامه با اشتباه در خط دفاعی گل تساوی در دقیقه 55 وارد دروازه سید مهدی رحمتی شد تا ملی پوشان از كسب یك پیروزی تاثیر گذار در خارج از خانه محروم شوند.

کریمی و کی روش

*کی‌روش باید راه گلزنی را به مهاجمان بیاموزد

همان طوری که اشاره شد تیم ملی می توانست در صورت دقت مهاجمان 2 گل دیگر وارد دروازه قطر بکند که فرصت ها با بی دقتی مهاجمان از دست رفتند و موقعیت های صدرصد گلزنی نیز وارد دروازه حریف نشدند.

در دیدار برابر اندونزی نیز به نظر می رسید تیم ملی در زدن ضربات آخر از سوی مهاجمان مشکل دارد و باید هر چه زودتر این ضعف در خط پیشتاز تیم ملی برطرف شود. شاید از دست رفتن فرصت های طلایی مقابل تیم های ملی اندونزی و قطر تیم تحت هدایت کی‌روش را به چالش نکشاند، اما در ادامه و در دیدار با تیم های بزرگی مانند ژاپن یا کره جنوبی تک تک فرصت ها، لحظه هایی سرنوشت ساز خواهند بود و نباید هیچ موقعیتی با کم ترین بی دقتی از بین برود.

کی‌روش برای احاطه بر حریفان نشان داده که توجه ویژه ای به خط میانی دارد و بی دلیل نیست که تعویض های اصلی خود را در این پست متمرکز کرده و راه چیره شدن بر رقبا را در همین نقطه از زمین می داند، اما تمرینات تیم ملی فرصت خوبی برای سرمربی پرتغالی است که تا مهاجمان جوان تیم ملی را حرفه ای آموزش داده و برای بازی های بزرگ آماده کند.

تساوی در هوای گرم دوحه و فرصت سوزی مهاجمان در لحظات حساس مسابقه یك پیام یا بهتر بگوییم یك هشدار به سرمربی پرتغالی داد كه در تمرینات تیم ملی روی مهاجمان و عملكرد فرصت طلبانه گلزنان تیم ملی بیشتر كار كند و آنها را برای بازی های بعدی آماده تر سازد.

اگر شب گذشته کریم انصاری‌فرد با تجربه تر عمل کرد تا حتی در دیدار با اندونزی اگر مهاجمان تمرکز بیشتری در گلزنی از خود نشان می دادند، تیم ملی راحت تر می توانست در صدر جدول حضور داشته باشد و دیگر امتیازش با بحرین برابر نبود.

به هر حال تیم ملی برای صعود به جام جهانی در آغاز راه است و شاگردان کی‌روش اگر بتوانند از اشتباهات فردی در خط دفاع بکاهند و در خط حمله هم فرصت طلب تر رفتار کنند، می توان امیدوار بود که گرفتن بلیت سفر به برزیل و حضور در جام جهانی 2014 دور از دست نخواهد بود.

هنوز تیم ملی محک جدی برابر حریفان آسیایی نخورده و کی‌روش با توجه به سوابق و کارنامه با اعتبارش به این امر آگاهی دارد، پس چه بهتر برای فرار از بحران ها یا ناکامی های احتمالی از همین حالا کاستی ها را برطرف کرده و تیم ملی را برای روزهای سخت آماده کند.

بخش ورزشی تبیان


منبع : فارس